תוכנית התואר השני בהתנהגות ופיתוח ארגונים מקנה ידע ומיומנויות בתחומי הייעוץ, הפיתוח והניהול הארגוני ומחוברת לשינויים בשטח.
התוכנית כוללת התנסויות, חשיפה לאנשי מקצוע מובילים בתחום, סיורים לימודיים בארגונים וכלים להתפתחות מקצועית וליוזמה אישית.
אתר זה משתמש בקבצי Cookies לשיפור חווית הגלישה. המשך השימוש באתר או סגירת ההודעה מהווים הסכמה לתנאי השימוש.
Xהפרקטיקום מתקיים לאורך כל תקופת הלימודים בתוכנית והוא הנדבך המשמעותי ביותר בהכשרה מעשית לקראת עבודה עם ארגונים. הפרקטיקום יאפשר לכל אחד ואחת מכם מרחב לצמיחה אישית ומקצועית, והוא נעשה בקבוצות קטנות ובהנחיה צמודה של אנשי מקצוע מוסמכים ומקצועיים. במסגרת הפרקטיקום, בשנה הראשונה תתמקדו ברכישת מיומנויות אישיות ובין-אישיות, בפיתוח יכולת רפלקטיבית וברכישת מיומנויות יסוד בייעוץ: עריכת ראיון, מתן משוב והובלת תהליך ייעוץ אישי. בשנה השנייה תתמקדו בפיתוח עבודת הצוות וגיבוש תהליך אבחון ארגוני. בשנה זו הדגש הוא על הסתכלות מערכתית וביצוע תהליך ייעוצי שלם, הכולל אבחון ארגוני וגיבוש המלצות להתערבות. כחלק מהפרקטיקום תשתלבו בצוותים בארגון ותערכו בו, הלכה למעשה, את הליך האבחון הארגוני. ההתנסות בארגונים שנבחרו להיות חלק מהתוכנית תאפשר לכם כניסה מקצועית ראשונית לתחום, והשתתפות בתהליכי ייעוץ בזמן אמת.
מרצה: פרופ' יניב קנט מימון
בני אדם עוסקים רבות בשאלת המוטיבציה. בכל מקום, הורים, מורים, מאמנים ומנהלים מתחבטים בשאלה כיצד להניע את אלו שהם חונכים, מהיכן תבוא האנרגיה לפעולה, כמה מאמץ הם ישקיעו וכמה זמן יתמידו. מטרת הקורס היא לאפשר לסטודנטים הכרות עם מודלים עכשוויים של מוטיבציה, שיטות התערבות וכן הבנת המקום של המוטיבציה בתוך התחום של התנהגות ארגונית.
מרצה:ד"ר ברית הדר
הקורס עוסק בפרטים, בקבוצות ובתהליכים בארגונים וכן באינטראקציה ביניהם, יחסי הגומלין והשפעתם זה על זה ועל ההתנהלות הארגונית. מטרת הקורס היא להקנות לסטודנטים רקע רחב ועדכני בתחום הפסיכולוגיה הארגונית, תוך העמקה בנושאים מרכזיים, הבנת תהליכים ארגוניים נרחבים ועידוד שאילת שאלות וחשיבה ביקורתית על התחום. נדון בין היתר בשונות והבדלים בין אישיים בארגון, רגשות בארגונים, יצירתיות, תקשורת, מנהיגות, קבלת החלטות ועוד.
מרצה: ד"ר ליאור שוחט
הקורס מיועד להקנות לסטודנטים מודעות וכלים להבנת המערכת הארגונית והסביבה בה היא פועלת. בנוסף, הקורס ידון באמצעים ובדרכים העומדים בפני ארגון כדי להתמודד עם אתגריה של הסביבה בת-זמנינו. דגש מיוחד יושם על הבנת תהליכים בארגון, כמו גם פיתוח יכולת ניתוח ויישום של המושגים והתיאוריות שילמדו. ההוראה תהיה מגוונת ותשלב הרצאות, דיונים וניתוח אירועים.
מרצה: גב' רונית קורץ
אבחון ארגוני מהווה תשתית הכרחית לכל ייעוץ, בסייעו ליועץ ולמנהל לקרוא את המפה באופן מעמיק ומערכתי ולא להישאב לעיסוק בסימפטומים ובפתרונות נקודתיים או זמינים מיידית. לפיכך, האבחון מהותי בפני עצמו וכמובן כהכנה להתערבויות לשינוי. הקורס שם דגש על תפיסת עולם, מודלים וכלים לאבחון ארגוני, הזדמנויות ומגבלות באבחון, אתיקה, מיתוסים באבחון וראיה מערכתית אסטרטגית של נושאים מגוונים בארגון. הקורס משלב תאוריה ומתודולוגיה, מאפשר להביט בארגון דרך עדשות מגוונות ומעשיר את תפיסת העולם של איש המקצוע.
מרצה: ד"ר תמר גרוס
הקורס מתוודע לגישות הסוציולוגיות המרכזיות לחקר ארגונים ולסוגיות ולדיונים המרכזיים המתנהלים כיום בתחום. נבחן סוגיות כמו: כיצד הסביבה המוסדית, הפוליטית, החברתית והכלכלית משפיעה על אופני הפעולה ודרכי ההתארגנות, כיצד צומחת תרבות בתוך ארגונים וכיצד ניתן לראות בארגון עצמו תוצר תרבותי וסימבולי, כיצד מתרחשים תהליכי למידה בארגונים, מה הקשר בין יעילות ארגונית לבין אידיאולוגיה ניהולית, כיצד "מתורגמים" מודלים ארגוניים גלובליים להקשר המקומי, מה תרומת הקטגוריה המגדרית להבנת תהליכים ארגוניים ומה מקומו של היועץ/ת הארגוני ומנהל/ת משאבי האנוש ביחס לכל אלו?
מרצה: ד"ר יעל בן דוד
הקורס יאזן בין תיאוריה ליישומה ביחס למחקר איכותני במדעי החברה והבריאות, תוך התמקדות בפסיכולוגיה ארגונית. במהלך הקורס נבחן מספר סוגיות שבלב המחקר האיכותני כמו גם ארבע מהשיטות הנפוצות ביותר לניתוח חומר איכותני: ניתוח תמטי, תיאוריה מעוגנת בשדה, ניתוח נרטיבי וניתוח תוכן. הזדמנויות להתנסות מעשית ולתרגול ישולבו בחומר הקורס. התרגילים וההדגמות האלה מיועדים להמחיש, להעשיר ולהחיות את הדיונים בכיתה וללמד כישורי ניתוח, עיבוד נתונים, עבודת צוות והצגה מול קהל.
גב' גלית אקרמן ברש, גב' דברה לונדון, גב' שירז כהן גרד
סדנא זו מיועדת להקנות לך כישורי מפתח ושיטות בשני תחומים: 1. פיתוח מסרים ברורים 2. העברת פרזנטציות באפקטיביות. ידע מעשי זה ישמש בסיס לבניית מסרים אסטרטגיים לקהלי היעד שלך (תחילה – עמיתיך ללימודים ובמהרה לקוחותיך הארגוניים) ותינתן לך הזדמנות להתנסות בהעברת מסרים אלה כך שתחוש/י שהם מדויקים לך ותהיה/י מוכן/נה לנצל כל הזדמנות להעבירם באופן מיטבי.
מרצים: ד"ר זהר רובינשטיין, ורד בר, Psy.D, גבריאל ניימן, ד"ר אילן דיין, ד"ר אסנת בוסקילה-ים
קורס הפרקטיקום בשנה א' משמש כמעבדה למיומנויות יעוץ. לקורס שלוש מטרות: 1. להקנות ללומדים מיומנויות יעוץ בסיסיות במצבי יעוץ בינאישיים; 2. לאפשר לסטודנטים להתנסות בתהליכי יעוץ בינאישי (בתפקידי יועץ, נועץ וצופה); 3. לפתח מודעות והתבוננות תוך אישית ובין אישית. הקורס נוגע בשלוש מיומנויות יסוד המשקפות את טווח קשת המיומנויות הנדרשות לעבודת היועץ: (ראיון; מתן משוב, שיחת יעוץ אישית). קורסי הפרקטיקום נלמדים בקבוצות קטנות. הן נמשכים כל השנה כאשר בסמסטר הראשון נלמדות 3 המיומנויות בתצורתן הבסיסית ובסמסטר השני מתנסה כל סטודנט באופן אינטנסיבי במערך סימולציות שנועדו להעמיק את השליטה במיומנויות.
מרצה: ד"ר עמית גבע
העולם העסקי והזירה הניהולית מציבים בפני היועצים הארגוניים אתגרים רבים ממגוון נושאי תוכן, כאשר על היועצים להיות מסוגלים להבין את השפה העסקית של הארגונים. הקורס יתמקד בארבעה נושאים מרכזיים: אסטרטגיה, שיווק, כספים וטכנולוגיה. כל אחד מנושאים אלו יועבר על ידי מומחה מוביל מבי"ס אריסון למנהל עסקים, שיפרוס בפני הסטודנטים את המרכיבים הארגוניים המרכזיים הרלבנטיים ויעניק להם ידע בסיסי ומתקדם בעולם התוכן המסוים. בנוסף, יקיים מרצה הקורס בכל נושא תרגול שמטרתו לחבר את הנושא האקדמי שהוצג אל המציאות הארגונית אותה יפגשו היועצים. הקורס מאפשר לסטודנטים היכרות עם הצירים המרכזיים על פיהם מתנהל הארגון העסקי משלב גיבוש האסטרטגיה, התפיסה השיווקית, דרך האופן בו הארגון מתנהל מבחינה כלכלית וכלה בתהליכים תפעוליים ותשתיות טכנולוגיות עליהן הארגון נשען.
מרצים: ד"ר אורית מאנדל, ד"ר עופר אטד וד"ר דנה פרג
היועץ הארגוני יוצא למסע אישי ומקצועי, של גילוי עצמי וגילוי ארגונים ולקוחות. במהלכו של מסע זה, יכיר היועץ את עצמו, את ערכיו, יכולותיו וכישוריו האישיים, ויבנה, תוך כדי תנועה ומסע, את תפקידו כיועץ, מטרותיו ומשימותיו. הקורס הינו תהליך אישי ומקצועי, המתקיים באמצעות דיאלוג דו-כיווני בין המנחה לסטודנטים ובין הסטודנטים לבין עצמם ומאפשר שיח והקשבה לצרכים ולסוגיות בהן עוסק הסטודנט בדרכו "להיות יועץ". בין התמות בהם נעסוק: סמכות, ידיעה ואי ידיעה, התמודדות עם אי ודאות וכאוס, למידה, ערכים (כגון פרואקטיביות ויוזמה, שירות ועוד), אימפרוביזציה ויצירתיות בתפקידו של היועץ. במהלך התהליך יוכל הסטודנט לזהות חיבורים בין עצמו לבין תפקידו כיועץ, חיבורים בין התכנים השונים והמגוונים הנלמדים לאורך התוכנית בכללותה, וחיבורים בין תכני הלימוד לכלי המרכזי של היועץ - שהינו היועץ עצמו.
מרצה: ד"ר גלית דשא
הקורס נועד לספק לסטודנטים/יות הבנה מושגית מעמיקה של גיוון והכללה כתפיסת עולם חדשנית ופורצת דרך בעולם הארגונים והעבודה. נלמד כיצד נחקר הנושא בישראל ובעולם ומהן המגמות והכלים הקיימים כיום. נלמד את המימדים וההשפעות השונות של מודלים ותהליכי גיוון והכללה, נבחן את החשיבות של גיוון והכללה בקרב ארגונים ונרכוש כלים מעשיים והתנסות בשדה על מנת לזהות חסמים, מורכבויות, יתרונות והתאמות ולבסוף להגביר את הגיוון וההכללה בארגונים שאיתם ובתוכם אנחנו עובדים/ות. הקורס בוחן מודלים ותהליכי הכלה וגיוון בשלוש רמות: 1 .רמת המאקרו (מגמות ופרמטרים דמוגרפיים וכלכליים). 2. רמת המיזו (אוכלוסיות שונות וסוגי ארגון) 3. רמת המיקרו (פרטים, אזורים, וארגונים ספציפיים). הסטודנטי/ות יתנסו בתרגול מעשי, מפגש עם בעלי תפקידים בארגונים שונים ופיתוח כלים להתערבויות מעשיות.
מרצה: פרופ' גיא הוכמן
תחום הכלכלה ההתנהגותית בוחן את הגורמים הפסיכולוגיים שמשפיעים על האופן שבו אנשים מקבלים החלטות כלכליות וניהוליות. ההחלטות יכולות להיות קטנות, כמו איזה נתיב לקחת בדרך לעבודה, או גדולות כגון האם להשקיע תקציב ענק כדי לפתח מוצר חדשני. אך בכל מקרה, להחלטות אלה עשויה להיות חשיבות מכרעת להצלחה והישרדות הארגון. תחום המחקר בכלכלה התנהגותית התפתח רבות ב-50 השנה האחרונות, והוא מספק תובנות רבות על האופן שבו אנשים מקבלים החלטות בחייהם הפרטיים ובמסגרת ניהולית ועסקית. הקורס יעסוק בהיבטים התנהגותיים ופסיכולוגיים של קבלת החלטות בניהול. בין הנושאים שנטפל בהם במהלך הקורס יהיו מודלים נורמטיביים לקבלת החלטות, היורסטיקות והטיות, תפיסת סיכון, קבלת החלטות בסיכון ובתנאי אי ודאות, התנהגות חברתית ומוטיבציה. במהלך הקורס נבחן כיצד אנשים מקבלים החלטות בפועל, מדוע החלטות אלה מובילות להטיות שיטתיות, וכיצד זה בא לידי ביטוי בהתנהגות ארגונית והתנהגות צרכנים. הקורס יתבסס על הרצאות ודיון בכיתה.
מרצה: ד"ר זהר רובינשטיין
לאחר השלמתו של תהליך האבחון הארגוני, ניצב היועץ הארגוני בפני האתגר המשמעותי הבא שתכליתו להביא את התובנות שעלו באבחון, המשקפות חוזקות, חולשות, פערים, צרכים להעצמה ועוד, לידי יישום בארגון בו הוא פועל. האבחון, כמו גם ההתערבויות בעקבותיו, יש לציין, הן מאושיות תהליך הפיתוח הארגוני (OD). הקורס יתמקד בעיון ובחינת סל התערבויות ארגוניות מרכזיות, מתוך נקודת מבט אינטגרטיבית, אשר ידונו בצורה ביקורתית, בתוך ההקשר הארגוני מחד ותוך התכתבות עם תיאוריות ואסכולות של שינוי מאידך. בין ההתערבויות שתיבחנה: שינוי ועיצוב מבנה ארגוני; מעורבות עובדים; חזון ואסטרטגיה; פיתוח צוות; תרבות ארגונית; ניהול מצבי משבר ועוד. הקורס נועד להקנות ידע וכלים אשר יסייעו להגביר את מכוונות היועץ ויכולתו לגשר בין צרכי הארגון ואנשיו לבין הפערים והצרכים שעלו באבחון בכדי להשיג אפקטיביות מירבית בתהליך הפיתוח הארגוני בארגון היעד. מבנה הקורס ומהלכו עוצבו באופן המשלב בין למידה קוגניטיבית תיאורטית של מרכיבי ההתערבויות לבין התנסות חווייתית של הצגת ההתערבות בפני הארגון באמצעות סימולציה.
