פרופ' יניב קנט-מימון

בית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה Ph.D., אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

  • ד"ר יניב קנט-מימון סיים את לימודי הדוקטורט באוניברסיטת בן גוריון בנגב ומשמש כיום כמרצה בבית הספר לפסיכולוגיה באוניברסיטת רייכמן. עבודתו עוסקת סביב סוגיות של מוטיבציה ובפרט בכל הקשור למוטיבציה פנימית ובהשלכות של הסגנון המוטיבציוני על רווחה נפשית, יחסים עם אחרים קרובים וביצוע. חלק מרכזי בעבודתו הוא חקר הגורמים אשר ביכולתם לתרום או לדכא מוטיבציה פנימית. ד"ר קנט-מימון חוקר מנגנונים ותהליכים אלו בבתי ספר ובאקדמיה, בארגונים, ביחסים רומנטיים וביחסי הורים-ילדים.

    תחום המחקר של ד"ר קנט-מימון עוסק בקדימונים ובתוצרים של מוטיבציה ובאופן ספציפי מעוגן בתיאוריית ההכוונה העצמית (Deci & Ryan, 2000). כיום חוקר בארבעה תחומים מרכזיים: (1) חקר ההשפעה של תמיכה ודיכוי אוטונומיה במגוון תחומים כגון מוטיבציה בתחום האקדמי, מניעת בריונות והתנהגות פרו-חברתית, (2) חקירת הצורך באוטונומיה בהקשר בינתרבותי, (3) חקירת הקשר בין תחושת אוטונומיה ומנגנוני התמודדות ואינטימיות בקשרים זוגיים רומנטיים, (4) חקירת הקדימונים והתוצרים של פרקטיקות הוריות של תמיכה באוטונומיה והתניית אהבה עם דגש מיוחד על התפתחות של סגנונות התמודדות וערך עצמי בסיטואציות הישג. כמו כן, מתעניין בסטטיסטיקה, בעיקר במודלים של מערכות חברתיות המאופיינות בהשפעות הדדיות.

    ד"ר קנט-מימון מתמחה בשיטות מתודולוגיות כמותיות מתקדמות ונותן מידי שנה סדנאות בתחום הפתוחות לקהל החוקרים בארץ. במסגרת בית הספר לפסיכולוגיה מלמד קורסים עיוניים בפסיכולוגיה ארגונית ומוטיבציה וכן קורסים מתודולוגיים.
  • Kanat-Maymon, Y. (under review). The emotional experience of autonomous and controlled motivation to learn among college students. Submitted to Planning and Changing.


    Al-Krenawi, A., Graham, J. R., & Kanat-maymon, Y. (under review). Political Violence in Israel: An Analysis of Jewish-Israeli and Palestinian-Israeli Adolescents: Trauma Exposure, Psychosocial, Family functioning, PTSD and Aggression. Submitted to Traumatology.


    Al-Krenawi, A., Graham, J. R., & Kanat-maymon, Y. (2009). Analysis of trauma exposure, symptomatology and functioning in Jewish Israeli and Palestinian adolescents. The British Journal of Psychiatry, 195, 427-432.


     Feinberg, O., Kaplan, H., Assor, A., & Kanat-Maymon, Y. (2008). "Personal growth in a caring community": Autonomy supportive intervention program for reducing violence and promoting caring. Dapim, 46, 81-121. (In Hebrew)


    Katz, I., Assor, A., & Kanat-Maymon, Y. (2008). A Projective Method for the Assessment of Autonomous Motivation in Children: Experimental and Correlational Evidence. Motivation and Emotion, 32, 109-119.


    Romem, P., Anson, O., & Kanat-Maymon, Y., (2008). Reshaping Students’ Attitudes Toward Individuals with Mental Illness Through a Clinical Nursing Clerkship. Journal of Nursing Education, 47, 396-402.


    Roth, G., Assor, A., Kanat-Maymon, Y. & Kaplan, H. (2007). Autonomous motivation for teaching: How self-determined teaching may lead to self determined learning. Journal of Educational Psychology, 99, 761-774.


    Roth, G., Assor, A., Kanat-Maymon, Y. & Kaplan, H. (2006). Assessing the Experience of Autonomy in New Cultures and Contexts. Motivation and Emotion, 30(4), 365-376.


    Katz, I., Assor, A., Kanat-Maymon, Y. & Bereby-Meyer, Y. (2006). Interest as a motivational resource; feedback and gender matter, but interest makes the difference. Social Psychology of Education, 9, 27-42.


    Meirovich, G., Galante, I., & Kanat-Maymon, Y. (2006). Attitudes towards TQM and communication process between managers and subordinates. Journal of Applied Management and Entrepreneurship, 11, 74-86.


