חדשות

מגמות עכשוויות בתעשיית ההייטק הישראלי

04 נובמבר
2021

שתפו ב:

ביום שני 1.11.21 התקיים בקמפוס כנס בנושא "Scale Up Nation - מגמות עכשוויות בתעשיית ההייטק-הישראלית" במסגרת תוכנית ה – MA במשפטים, טכנולוגיה וחדשנות עסקית. בכנס נבחנו השלכות השינויים באופי שוק ההיי-טק הישראלי מפרספקטיבות שונות.

 

בשנה וחצי האחרונות, כמות חברות ההיי-טק הבוגרות בישראל גדלה באופן משמעותי. מספר היוניקורנים - חברות פרטיות בשווי של מעל מיליארד $ - הכפילה את עצמה, וכמות הגיוסים בחברות ההיי-טק בשלבי צמיחה שברה שיאים (סך הגיוסים בחצי הראשון של 2021 שבר את השיא השנתי הקודם). יחד עם זאת, הכמות השנתית של המיזמים החדשים בישראל ירדה דרמטית, לצד רבעונים ממוצעים או חלשים של השקעות בשלבי סיד. יש פרשנים שאומרים שלאור השינויים של השנים האחרונות ישראל השתנתה מ-"Start Up Nation " ל- "Scale Up Nation".

 

דן דינר יזם סידרתי וכיום מנכ"ל Source Defense , שיתף את הסטודנטים בעברו היזמי העשיר. לדבריו השוק נמצא היום בשיא חסר תקדים בהיקף גיוסי הכסף לחברות, היקף ההנפקות וכמות החברות הישראליות בעלות שווי של מעל מיליארד דולר (חדי קרן). דן שיתף את הקהל בחוויותיו מהקמת חברת סטארט-אפ מתחילת הדרך ועד מכירתה.

בתמונה: דן דינר, יזם וכיום מנכ"ל Sourdce Defense

 

לדבריו "כל הזמן צריך להיות דינאמי ב- CYBERARC היינו עם מוצר שהיה אמור בהתחלה לשמור מסמכים, עבר לניהול ושיתוף קבצים בין ארגונים, עבר להיות מוצר ששומר על אקסלים עם סיסמאות עבר לשמור על סיסמאות, עבר לשמור על זהות... חשוב כל הזמן להתעדכן לאן השוק מוביל... חשוב כל הזמן להוסיף ערך ללקוח. אי אפשר להציע רק מוצר אחד. ככל שנציע ערך גדול יותר ללקוח הסטאטרט-אפ יוכל לגדול..." דן הוסיף ואמר כי "לעובדים יש חלק מאד חשוב בבנייה של חברה. ראיתי המון חברות עם טכנולוגיות טובות שקורסות בגלל שהצוות לא היה טוב וראיתי חברות עם טכנולוגיות בינוניות שהצליחו בגדול בגלל שהצוות היה טוב".

 

פרופ' דפנה שורץ שמלמדת את הקורס "חדשנות פנים ארגונית" בתוכנית MA במשפטים, טכנולוגיה וחדשנות עסקית הנחתה את הפאנל. היא פתחה ואמרה כי בתעשיית הון הסיכון כיום מעדיפים להשקיע בחברות בוגרות ולא מתחילות וכי סוג היזמים הם יזמים יותר מקצועיים שחוזרים לזירה אחרי שכבר הצליחו בעבר. כמו כן, היא ציינה את התעשייה של השירותים שצומחת סביב ענף ההיי-טק - משרדי עורכי דין ועורכי פטנטים, משרדי יעוץ ואחרים. גם המילה היי-טק התרחבה לדבריה לתעשיות מסורתיות כמו תעשיית המזון (FoodTech), ותעשיית הרכב שמשתלבות בעולם הטכנולוגי.

 

עו"ד ארז מזרחי ממשרד עורכי הדין פירט, וילנסקי, מזרחי וכנעני – FWMK אמר : "כיום יש שינוי תפיסתי. יש עשרות חברות שמגייסות מיליארדים וזה מכניס מוטיבציה ליזמים לבנות חברות גדולות שצריך לנהל אותם והאתגר העיקרי בהן הוא אתגר ניהולי. בעבר היזמים רצו להקים חברה ולמכור אותה. היום המגמה היא להקים חברה שתהיה חברה ענקית ותונפק בבורסה. חברות כאלה צריך לדעת לנהל הרבה יותר מבעבר."

 

רו"ח דינה פסקא-רז שותפה- ראש מערך הטכנולוגיה KPMG סומך חייקין אמרה :בנוסף על הקורונה ועל הזרמת כספים על ידי ממשלות לשווקים אחד הדברים שרואים היום כשמדברים על תעשיית ההיי-טק זו תופעה של יזמים סדרתיים שנמצאים בשוק. מדובר באנשים שעשו אקזיט פעם אחת או פעמיים ויש להם סבלנות ואין להם לחץ כי הם מסודרים כלכלית. כיום ישראל בונה חברות גדולות שנסחרות בבורסה וזה דבר טוב וחשוב."

 

דינה הוסיפה ואמרה: "בתקופה האחרונה השוק התבגר שכן עם הזמן השוק יצר ליזמים מנגנון לא בינארי. זה לא כמו בעבר שיזם צריך לבחור בין לרעוב ללחם עד ההנפקה או לעשות אקזיט ולהתעשר. יש כיום מנגנונים בשוק שהם באמצע כמו למשל הנפקה באמצעות SPAC. השוק התבגר ומאפשר לייצר ערך אמיתי שיישאר פה."

 

את הכנס הנחה שי בלזר, סטודנט בתוכנית. בעל תואר ראשון בכלכלה ותואר MBA מאוניברסיטת חיפה. כמו כן, אני מכהן כסמנכ"ל כספים , CFO בחברת ColorChip הפועלת בשוק הרכיבים לתקשורת.