חדשות

פרופ' רפי מלניק, נשיא האוניברסיטה, הציג סקירה כלכלית עדכנית בכנס המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS)

22 מאי
2022

שתפו ב:

בכנס "מציאות עולמית חדשה – משמעויות לישראל" של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) שנערך באוניברסיטה ביום שלישי, 17.05, התייחס נשיא האוניברסיטה, הכלכלן פרופ' רפי מלניק למלחמה באוקראינה, לאינפלציה ולעליית הריבית ואמר: "הריבית שלנו כיום לא תואמת את המצב במשק. בגלל חוסר ההתאמה הזה אנחנו נכנסים לתקופה של בלבול ואי וודאות קיצונית במשק. במקרה של עליית הריבית נראה פגיעה ממשית במחירי המניות, בדגש על המניות הטכנולוגיות שנהנו מהתנפחות חסרת פרופורציות בצל מדיניות אפס הריבית של בנק ישראל״

 

 

מעיקרי דבריו:

 

על המלחמה באוקראינה:
"ההנחות הן שתהיה האטה בשיעור הצמיחה של העולם על רקע המלחמה באוקראינה. אנחנו רואים את הזעזועים במחירים קריטיים לכלכלת העולם - האוניות תקועות בכל מיני מקומות בעולם ולא פתרנו את שרשראות האספקה כי הביקושים עולים ובהתאם המחירים עולים. אנחנו רואים מחירים שטיפסו למעל 100 דולר לחבית נפט, לא צפוי לרדת בקרוב ואנחנו נמצאים שוב במעין זעזוע להיצע. אוקראינה מספקת חלק גדול מהחיטה ודברים בסיסיים לעולם, ובהתאם למלחמה הפסיקה לספק את זה והמחירים מתפתחים בהתאם".

 

"סערה מושלמת":
"הסערה המושלמת היא צירוף של שלושה דברים שאם יתרחשו ביחד אנחנו נהיה בצרות:

  1. נפילת שוק המניות שכבר התחילה.
  2. עליית הריבית בשוק הדיור - קושי של קבלנים לממן את עצמם וירידה בביקוש הדיור.
  3. משבר חוב - עלול להתרחש כתוצאה מזה שמחזור החוב יהיה יקר מאוד.
    אם זה יקרה אנחנו בעולם אחר בו נחווה ירידה משמעותית של צמיחה עולמית, מיון עולמי קשה, גידול בעוני וחוסר שקט חברתי על רקע הבעיות הגיאופוליטיות שלנו".

 

על האינפלציה:
"האינפלציה בעולם בשלב זה נמצאת בהאצה. ככל שעובר יותר זמן אנחנו רואים שהתופעה הזו לא נגמרת ויש סכנה אמיתית שעליית המחירים והאינפלציה תחלחל לציפיות הציבור. ברגע שיש ציפייה לעליית מחירים יש אלמנט של אינהרציה קשה מאוד לעצירה, אלא אם עוצרים את הפעילות הכלכלית. זוהי המדיניות המוניטרית שאפיינה את הכלכלה שלנו: מדיניות ריבית אפס.


בעולם כזה קשה מאוד להעריך שווי חברות בדגש על טכנולוגיות ולא ברור אם בכלל המחירים שהתנפחו בשווקים האלה משקפים את ערכם. זה למה אנחנו רואים ירידות במניות של אותן החברות, שעתידה לרדת משמעותית בעתיד. בעולם של תעסוקה מלאה ואינפלציה מתנפחת המדיניות המוניטרית לא מתאימה למדיניות ריבית אפס. צריך להתאים את שער הריבית למדיניות החדשה שנוצרה. בעולם לפני המשבר הפיננסי היו שואלים כלכלן מה צריך להיות גובה הריבית בהתאם למשק שהיה לנו, הריבית צריכה להיות 4 אחוזים. ברור שהריבית שלנו כיום לא תואמת, והיא חייבת לעלות. זה יוצר בלבול במשק, ואי וודאות קיצונית".

 

 

לצפייה בנאומו המלא: