חדשות

אירוע סיום המחזור הראשון של תוכנית התואר השני .M.A במשפטים טכנולוגיה וחדשנות עסקית

03 יוני
2021

שתפו ב:

אירוע הסיום החגיגי של בוגרי המחזור הראשון בתכנית התואר השני במשפטים, טכנולוגיה וחדשנות עסקית התקיים בתחילת חודש יוני. באירוע השתתפו פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא ומייסד המרכז הבינתחומי הרצליה, פרופ' אמנון להבי, דיקן בית ספר הארי רדזינר למשפטים, פרופ' אהרן ברק, נשיא ביהמ"ש העליון (בדימוס), פרופ' ליאור זמר, סגן דיקן בית הספר וראש תכנית התואר השני במשפטים, טכנולוגיה וחדשנות עסקית, פרופ' דב גרינבאום, מנהל מכון צבי מיתר לחדשנות טכנולוגית, משפט ואתיקה, בוגרי התכנית וסטודנטים בה.

 

את הטקס הנחתה גב' עדי פולקמן סטודנטית במחזור השני של התכנית, בעלת תואר ראשון בהנדסת חשמל ומחשבים מהאוניברסיטה העברית ומהנדסת בחברה הבינלאומית KIOXIA .

 

פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא ומייסד המרכז הבינתחומי הרצליה נשא את דברי הפתיחה באירוע ואמר: "תוכנית התואר השני במשפטים, טכנולוגיה וחדשנות עסקית היא תכנית מרתקת ושונה מכל מה שלומדים בתואר שני בבתי ספר למשפטים בעולם, אך במרכז הבינתחומי אנו כידוע אוהבי סיכונים ומוכנים תמיד לבדוק דברים חדשים.

 

אנו עדים כבר תקופה ארוכה לפיוז'ן בין דיסציפלינות. בעבר היתה הפרדה בין נושאים אבל הפרדה זו נגמרה והיום אנחנו בעולם אחר לגמרי שבו לא רק מחלקות שונות מתערבבות, אלא תחומי ידע פשוט מתערבבים זה בזה. המשימה המרכזית של המרכז הבינתחומי להכשיר סטודנטים לעולם משתנה זה."

 

תמונה: פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא ומייסד אוניברסיטת רייכמן

תמונה: פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא ומייסד המרכז הבינתחומי הרצליה

 

עולם המשפט עוסק בשאלה הנורמטיבית של מה צריכה להיות ההתנהגות האנושית ומה השפעת הכללים הרחבים על התוצאות החברתיות. ברור שאי אפשר יותר לעסוק בשאלות אלה מבלי להתייחס לפיצוץ שמתקיים בכמות הידע האנושי. לכן משפטן יצטרך להיעזר בדיסציפלינות אחרות, יצטרך להבין תופעות שבעבר הוא לא נדרש להם ויצטרך להשתמש בכלים חדשים כדי לנתח מושגי יסוד, לא רק בתחום השיפוט, אלא ביחס לניסיון להתוות כללים ומדיניות נורמטיבית.

 

בתוכנית התואר השני היתה לכם הזדמנות לעסוק בנושאים אלה ובניסיון להתוות תגובה והבנייה להתפתחויות הטכנולוגיות. התואר משתלב כאמור עם המגמה הכללית של המרכז הבינתחומי לעסוק בבינתחומיות החדשה כדי לייצר מומחים מודרניים ואנשים עם תובנות אחרות. אנשים עם פתיחות לידע שבא מעולמות אחרים, אנשים שמסוגלים להיות בחזית של החוויה המודרנית על מנת להגיע לרמה מקצועית גבוה.

 

הידע שרכשתם בתכנית הוא לא ספציפי, אלא אינטגרציה של כיוונים שונים ואתם תוכלו להשתמש בו בכל מסלול תעסוקה שתבחרו.

 

אני רוצה לברך אתכם ולהודות לכם שלקחתם חלק בתכנית זו. היתה לכם העזה להצטרף למסלול חדש זה וזה מלמד שאתם בעלי אופי יזמי וזה אחד הדברים החשובים במרכז הבינתחומי. אני מאחל לכם בהצלחה." נציגת הסטודנטים גב' דרלין יאורי, בעלת תואר ראשון במדעי החברה ומדעי המדינה ועובדת בחברת מייקרוסופט, ישראל ברכה בשם הסטודנטים ואמרה בין היתר: "לאורך הסמסטרים הועברו תכנים אשר טיפחו ידע בינתחומי, מתודולוגיות חשיבה שונות והקנו לנו כלים חיוניים לעולם המעשה. נלמדו דפוסים העונים למהפכה הטכנולוגית הניכרת בכל מסגרות חיינו והמעוררת תמורות ואתגרים משפטיים וניתנו לנו הכלים לפתרון סוגיות עכשוויות בתחום המשפט והטכנולוגיה."