    Abu-Shakra, M., Keren, A., Livshitz, I., Delbar, V., Bolotin, A., Sukenik, S., & Kanat-Maymon, Y. (2006). Sense of coherence and its impact on quality of life of patients with systemic lupus erythematosus. Lupus, 15, 32-37.


    Assor, A., Kaplan, H.,  Kanat-Maymon, Y. & Roth, G. (2005). Directly controlling teacher behaviors as predictors of poor motivation and engagement in girls and boys: The Role of Anger and anxiety. Learning and Instruction, 15, 397-413.


    Al-Krenawi, A., Slonim-Nevo, V., Kanat-Maymon, Y. & Al-Krenawi, S. (2001). Psychological responses to blood vengeance among Arab adolescents. Child Abuse and Neglect, 25(4), 457-472.


    Kanat-Maymon, Y., Sarid, O., Mirsky, J., & Slonim-Nevo, V. (submitted). The impact of gaps in language acquisition on marital satisfaction and self-esteem among immigrant couples: Results from a longitudinal study. Submitted to Journal of Marriage and Family.


    Kanat-Maymon, Y., Sarid, O., Mirsky, J., & Slonim-Nevo, V. (submitted). The impact of gaps in language acquisition on marital satisfaction and self-esteem among immigrant couples: Results from a longitudinal study. Submitted to Journal of Marriage and Family.


    Roth, G. & Kanat-Maymon, Y. (submitted). Beyond external control: The important role of autonomy supportive teaching and internalization of prosocial values in reducing school's bullying. Submitted to British Journal of Educational Psychology.


     Kanat-Maymon, Y., & Assor, A. (2008). Emotional Intelligence, interdependence and relationship duration as predictors of romantic relationship quality. Paper presented at the Israeli Forum for Emotional Research, Haifa, Israel.


    Kanat-Maymon, Y., & Assor, A. (2006). Emotional Intelligence as a romantic resource: "How" it might affect relationship quality. Paper presented at the International Association for Relationship Research Conference, Rethymno, Crete.


    Kaplan, H., Assor, A., Kanat-Maymon, Y. &  Roth, G. (2006). Is autonomy-supportive teaching important for all children?: Evidence from studies with children from Western and traditional collectivist societies. Paper presented at the 3th International Conference on Self-Determination Theory, Toronto, Ontario Canada.


    Katz, I., Assor, A., & Kanat-Maymon, Y. (2006). A projective method to assess intrinsic motivation in children: Experimental and correlational evidence. Paper presented at the 10th International Conference on Motivation in Landau, Germany.


    Keren-Pariente, S., Assor, A., Bram, C., Katz, I., & Kanat-Maymon, Y. (2006). Temperament as a determinant of intrinsic motivation: evidence from Chinese, Bedouin and Jewish students. Paper presented at the 10th International Conference on Motivation in Landau, Germany.


    Kanat-Maymon, Y., & Assor, A. (2006). Need satisfaction and frustration as a "real" reciprocal process in romantic couples: Daily and Long term effects. Paper presented at the International Research Workshop on Autonomy, Mitzpe Ramon, Israel.


    Kanat-Maymon, Y., & Assor, A. (2005). Emotional Intelligence, Conflict Resolution and Commitment in Dating Couples. Poster presented at the 14th  conference of ISRE, Bari, Italy.


    Assor A., Kanat-Maymon, Y., Katz, I., Pariente, S., Bram, C., Kaplan, H., & Pang, W. (2004). Reflective identity formation and temperament accommodation as fundamental aspects of the Need for Autonomy. Paper presented at the 2nd Self Determination Theory conference in Ottawa, Canada.


    Assor A.,  Kaplan, H.,  Kanat-Maymon, Y.,  Knafo, A. & Cohen, M. (2003).
    Self-exploratory motivations for learning: A new concept in motivation research. Paper presented at the 10th EARLI conference in Padova, Italy.


    Katz, I., Kanat-Maymon, Y., & Assor, A. (2003). Is Autonomy Important for Non-western Students? Examining Autonomy as a Universal Human Propensity.  Paper presented at the AERA conference in Chicago, Illinois.


    Assor A.,  Kaplan, H.,  Kanat-Maymon, Y. &  Knafo, A. (2002). Toward a differentiated conception of the need for autonomy: the strivings for active goal/ideal formation, temperament accommodation, and behavioral choice in learning. Paper presented at the 8th WATM conference in Moscow, Russia.


    Kanat-Maymon, Y., Neurobuy, A., & Assor, A. (2001). Emotional intelligence as an interpersonal resource: Contributions to coping with social conflicts, accuracy of perceived social status, and popularity. Paper presented at the 9th EARLI conference in Fribourg, Switzerland.


     Assor A., Kats I., Bereby-Meyer Y., & Kanat-Maymon Y. (2000). Childern’s use of rigid and flexible decision-making strategies: The effect of prior interest, choice age and task characteristics. Paper presented at the 7th WATM conference in Leuven, Belgium.