מרצה: ורד בר Psy.D
פיתוח ערכים מקצועיים עומד בבסיס הצלחתו המקצועית של כל יועץ ארגוני וידע בתחום זה תומך בפיתוח יחסים מקצועיים אפקטיביים עם לקוחות, עובדים ועמיתים. מטרותיו של הקורס לקדם את הידע של הסטודנטים בנושאי האתיקה בשלושה תחומים עיקריים: 1. למידה יישומית של עקרונות האתיקה של היועצים הארגוניים (בהתבסס על הקוד האתי של איפ"א), דרך בחינה התנסותית של סוגיות אתיות מרכזיות העולות בעבודת היועץ. 2. הרחבת הידע בסוגיות אתיות הרווחות בארגונים כגון ביחסים בין עובדים למנהליהם, לעמיתיהם בעבודה ועם לקוחותיהם. יוצגו מושגים מרכזיים המגדירים התנהגויות לא אתיות בארגונים, ויתקיים דיון בהשלכותיהן ברמת ארגונים ועובדים, תוך חשיפה למחקרים ולמשמעות הקונטקסט התרבותי בהן מתרחשות התנהגויות לא אתיות. 3. נעסוק בדרכים לקידום התנהלות אתית בארגונים.
מרצה: ד"ר דנה פרג
הזהות המקצועית מהווה נדבך חשוב בחייו של האדם הבוגר. על אף מרכזיותה לא קיבל נושא שה תשומת לב מספקת בספרות ובעבודה הארגונית. בשנים האחרונות מתקיים שיח מקצועי ואקדמי מרתק סביב סוגיות של זהות ומשמעות בעבודה. קורס זה מנסה להתחקות אחר מושג הזהות המקצועית ולהבין את אופן התפתחותו ואת הגורמים המאפשרים לנו לחוות זהות מקצועית משמעותית, אשר מביאה אותנו לידי תפקוד מיטבי וצמיחה. הקורס ינוע בין שני מוקדים: 1) הבנת תפקיד איש/אשת הפיתוח הארגוני בקידום, סיוע ועיצוב תפקידים, תהליכי עבודה, תרבות ארגונית ואופני ניהול אשר מאפשרים התפתחות של זהות מקצועית בארגון. 2) העמקת המסע העצמי והאופן בו הלומד/ת מפתח/ת את זהותו/ה המקצועית.
מרצים: ד"ר זהר רובינשטיין, ורד בר Psy.D, ד"ר אסנת בוסקילה-ים, ד"ר אילן דיין, וגבריאל ניימן
תוכנית הפרקטיקום של סמסטר א' - שנה ב' אמורה להכין את הסטודנטים לפרקטיקום המעשי (העבודה בארגונים "אמיתיים") שיתבצע בסמסטר ב' בשנה זו. הדגש עובר מפיתוח אישי של הלומד, עליו הושם דגש בשנה א' ,לפיתוח מקצועי של הסטודנט בהקשר ארגוני וצוותי. אתגרי הלמידה וההתפתחות להלן: א. גיבוש תפיסה מערכתית- שינוי המיקוד מקריאת מפה ספציפית של 'כאן ועכשיו' לקריאת מפה מערכתית. ב. חידוד מיומנויות אישיות ובין אישיות בעבודת היועץ הארגוני- מיומנויות הראיון, המשוב והתערבות ייעוצית. ג. מימוש תהליך ייעוצי שלם - התנסות באופן אינטגרטיבי במהלך ייעוצי מתחילת תהליך האבחון ועד לשלב גיבוש המלצות התערבות ומתן משוב. ד. התנסות צוותית בעבודת יועצים - היועץ כחבר בצוות והתנסות בעבודת צוות ייעוצי. ה. עולמות התוכן הארגוניים – מתן דגש לעולם התוכן הארגוני. סמסטר א' מציע התנסויות של כניסה לארגונים באופן סימולטיבי. מדובר בסימולציה מלאה שבמהלכה על הצוותים להגיש אבחון ארגוני מלא. בסמסטר ב' נכנסים הצוותים לארגונים (אמיתיים.) ומתכונת המפגשים מקבלת צביון של קבוצות הדרכה (supervision).
מרצים: ד"ר רום לירז וד"ר תומר סיימון
מטרת הקורס להבין את השפעת הסביבה הגלובלית והישראלית על האתגרים וההזדמנויות האסטרטגיות של ארגונים עסקיים וציבוריים בעת הנוכחית. להבין כיצד סוגיות אסטרטגיות מרכזיות בארגון, כדוגמת טרנספורמציה דיגיטלית ומדיניות G.S.E בארגון, מושפעות ממגמות בסביבה הארגונית ומשפיעות עליה. לאפשר מסוגלות ראשונית למעורבות מקצועית כיועץ/ת ארגוני/ת בתהליך אסטרטגי העוסק בסוגיות מרכזיות אלו בארגון יחד עם "שחקנים" רלוונטיים נוספים.