 

תמונה: גב' דרלין יאורי, נציגת המחזור הראשון של הסטודנטים בתכנית

תמונה: גב' דרלין יאורי, נציגת המחזור הראשון של הסטודנטים בתכנית

 

באירוע התקיים רב שיח עם פרופ' אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון (בדימוס) ובהנחיית ד"ר אביב גאון, ראש המערך ההתנסותי בבית הספר ומרצה בנושא בינה מלאכותית בתכנית.

 

ברק התייחס לשאלה כיצד על עולם המשפט להתמודד עם השינויים הטכנולוגיים. לדבריו לשופטים יש את הכלים להתמודד עם בעיות חדשות שכן לדבריו המשפט חושב לא על איך להסביר את המציאות כפי שהיא (is), אלא על מה צריך להיות (Ought).

 

תמונה: מימין פרופ' אהרן ברק, נשיא בית השמפט העליון (בדימוס), ד"ר אביב גאון

תמונה: מימין פרופ' אהרן ברק, נשיא בית השמפט העליון (בדימוס), ד"ר אביב גאון

 

לדברי ברק חיי המשפט מבוססים על איזון בין שיקולים שונים ומידתיות. "המשפט הוא כמו נשר בשמיים אם הוא עומד הוא נופל. רק אם הוא נע הוא ימלא את תפקידו. הוא צריך לנוע כך שהוא ייתן מענה לבעיות החדשות שלא חשבנו עליהם. תפקידו של השופט, במיוחד בבית המשפט העליון, לגשר על פער אינהרנטי בין המשפט לחיים. "

 

ברב-השיח הסטודנטים הציגו לפרופ' ברק שאלות. הסטודנט גילעד אמבר אהרונוביץ, מנהל קבוצה בחברת צ'ק פוינט הפנה לפרופ' ברק את השאלה האם אלגוריתם יכול להיות מוגדר כאישיות משפטית. עו"ד דן חי, בעל משרד עו"ד דן חי ושות', שאל את פרופ' ברק על עמדתו בנוגע לזכות הפרטיות שנפגעה בתקופת הקורונה בעקבות מעקבים של השב"כ. עו"ד רוני שניידר, בעל משרד עו"ד רוני שניידר שאל שאלה בנוגע לזכות לחופש הביטוי שנפגעת כתוצאה מחסימת חשבונות ברשתות חברתיות כדוגמת טוויטר ופייסבוק.

 

באירוע העניק עו"ד דויד גילת את פרס ריינהולד כהן על הצטיינות בקניין רוחני לעו"ד רוני שניידר. חולקו תעודות לעבודות הסמינריון המצטיינות לסטודנטים מר יקיר ביטון על עבודתו בנושא "רכב אוטונומי או רכב תלותי" בהנחיית פרופ' דב גרינבאום, לגב' ליאור נגב על עבודתה בנושא "חושים ככלי אסטרטגי למיתוג סימני מסחר", בהנחיית פרופ' ליאור זמר ולעו"ד רועי סננס על עבודתו בנושא "בין זכות יוצרים לזכות להישכח | העידן הדיגיטלי" בהנחיית פרופ' ליאור זמר.

 

תמונה: הבוגרים שזכו בתעודות הערכה ותעודות הצטיינות

תמונה: הבוגרים שזכו בתעודות הערכה ותעודות הצטיינות 

 

באירוע קיבלו ששת הסטודנטים המובילים של המחזור בעלי ממוצע הציונים הגבוה ביותר מכתבי הערכה עו"ד אמיר בושנסקי, עו"ד דן חי, עו"ד מירה מולדאור, מר עידו שפרבר, גב' רינת רבינוביץ' ומר גילעד אהרונסון אמבר. תכנית התואר השני הינה

תוכנית פורצת דרך המקנה ידע נרחב וכלים יישומיים להתמודדות עם האתגרים שהתפתחויות הטכנולוגיות מזמנות לנו. בתכנית לומדים בצוותא סטודנטים בוגרי תואר ראשון במשפטים וסטודנטים מרקע שאינו משפטי. בין הסטודנטים מהנדסים, אנשי חינוך, כימאים עורכי דין, מנהלים, בעלי תארים במדעי החברה, תקשורת ועוד.

 

צילום: אורן שלו.