חדשות

אונליין גיימינג – אל האינסוף ומעבר לו

14 יולי
2022

שתפו ב:

במסגרת תוכנית התואר השני במשפטים, טכנולוגיה וחדשנות עסקית ובשיתוף עם מכון צבי מיתר לחדשנות טכנולוגית משפט ואתיקה התקיים כנס שעסק במגמות הטכנולוגיות בעולם הגיימינג ובאתגרים של התעשייה. תעשיית הגיימינג בישראל מתקדמת בקצב מהיר ומתבססת כאחד מהתחומים הבולטים. האקוסיסטם בתחום כולל חברות רבות הנחלקות לתחומים רבים: החל מתחום הספורט ועד לתחום ה-Play to earn. במסגרת הכנס נבחנו האתגרים המשפטיים והטכנולוגיים לצד דיון של גורמים מרכזיים בתעשייה אשר שיתפו בחזון שלהם לעתיד הקרוב.


פרופ' ליאור זמר, דיקן, בית-ספר הארי רדזינר למשפטים וראש תוכנית התואר השני פתח את הכנס ואמר "העולם דוהר לעבר עושר חווייתי שלא היה מוכר כמותו. ב-2021 שוק הגיימינג הרוויח מעל 175 ביליון דולר ובשנת 2023 הוא צפוי לעבור את ה-200 ביליון".


לדברי גיא בן דב, יו"ר עמותת GameIS שנתן את הרצאת הפתיחה בכנס, שוק המשחקים הוא שוק הבידור הגדול שקיים היום, יותר משוק הסרטים והטלוויזיה; יותר משישים אחוז מאוכלוסיית העולם משחקים בצורה כזו או אחרת, חלק ניכר מהצמיחה משוייכת למשחקים במכשירים הניידים (המובייל), יש קפיצה אדירה בתעשיה זו בעשור האחרון, הקורונה השפיעה לטובה על השוק העולמי ועל השוק הישראלי;


לפי התחזית של גיא התעשייה הזו רק הולכת לגדול, מעבר למובייל; הפוקוס בתעשיית האונליין גיימינג עובר מהשחקנים לצופים – אנשים רבים צופים באחרים משחקים. כמויות אדירות של אנשים שלא זכו להתייחסות עד כה, ידע עצום וניהולו; עוד ציין גיא כי יש בעולם מעבר מעולם המובייל לעולם המחשבים, גם בישראל יש התחלה של תופעה זו.


מר אור בריגה, מייסד, שותף ומנכ"לNovos , תיאר את הזויות הכלכלית הפחות מוכרת של בניית משחק. לדבריו הכלכלה שעומדת בבסיס המשחקים היא מורכבת. לשם המחשה הוא סיפר על משחק שאמזון הוציאה בשם "ניו וורלד" שסבל ממשבר כלכלי ומדפלציה. הוא סיפר כיצד למרות העסקתם של טובי הכלכלנים לאמזון היתה בעיה והשקעה של חודשים מצד משתמשים ירדה לטמיון;


מר רועי מירום, מנהל השקעות ושיתופי פעולה אסטרטגיים Sony Innovation Fund, הציג כי הכוח בעולם הגיימינג עובר לידיים של הגיימרים. לדוגמה, חברת EA Sports (החברה שייצרה את המשחקים פיפ"א, סימס) רצתה לאמץ מודל עסקי חדש כדי לרצות את בעלי המניות שלה. לפי המודל החדש ככל ששחקן ישלם יותרהוא יצליח יותר במשחק. המודל לא עבד. ב-2017 דיווחה החברה על הפסד של 1.7 מיליארד דולר. מהלך זה מעיד על הכוח הרב של קהילת הגיימרים.

 

בשלב השאלה הזהה שהתייחסה לסכנות הטמונות בעולם הגיימינג היתה תמימות דעים שבעולם הזה יש הרבה דברים טובים.


לדברי פרופ' דב גרינבאום, ראש מכון צבי מיתר משחק הוא לא רק בזבוז זמן. הוא פותח הרבה אפשרויות שיש לחשוף אליהם סטודנטים. לדבריו מחקרים מראים כי משחק אלים אינו מביא בהכרח לאלימות בפועל; משחק יכול להפוך לפלטפורמה למפגשים ומעלה הרבה שאלות אתיות, חברתיות וחוקיות.


לדברי אור: הסקלה רחבה מאוד בין לאסור משחקי מחשב או להתעלם מהבעיות הקשורות בו. לדעתו האמת באמצע; לא צריך לחסום משחקים, אלא לאמן גיימרים להרגלים בריאים, כמו לעשות הפסקות הליכה. יש חברות משחקים שלוקחות על עצמן אחריות בנושא ומקפיצות לשחקן התראות שמדרבנות אותו לעשות הפסקות. האחריות לדעתו חלה על כל הגורמים (הורה, גיימר, יצרן).


גב' ענת שפרלינג, מייסדת-שותפה ומנכ"לית Toya, אומרת שכמו בתחומים רבים, יש צדדים פחות טובים בעולם הגיימינג, אבל "בסה"כ גיימינג הוא דבר חיובי מאוד, ואני אומרת זאת גם כאמא – בזמן שהילדים משחקים, הם מקבלים מיומנויות לעתיד, שקשורות לכול. אני מאוד בעד זה";


לגישת רועי רוב האנשים אינם משחקים בדברים "לא-טובים"; לדעתו יש לנקוט אמצעים כדי שילדים לא ייחשפו לתוכן שאינם אמורים להיחשף אליו; משחקי מחשב הם חיוביים כי הם מאפשרים להוציא בסוף יום אגרסיות שהצטברו במהלך היום וכן נותנים פתרונות לאנשים עם חרדות חברתיות או מוגבלות פיזית.


את הכנס הנחתה גב' חגית גרוס-ירום סטודנטית בתוכנית התואר השני.

 

 

בתמונה מימין: ד"ר דלית קן דרור, מרצה בתוכנית ה – MA, מר אור בריגה, מייסד, שותף ומנכ"לNovos , פרופ' דב גרינבאום, מנהל מכון צבי מיתר, גב' ענת שפרלינג, מייסדת-שותפה ומנכ"לית Toya, מר רועי מירום, מנהל השקעות ושיתופי פעולה אסטרטגיים Sony Innovation Fund, חגית גרוס-ירום, סטודנטית בתוכנית התואר השני במשפטים, טכנולוגיה וחדשנות עסקית

 

 

בתמונה מימין: מר אור בריגה, שותף ומנכ"לNovos , ד"ר דלית קן דרור, מרצה בתוכנית ה – MA, מר רועי מירום, מנהל השקעות ושיתופי פעולה אסטרטגיים Sony Innovation Fund, פרופ' ליאור זמר, דיקן בית הספר וראש תוכנית התואר השני.

 

בתמונה: מר גיא בן דב, יו"ר עמותת GameIS