שילוב צעירים ערבים בהשכלת STEM ובתעסוקה איכותית

עידית קלישר, מריאן תחאוכו, איילה פרטוש, חנין מטר, עומאר מח'זומי וסבאא ג'באלי-סירחאן

קיים פער משמעותי בין החברה הערבית לחברה היהודית בישראל בהכנסה הכלכלית הממוצעת למשק בית, ורובו נובע מחסמים ברכישת הון אנושי, המובילים לפערים ברמת ההשכלה ורמת המיומנויות. עידוד למצוינות במקצועות ה- STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics ) הוא בעל פוטנציאל לשיפור משמעותי של סיכויי הצעירים הערבים להשתלב בלימודים גבוהים בתחומים עם פוטנציאל השתכרות גבוה, ובכך להגביר את ההשתלבות של הצעירים הערביים בכלכלה ובחברה. מטרת מחקר זה הינה מיפוי וזיהוי של החסמים במסלול חייהם של הצעירים בחברה הערבית החל מסיום התיכון דרך השתלבותם בתחומי ה-STEM בהשכלה הגבוהה, במהלך הלימודים ועד להשתלבות איכותית בתעסוקה.


המחקר מורכב משני חלקים. החלק האמפירי כולל ניתוח של נתונים מנהליים של הלמ"ס, אשר מאפשרים מעקב אחר מסלול החיים של כל פרט ופרט. הנתונים המנהליים הינם נתונים פרטניים שנתיים של כלל תושבי ישראל (נתוני פאנל), הכוללים מידע דמוגרפי, נתוני מערכת החינוך, השכלה על־תיכונית (מקצועית ואקדמית), נתוני תעסוקה ושכר. החלק האיכותני כולל סקירה נרחבת של הספרות העולמית העוסקת בקשיים ובהתמודדויות בקרב קבוצות מיעוט בשלב התיכון והאקדמיה; ראיונות עם בעלי תפקידים באקדמיה ובארגוני חברה אזרחית העוסקים בשילוב אקדמאים בתעסוקה - החסמים והאתגרים איתם מתמודדים סטודנטים ומקבלי תארים ערבים בתחומי ה-STEM במהלך הלימודים, ובהשתלבותם בתעסוקה בסיום התואר; ומשובי המשתתפים בשולחן העגול בו הוצגו ממצאי המחקר.


בחינת מסלול החיים בהשתלבות בתחומי ה-STEM של הצעירים הערבים מציגה תמונה שונה בין בנים לבנות. בקרב הבנים, שיעור הזכאות לבגרות STEM הינו נמוך מאוד; שיעור נמוך בקרב הזכאים משתלבים בתחומי ה-STEM באקדמיה; בקרב המשתלבים באקדמיה הרוב בוחרים בתחומי ה-STEM בעלי תשואה גבוהה יותר בשוק העבודה; וישנם פערים משמעותיים בשכר בין ערבים ליהודים בוגרי תחומים אלה. בקרב הבנות, שיעור הזכאות לבגרות STEM הינו גבוה מאוד אך הן לומדות בעיקר כימיה וביולוגיה ושיעור מאוד קטן זכאיות לבגרות הייטק; שיעור נמוך בקרב הזכאיות משתלבות בתחומי ה-STEM באקדמיה; בקרב המשתלבות באקדמיה הרוב בוחרות בתחומי ה-STEM בעלי תשואה נמוכה יותר בשוק העבודה; וישנם פערים משמעותיים בשכר בין ערביות ליהודיות בכל תחומי ה-STEM מלבד ביולוגיה וכימיה בהם השכר נמוך גם עבור יהודיות.


הגדלת שיעור הצעירים הערבים המשתלבים בתחומי ה-STEM דורשת התערבות וליווי בכל התחנות החל מהתיכון ועד ההשתלבות בתעסוקה איכותית. על כן אנו ממליצים על: (1) הכוון ומידע לגבי מסלולי ה-STEM באקדמיה; (2) הגדלת שיעור הזכאים לבגרות STEM ובעיקר בגרות הייטק; (3) השלמת כישורים ומיומנויות בדגש על עברית, כישורי חיים ומיומנויות רכות החיוניים הן להצלחה בסיום התואר והן להשתלבות איכותית בתעסוקה; (4) חשיפה למוסדות אקדמיים רלוונטיים ול-Role models; (5) ליווי הסטודנטים במהלך הלימודים באקדמיה ומתן מענה שוטף לצרכים העולים עד לסיום התואר וההשתלבות בתעסוקה; (6) הגדרת יעדים מדידים לאורך מסלול החיים - הישגים בבגרות, השתלבות באקדמיה וסיום התואר - ומעקב אחר העמידה ביעדים.

 

  • למצגת המדיניות הכוללת הערות והסברים לשקופיות לחצו כאן