מרצה: עופר לוי
ארגונים כיום מהלכים על חבל דק ובידיהם מוט האיזון: מחד, עולם הסדר הארגוני- הצורך לייצר ולעצב ערכים, יכולות, תשתיות. מאידך, הפן הכאוטי של הארגון- להעז, להתקדם, לפרוץ דרכים. מפתח ההצלחה של ארגון הוא להתקדם תוך שימור האיכויות של שני העולמות: הסדר והכאוס ((chaos & order, תוך כדי שינוי מתמיד של הסביבה בה הם פועלים. הקורס יעסוק במגוון דפוסים של שינויים שארגונים עוברים כדי להסתגל לסביבה משתנה ודינאמית. נשלב בין תפיסות אקדמיות וניתוחי אירוע במצבי קצה של ארגונים. נלמד ונסקור נושאים כמו: מבנה מטריצי, מידת הדריכות של ארגונים לשינוי- agility, ארגונים בתהליכי מיזוג ורכישה, ארגונים בצמיחה מואצת ועוד.
מרצה: יעל בן דוד
הקורס יבחן את ההקשרים הרחבים, החברתיים וההיסטוריים, בתוכם מתפתח ופועל תחום הייעוץ הארגוני. הקורס יתבסס על קריאה ביקורתית של מאמרים קלאסיים המציגים פרספקטיבות מודרניסטיות לפיתוח ארגון, לצד מאמרים המציעים פרספקטיבות אלטרנטיביות, כגון מודלים פמיניסטים, פוסט-מודרניים וביקורתיים, אשר מתבוננים על ההקשר החברתי, התרבותי והטכנולוגי בתוכו נוצר המובן מאליו הייעוצי. נלמד על ההתפתחות ההיסטורית של תחום הפיתוח הארגוני, על גישות לפיתוח ארגוני ועל תהליכי שינוי בארגונים. נבחן מושגים כגון מבנה וכוח בארגונים, יעילות, ערכים בארגון, שיתוף, שותפות והשתתפות בארגון. נשתמש במקרי בוחן וכלים ליועץ בגישה ביקורתית.
מרצה: ד"ר איתי שילוני
לעולם חברות ההזנק צרכים ניהוליים וייעוציים ייחודיים הנוגעים לתרבות ארגונית, לשינויים תכופים במבנים ארגוניים ובאופני העסקה ותגמול, ולניהול מערכות היחסים שבין היזמים לבין עצמם ובינם לבין המשקיעים. בקורס יסקרו סוגים שונים של חברות וצורות הפעלה וילמדו השלבים ההתפתחותיים שלהן ואופני המימון וההשקעה. יוצגו המרכיבים הדומים והשונים בין חברות אלו לחברות "רגילות" ונדון בדילמות הניהוליות המאפיינות חברות אלו והכלים הייעוציים הרלבנטיים להן. בנוסף יעסוק הקורס ביזמים, בהיבטים הפסיכולוגיים ובמערכות היחסים הרלבנטיות לחברה יזמית.
מרצה: עו"ד יונתן קוברסקי
סינופסיס במהלך הקורס ייחשפו המשתתפים למודל ניהול תהליך מו"מ, כבסיס ליישוב סכסוכים; ולמודל ניהול תהליך גישור. מודלים אלו, ישמשו את המשתתפים בתכנון וניהול קונפליקטים ו/או מו"מים קשים העומדים בפניהם. בנוסף, ייבחנו הסיבות לכשל במו"מ ובניהול קונפליקט; ויוצעו כלים מעשיים להתמודדות עם הכשלים הללו. בהמשך, יבחנו המשתתפים את רצף ה – A.D.R (חלופות משלימות ליישוב סכסוכים מחוץ לכותלי ביהמ"ש, על ידי התערבויות של צדדים שלישיים). בחינת רצף ה – A.D.R תאפשר איתור והתאמה בין קונפליקט נתון לבין התהליך הנבחר ליישובו. הקורס יכלול התנסות בתהליכים, על מנת שכל משתתף/ת, יוכל לדגום ולבחון את החיבור בין הפאן התיאורטי, לבין זה המעשי, בכל הנוגע לתכנון, יישום ומעקב אחר תהליכים של יישוב סכסוכים.
מרצה: גב' בהרב נעמה
הקורס יציג מודלים וגישות תאורטיות המתארות את תפיסת תפקידו של משאבי אנוש, המבנה הארגוני שלו ותחומי העיסוק ואפשרויות היישום בארגונים שונים. יוצגו מגמות עדכניות במשאבי אנוש כגון ניהול יכולות (Talent Management), משאבי אנוש בעולם הגלובלי וגיוון (Diverity)) בארגונים ומהו תפקידו של המנהל בשטח – כמנהל אנשים. נתעכב גם על הקשר שבין ניהול משאבי אנוש והייעוץ הארגוני, משאבי אנוש בראי העתיד והיערכות לקראת עולם עבודה עתידי ותהליך הפרופסיונליזציה של המקצוע בארץ ובעולם. בקורס ישולבו מס' הרצאות אורח של סמנכלי משאבי אנוש בישראל.
מרצה: פרופ' טל כץ-נבון
בקורס נבין יחד את משמעות המנהיגות בארגונים. נסקור את תפיסת המנהיגות לאורך השנים, נציג את התיאוריות והמודלים המודרניים העיקריים בתחום, וכן מחקרים רלוונטיים בסוגיית פיתוח מנהיגות. מן הצד השני, נדגיש את משמעות הfollowership. ניישם את הנושא לארגונים בעזרת ניתוחי מקרה והרחבה על נושאים כגון, פיתוח מנהלים, הערכת ביצוע ותגמול מנהלים.
