חדשות

נאומו של פרופ' אוריאל רייכמן, הנשיא המייסד ויו"ר הדירקטוריון, בכנס המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS)

22 מאי
2022

שתפו ב:

בנאומו בכנס "מציאות עולמית חדשה – משמעויות לישראל" של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) שנערך באוניברסיטה ביום שלישי, 17.05, התייחס פרופ' אוריאל רייכמן, הנשיא המייסד ויו"ר הדירקטוריון, לחוק היסוד ואמר: "אני רוצה להביע תמיכה חד משמעית בשר האוצר ליברמן שקורא להעביר חוק יסוד חדש בן שורה אחת: הכרזת העצמאות של מדינת ישראל היא חוק יסוד"

 

מצ"ב עיקרי דבריו:

בהתייחס לאיום הפיגועים האחרונים: "מעל לכל התופעות האלה מתחולל היום איום רציני מצד משהו שקרוב להתקוממות הציבור הערבי הקטן, אבל חשוב להתייחס לו. הוא נענה לקריאות של הגורמים החמורים ביותר בין אם זה ג’יהאד חיזבאללה או חמאס ומשתף פעולה. כמו שבנימין זאב הרצל אמר: אני לא יכול להבטיח שבמדינה שלנו השמיים תמיד יהיו כחולים אבל שם אוכל להבטיח שלא ירדפו יהודים מטעמים יהודים או לאומיים. זה מה שמבטיח אותנו כמדינת יהודים. החזון הזה נשבר אל מול הפוגרומים בערים המעורבות, על דברים כאלה אין פשרה ואין מחילה. זה לא סתם אלימות, זה יציאה נגד רעיון מדינת היהודים. צריך לחזק את המשטרה ובמקרים מסוימים להשתמש בכוח הזרוע, להגן על מוסדות השלטון ומערכת השיפוט שחייבת לדאוג שאנשים יתנו את הדין. אבל התשובה היא לא כוחנית, התשובה היא ללבן את ערכי היסוד המשותפים ואנחנו חייבים להתחיל לבנות מחדש את הבסיס שלנו, מה שאנחנו חתומים עליו. האמנה הבסיסית שלנו שהיא הכרזת העצמאות של מדינת ישראל. היא קוראת לשלום ואזרחות שווה בתנאי שמירה על השלום. קוראת לשוויון ולדרך הנכונה לקיום מדינה לאומית שקמה בכדי לבנות בית לאומי ליהודים תוך שמירה על ערכי היסוד שליוו אותנו תמיד. המוסד הזה קם תחת הסיסמא והקריאה של הכרזת העצמאות. זה האני מאמין החברתי של המוסד הזה".

 

בהתייחס למציאות המקומית אמר: "באוקטובר 1994 התחלנו לעבוד במחנה הצבאי בו אנו עומדים. שנה לאחר מכן ב-1995 עמדנו כאן קבוצה קטנה של סטודנטים טרוטי עיניים מחוסר שינה ובכי ובכינו על רצח רבין. מי חשב שלא יתכן שיהודי ירצח את ראש ממשלת מדינת היהודים נמצא בפני מציאות קשה. הרצח הזה היה לא רק רצח של אדם שתרם את חייו להגנת המדינה אלא היה גם מרד נגד השלטון האזרחי ונגד ראש ממשלה נבחר עם מדיניות מסוימת. היא קשה כי אנחנו נמצאים היום במציאות דומה של הסתה והתבטאות של גורמים קיצוניים. לפני שבוע אותרה אילנה ספורטה ששלחה לבנט מכתב בו דרשה שיתפטר או שיחוסל, ובשאר המכתבים ששלחה צירפה כדור ואיימה גם על היקרים לו מכל בנו ואשתו. אנחנו נמצאים כאן במציאות שיכולה לחזור על עצמה. זה איום על השיטה הפוליטית וחובה עלינו למנוע מקרה כזה והדרדרות של פסילה ופעולה נגד שלטון נבחר במדינת ישראל. ההתקפה הזו מחייבת לא רק את המשטרה אלא גם את מערכת בית המשפט ופעילות נוספת".

 

בהתייחס להתקפה על בית המשפט העליון אמר: "ההתקפה על המערכת השלטונית היא התקפה שלא הייתה כמותה. חיים בעולם שבו חברי כנסת יוצאים כנגד בתי המשפט. התקפה כזו היא התקפה על כל שלושת הרשויות, יש לה בסיס אידיאולוגי – יש משמעות אחד לדמוקרטיה. מבחינה חוקתית, יש להם רק חוקה אחת - חוקת התורה במדינת ישראל שאם אין לה מקום אין מקום לאף חוקה אחרת. קיים קרע פנים יהודי חמור שאי אפשר לעכל אותו, והוא מקבל ביטוי בקרב אויבנו בג’יהאד".

 

לצפייה בנאומו המלא: