חדשות

יישומים ואתגרים בתעשיית הליגל-טק בישראל

16 דצמבר
2019

שתפו ב:

ביום שני האחרון קיימנו רב-שיח במסגרת תכנית ה-MA במשפטים, טכנולוגיה וחדשנות עסקית, עם בכירים בתעשיית הליגל-טק בישראל במטרה לעודד דיון בסוגיות ונושאים העוסקים במשולש שבין המשפט, הטכנולוגיה והיזמות העסקית.

 

עו"ד מעיין שקדי, סטודנטית בתוכנית ה- MA הנחתה את הערב שהתקיים במסגרת שבוע הקריאה והדיון בתוכנית. שבוע הקריאה מתעתד לעסוק בסוגיות המרכזיות שנלמדות במסגרת התוכנית. החל מהדיון בטכנולוגיות מתקדמות מתחום הבינה המלאכותית וכלה בהיבטים העוסקים בפיתוח וייזום של חברות המבוססות על חדשנות עסקית.

 

בכנס נכחו פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא ומייסד המרכז הבינתחומי, פרופ' אמנון להבי, דיקן בית ספר הארי רדזינר למשפטים, פרופ' ליאור זמר, סגן דיקן בית הספר וראש תכנית ה – MA, פרופ' דב פקלמן, דיקן בית ספר אריסון למנהל עסקים במרכז הבינתחומי, פרופ' דב גרינבאום, מנהל מכון צבי מיתר לחדשנות טכנולוגית, משפט ואתיקה, המלמד בתוכנית ה-MA, יזמים, עורכי דין, אנשי מדע וטכנולוגיה וסטודנטים.

 

 

ברב שיח שהנחה ד"ר אביב גאון, המלמד בתוכנית ה-MA, לקחו חלק עו"ד נועה מאייר, מנהלת הפיתוח העסקי והחדשנות במשרד עורכי הדין יגאל ארנון ושות', עו"ד זהר פישר מייסדRobus Consulting & Legal Marketing , עו"ד נמרוד אהרון, מנכ"ל ושותף מייסד Litigate AI ואילן אדמון, מנהל טכנולוגיות ראשי ושותף מייסד של חברת LawGeex.

 

מימין: ד"ר אביב גאון, עו"ד זהר פישר, עו"ד נועה מאייר, עו"ד נמרוד אהרון, אילן אדמון

 

תעשיית הליגל-טק מבקשת להציע פתרונות טכנולוגיים לשירותים משפטיים ומצויה בצמיחה בשנים האחרונות. עו"ד זהר פישר התניע את הדיון בסקירה ממצה של ההתפתחויות וההשקעות בתחום בארץ ובעולם. בהמשך, הציג זהר ניסוי שנעשה שהשווה בין עורכי-דין ומערכות המבוססות על למידת מכונה (Machine Learning). תוצאות הניסוי המחישו את הפוטנציאל בהטמעה של טכנולוגיות ליגל טק – המערכת הצליחה לבצע משימה שלקחה לעורך-דין ממוצע 50 דקות ב-0.2 שניות מבלי לוותר על איכות המוצר. המסקנה, מאמין זהר, היא שהמתמחים המשפטיים צפויים "להיעלם מהעולם".

 

בהמשך השיחה, הסבירה עו"ד נועה מאייר את השינויים שמתרחשים בעבודה המשפטית. לדבריה, אנו פועלים במרחב תחרותי בו חברות מבקשות לשמור על איכות ויעילות השירות שהן מקבלות תוך הגדלת התפוקה בשכר נמוך יותר. עם זאת, אנחנו עדיין לא רואים תהליכים משמעותיים מאחר וההטמעה של המערכות יקרה מאוד ולא תמיד מתאימה לשוק הישראלי.

 

מר אילן אדמון ועו"ד נימרוד אהרון התייחסו בפאנל לאתגרים הטכנולוגיים והעסקיים של החברות שלהן. אחד האתגרים, הסביר אילן, מחברת LawGeex, הוא מודל שכר הטרחה. לדעתו, למשרדי עורכי דין אין את המוטיבציה הדרושה לבצע את השינוי ולאמץ טכנולוגיות חדשות שייעלו את תהליכי העבודה, שכן מודל שכר הטרחה מבוסס על תשלום לפי שעת עבודה. המצב שונה במחלקות המשפטיות של חברות גדלות שמגלות יותר נכונות לייעל תהליכים.

 

נמרוד, מחברת Litigate AI, הביע עמדה מעט שונה. לדבריו אומנם מערכות טכנולוגיות אינן צפויות להחליף את עורכי הדין בעשורים הקרובים, אך למשרדי עורכי הדין בהחלט ישנו תמריץ לאמץ טכנולוגיות חדשות מאחר והלקוחות לוחצים להפחית את העלויות של שירותים משפטיים. היום גם מחלקות משפטיות נדרשות להתייעל ולהציג מדדים של היקף עבודה וזמן עבודה. סוגיה נוספת אליה התייחסו הדוברים היא "מיהו הלקוח" בתעשיית הליגל טק. מרבית חברי הפאנל סברו כי הלקוח, לפחות בשלב הזה, הוא המחלקות המשפטיות בחברות.