מרצה: פרופ' יאיר עמיחי-המבורגר
העידן בו אנו חיים מכונה העידן הדיגיטלי. עידן זה מאופיין במרכזיות של טכנולוגיות מידע בכלל תחומי החיים של האדם, העובד, הארגון והחברה בכללותה. השינויים הטכנולוגיים המהירים משנים את עולמו של האדם ויוצרים דפוסי חשיבה, תקשורת, עבודה, ניהול ומנהיגות שונים מאלה שהתרגלנו אליהם עד המאה ה-21 .בקורס נבחן כיצד השינוי הדיגיטלי משפיע על תחומי החיים השונים תוך מיקוד על ניהול ארגונים. הקורס יבקש לתת ליועץ הארגוני הבנה וכלים במגרש מורכב זה.
מרצה: רו"ח ניצן צדוק
חשבונאות פיננסית עוסקת בדיווח הכספי של החברה, תוצאות פעילותה, ותזרימי המזומנים שלה למשקיעים, נושים, ושאר מקבלי ההחלטות הכלכליות. עם זאת, אנשים רבים רואים בחשבונאות אוסף של פרטים המכילים מעט מידע או לא בכלל לגבי מצבה האמיתי של החברה. הקורס מנסה להפיג טעות זו על ידי הסברת נושא שנחשב לעתים קרובות מבלבל ומפחיד. אמנם נכון כי המידע החשבונאי לפעמים מטשטש יותר מאשר מסביר אך עדיין חלק גדול ממנו הוא שימושי (ואפילו חיוני) למעוניינים בקבלת החלטות רציונליות בנושאי השקעה ומתן אשראי. נלמד מושגים וטכניקות בנושא הדיווח הכספי. נסקור טכניקות בניתוח דוחות כספיים ונדגים תוך שימוש במידע מתוך דוחות כספיים של חברות הנסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב.
מרצים: פרופ' ענת ברונשטיין קלומק, ד"ר דותן קסטרו, ד"ר עופר אטד
ייעוץ אישי למנהלים מבוסס על דיאלוג המשלב חקירה והתבוננות יחד עם רכישת כלים ניהוליים ממוקדים, המיועדים לשינוי בהבנת המציאות עד שינוי ברמת ההתנהגות. הבנת תפקידו (ROLE) של היועץ הארגוני כמלווה למידה אישי למנהלים: על מה הם אחראים, במה מתבטאת עבודתם, מה אמור הלקוח להרוויח מהליווי.
מרצה: גב' רונית קורץ וד"ר דנה פרג
החברה (Society) מתפקדת דרך ארגונים. לבנת הבנייה של הארגון היא הצוות. לבני האדם יש נטייה טבעית להתקבץ בקבוצות ולמעשה, ללא צוות מוביל שתומך במנהיגות, אין מנהיגות. מכאן החשיבות להפוך קבוצות "טבעיות" לצוותים פונקציונאליים שמובלים ארגונים לשגשוג. קורס זה מעניק לסטודנטים כלים והתנסות פעילה בתהליכי בנייה ופיתוח צוותים. מטרות הקורס הן לפתח בכל סטודנט יכולות אבחון, ייעוץ והתערבות לבנייה ופיתוח של צוותים אפקטיביים וליצור בקבוצת הלומדים מקור לידע לפיתוח צוותים בארץ (Wiki משותף של ידע בנושא).
מרצים: גילי טמיר, ד"ר יעל בן דוד
חברות וארגונים מבססים חלק גדול מהתנהלותם על הרכבים קבוצתיים: צוותי ניהול, קבוצות משימה, צוותי פרויקט ועוד. ארגונים נוטים להדגיש את הצד הפונקציונלי של הקבוצות, הנדרשות להוכיח יעילות ונמדדות כגוף אורגני (עמידה ביעדים, לוחות זמנים וכד׳). עם זאת, מבט מקצועי מעמיק על קבוצות עבודה חושף עולם פנימי עשיר, שבו - לצד כוחות צמיחה והעצמה - מצויים לא פעם גם קונפליקטים והתנגדות. כל אלו הם ביטויים של המתח המרתק המוכר לכולנו בין האינדיבידואל לקבוצה. מטרת הסדנה היא להפוך את הקבוצה לכלי עבודה מובן ואפקטיבי עבורנו. בסדנה נתנסה בעבודה קבוצתית סביב תמות מרכזיות בעבודת היועץ ואיש משאבי האנוש בארגון, כגון: הובלת קבוצה, עבודת צוות, תהליכי שינוי בארגונים בעזרת קבוצות, וגורמי צמיחה והצמחה בקבוצות. הקורס ישלב בין התנסות דינאמית בעזרת כלים אשר יסייעו לנו לחקור את הנושאים הנ"ל לבין למידה תיאורטית של מקורות מרכזיים העוסקים בנושאים אלה, תוך עיבוד החוויה ההתנסותית.
מרצה: ד"ר דותן קסטרו
בסדנא זו הסטודנטים יחוו סימולציה ייעוצית בסביבת היי-טק וסטארט-אפ. הסטודנטים יעבדו בצוותי ייעוץ ויתמודדו על ניתוח מקרה של חברת סטרטאפ. הצוותים ידרשו ללמוד את המקרה, לבצע ראיונות עם מנהל בכיר, לבנות ולהציג תוכנית התערבות ולבסוף גם לבצע חלק מתוכנית זו במסגרת הקורס. הקורס מתאים לסטודנטים המעוניינים להתנסות בתנאי אי וודאות ועמימות וידרוש אינטגרציה ומיומנויות שנלמדו בקורסים אחריםֿ
מרצה: ד"ר גיא לוביץ
The course will address key aspects of international Organizational Development (OD). Students will be introduced to theoretical frameworks and real life consulting examples. They will identify and learn to consider the role of Consultant/OD function within an international environment and impact on organizational performance. Furthermore, students will learn practical concepts and skills, to help them develop their personal consulting practice including; various orientation/approaches/dilemmas to OD consulting, setting up effective working relationships with clients, designing change processes, developing your consulting career, impact and presence as well as increasing understanding of how to work more effectively within an international/diverse context.
מרצה: ד"ר דינה ניר
פסיכולוגיה חיובית עוסקת בחקר אמפירי של מהות האושר והשגשוג האנושי, הן ברמת האדם והן ברמת הארגון והקהילה. בניגוד לפסיכולוגיה המסורתית המתמקדת בזיהוי ובטיפול בבעיות, פתולוגיות, חוסרים וכשלים נפשיים ותפקודיים, עוסקת הפסיכולוגיה החיובית בהבנת ההיבטים החיוביים של התפקוד הפסיכולוגי. כלומר, בחקירה, זיהוי וטיפוח של יכולות, כישרונות וחוזקות אנושיות. כל זאת, במטרה להביא אנשים לידי מיצוי מלוא הפוטנציאל הגלום בהם ולהפוך את חייהם למספקים, משמעותיים ומאושרים יותר. במילים פשוטות, למנף את היכולת של אנשים להיות הגרסה הכי טובה של עצמם. 20 שנות מחקר חדשניות ופוריות בפסיכולוגיה חיובית ציידו אותנו עם סל מדעי ומרתק של כלים ולמידה הבונה חוסן, משמעות, הגשמה עצמית ואושר. הסדנה הנוכחית תעמיק את ההבנה התיאורטית של המשתתפים אודות התחום, ובעיקר תצייד אתכם עם כלים להתערבות ארגונית במיקרו ובמאקרו. קיים פער בין מה שהמדע מבין לבין מה שארגונים עושים, ואנחנו יחד נצמצם אותו. התקופה הנוכחית רק חיזקה את הקשר ההדוק אשר ארגונים מקיימים עם הפסיכולוגיה החיובית מתוך הבנת החשיבות של חיזוק המערכת החיסונית הפסיכולוגית של העובדים, והחוסן של המנהלים. הסדנה הנוכחית תציג את התיאוריות המרכזיות ואת ממצאי המחקרים המובילים בתחום ותעסוק בשורה של נושאים המהווים אבני בניין בפסיכולוגיה החיובית כגון: חוזקות, מיקוד, אמונות יוצרות מציאות, מסוגלות אישית, אושר, הכרת תודה, חוסן ועוד. בנוסף, יציע הקורס יישומים והתערבויות קונקרטיים, בהם יוכלו הסטודנטים לעשות שימוש בחייהם האישיים, ובעיקר כיועצים ארגוניים. בשל כך, לצד הרצאות פרונטאליות, ישלב הקורס גם למידה חווייתית רפלקטיבית, וחשיפה וניתוח מקרים יישומיים מארגונים מובילים במשק.
רכז התזה: פרופ' גיא הוכמן
כתיבת התזה מאפשרת לסטודנטים בתכנית לפתח את מיומנויות המחקר שלהם ולהביא אותם לידי ביטוי בהכנת עבודת מחקר מתחילתה ועד סופה. כל סטודנט הכותב תזה, מלווה על ידי מנחה מסגל התכנית. סטודנטים הכותבים תזה פטורים בשנה ב' משני קורסי בחירה ומהגשת פרויקט גמר בסיום הלימודים. הסטודנטים נדרשים להשתתף בסמינר תזה במשך 3 סמסטרים ולהגיש מטלות על פי לוחות זמנים המפורטים במסמך אבני הדרך בעמוד התזה של התכנית.
הבחירה בכתיבת תזה מתבצעת בשנת הלימודים הראשונה, בתחילת סמסטר ב' ומחייבת השתתפות בסמינר תזה סמסטריאלי. בשנה ב' יש להשתתף בסמינר תזה שנתי. מועד הגשת התזה, עד סוף פברואר בשנה השלישית ללימודים. מועד הגשה מאוחר יתאפשר עד סוף שנת הלימודים השלישית. במקרה זה, קבלת התואר תידחה בשנה. לא ניתן לגרור את מועד הגשת התזה מעבר לשנה שלישית. במקרים חריגים יש לקבל את אישור הפרובוסט.
פרויקט הגמר הינו עבודת הגמר המסכמת של התכנית להתנהגות ופיתוח ארגונים עבור סטודנטים/ות שאינם כותבים תזה. הפרויקט, נועד לתת ביטוי למכלול התובנות מהלימודים העיוניים ומהפרקטיקום, שנצברו במהלך התואר, תוך שהן מעובדות ומזוקקות לכדי כתיבה ממצה (לא ארכנית) העוסקת בשני תחומים מרכזיים – התחום הארגוני והתחום הייעוצי. במהותו הוא מאמץ חשיבה המתבסס על הוכחת ידע, חיפוש מושכל בספרות ואינטגרציה שלהם, עם הניסיון המעשי שנצבר. עיקרו של פרויקט הגמר הוא, איפוא, הצגת שליטה בחומרים הארגוניים והייעוציים, תוך דגש רב על גישה ביקורתית ויצירתית כאחד. הפרויקט מורכב משני חלקים: חלק ראשון עוסק בניתוח תיאורטי מעמיק של סוגיה ארגונית לפי בחירת הסטודנט/ית ובהשלכותיה על המציאות הארגונית. חלק שני עוסק בניתוח תיאורטי ויישומי מעמיק של דילמה מקצועית בתחום הייעוץ הארגוני. כל חלקי הפרויקט מחייבים כתיבה מדעית והסתמכות על מקורות ספרותיים, תוך פירוטם ואזכורם בהתאם לכללים הנהוגים. הנחיות מדויקות ומחייבות לביצוע פרויקט הגמר כתובות באתר ה-MOODLE של הפרויקט. כל חלק מחלקי העבודה עומד ברשות עצמו, ומקבל ציון נפרד. הפרויקט מוגש באופן יחידני. היקף הפרויקט כ-10 עמודים. שלא כמו עבודת תזה, אין דרישה לאיסוף נתונים ולניתוחם באמצעים סטטיסטיים. פרויקט הגמר נבדק על-ידי מרכז הפרויקט ולעיתים על-ידי מרצים נוספים מהתוכנית. הציון לפרויקט הגמר משקף: דיוק מדעי, יכולת אינטגרציה תיאורטית, יצירתיות ומקוריות, חשיבה ביקורתית (למשל על מודלים וגישות קיימות), כתיבה בהירה והבנה מקצועית. הציון המסכם של העבודה הוא בהתאם למשקל שמקבל כל חלק ושיפורסם בנפרד בהנחיות. ציון פרויקט הגמר מהווה 10% מהציון הסופי בתואר. את הפרויקט יש להגיש בהתאם ללוח הזמנים הרשום בהנחיות. בכל משך כתיבת פרויקט הגמר אפשר לפנות בשאלות והבהרות למרכז הפרויקט ד"ר זהר רובינשטיין.
*תוכנית הלימודים כפופה לשינויים
תוכנית התואר השני בהתנהגות ופיתוח ארגונים פותחת צוהר לעולמם המרתק של ארגונים ומשלבת את תחומי הייעוץ, הניהול, הסוציולוגיה והפסיכולוגיה. התוכנית שמה דגש על חווית לימודים משמעותית, על חיבור עמוק לארגונים בשטח ועל פיתוח אפשרויות קריירה בתחומי הייעוץ הארגוני, הניהול, פיתוח הדרכה ומשאבי אנוש.
תוכנית הלימודים עוסקת בפיתוח ויישום שיטות, כלים ותהליכים לשיפור התפקידים והתהליכים בארגונים ובחברות, תוך התמקדות בצמיחה אישית וארגונית, ניהול שינוי, שימור וטיפוח ההון האנושי ופרקטיקות לשיפור ויעילות.
התוכנית מיועדת לאנשים סקרנים, המתעניינים בעולם העבודה המשתנה ומעוניינים בפיתוח קריירה מתוך הבנה מעמיקה של ארגונים ושל האופן בו אנשים ותהליכים משתלבים בארגונים. התוכנית מותאמת לבעלי קריירה, בוגרי תואר ראשון בפסיכולוגיה, מדעי ההתנהגות, מנהל עסקים או ניהול, וכן בוגרי תואר ראשון מתחומים נוספים, כגון: מדעי החברה, מדעי הרוח, משפטים, הנדסה וכו'.
תנאי הקבלה הינם דינמיים ומשתנים על-פי ביקוש ומספר מקומות פנויים. על מנת שנוכל לתת לך ייעוץ אישי ניתן לפנות למִנהל רישום וקבלה בטלפון: 09-9527300, במייל:master@runi.ac.il או בהודעת וואטסאפ: 054-7318396.
התוכנית בהתנהגות ופיתוח ארגונים מציעה שפע של התנסויות מעשיות, חשיפה לאנשי מקצוע מובילים בתחום, סיורים מעשירים בארגונים והזדמנויות להתפתחות מקצועית וליוזמה אישית. מבנה התוכנית כולל מעבר ללימודים פרקטיים גם הכשרה מעשית, תוכניות לפיתוח קריירה ותוכנית מנטורים עם בכירים מהתעשייה.
לאוניברסיטת רייכמן 10 בתי ספר במגוון תחומים: משפטים, מנהל עסקים, מדעי המחשב, ממשל, תקשורת, פסיכולוגיה, כלכלה, קיימות, יזמות ובית ספר בינלאומי. לקריאה על מגוון תוכניות התואר השני, לחצו על הקישור >>
למידע על ימים פתוחים ומפגשי היכרות: לחצו כאן >>
ניתן להיפגש עם יועץ אקדמי בתיאום מראש מול מִנהל רישום וקבלה בטלפון 09-9527300, במייל master@runi.ac.il או בהודעת וואצטאפ 054-73118396
ניתן להתייעץ עם סטודנטים מתוכניות הלימוד השונות, בתיאום מראש מול מִנהל רישום וקבלה בטלפון 09-9527300, במייל master@runi.ac.il או בהודעת וואצטאפ 054-7318396.