חדשות

​אירוע חנוכת המכון לחירות ואחריות

29 נובמבר
2021

שתפו ב:

ביום שני, 29.11.2021, כ"ט בנובמבר, התקיים אירוע חנוכת מכון המחקר לחירות ואחריות תחת הכותרת 'דמוקרטיה ישראלית, תמונת מצב'.

 

המכון לחירות ואחריות הינו מכון מחקר חדש בבית הספר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה ובראשו עומד ד"ר אמנון כוורי. המכון יהווה במה אקדמית משמעותית לחקר מגמות ותהליכים בפוליטיקה הישראלית ויפעל לחיזוק הערכים, המוסדות והתהליכים הנחוצים להבטחת קיומה של דמוקרטיה ליברלית בישראל. זאת, ברוח ערכי היסוד המעוגנים בהכרזת העצמאות ובדגש על כיבוד זכויות האדם ושלטון החוק. יעדי המכון יושגו באמצעות קידום המחקר וההוראה ברוח המצוינות האקדמית של האוניברסיטה, וכן בהשפעה על סדר היום הפוליטי ועל השיח הציבורי בישראל.


האירוע נפתח בהדלקת נרות על ידי מייסד קרן נדב, ליאוניד נבזלין. לאחריו נשא דברי פתיחה ראש המכון לחירות ואחריות, ד״ר אמנון כוורי: ״אנחנו מביטים בדאגה על ירידה באמון הציבור ובערכים ליברליים ודמוקרטיים שעומדים בבסיס המדינה הדמוקרטית. עלינו לשמור על חוסנה של הדמוקרטיה במדינה, ולהבטיח שהמערכת הפוליטית נענית לרצון הציבור. הדמוקרטיה אינה רק הזכות לבחור ושלטון העם, אלא היא שלטון העם והחוק תוך מתן ביטוי לכל הקבוצות בחברה כדי שייקחו חלק בשלטון. מחובתנו להבטיח את קיומה של הדמוקרטיה הישראלית ושגשוגה למרות המגמות בעולם. זו מלחמה על הקיום שלנו״.

לאחריו עלה דיקן בית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה, פרופ' אסף מוגדם והוסיף: "חירות ואחריות הם ערכים שיש לשמר ולטפח ואל לנו להתייחס אליהם כמובנים מאליהם. אני מוצא את חובתנו להטמיע את הערכים האלו בקרב ההוראה שלנו ולנטוע אותם בקרב הסטודנטים שלנו לעוד שנים רבות".

 

 

במהלך הכנס שודרה ברכה מצולמת מנשיא המדינה, יצחק הרצוג: "לפני 74 שנים קיבלה עצרת האו"ם את ההחלטה ההיסטורית שהובילה להקמתה של המדינה היהודית והדמוקרטית מדינת ישראל. ההחלטה הזאת היא אבן דרך שלא ניתן לדמיין את תקומתנו בלעדיה. הדמוקרטיה שלנו, כמו כל דמוקרטיה בעולם, מאותגרת מעת לעת. ודווקא בשל כך אסור לנו לראותה כמובנת מאליה אלא עלינו לעשות כל העת את שנדרש על מנת להבטיח את קיומה לדורות ואת אמון הציבור בה. אני מברך את האוניברסיטה על המכון החדש שמצטרף לעשייה המחקרית והאקדמית המרשימה שמובילה אוניברסיטת רייכמן. בהיותכם אוניברסיטה המגדירה כחזון את הכשרתו של דור העתיד של המדינה והחברה בישראל ומעודדת אחריות חברתית, טבעי בעיני כי מכון שכזה יפעל כחלק בלתי נפרד ממימוש חזון האוניברסיטה".


הנשיא המייסד ויו"ר הדירקטוריון, פרופ' אוריאל רייכמן, תיאר את הפגיעה בביטחון האישי של אזרחי ישראל כתוצאה מירידה בכוח המשילות, יצא נגד ההסתה והדה לגיטימציה כנגד רוה"מ בנט ומערכת המשפט ואף הביע את חששו מפני קיומה העתידי של המינה אם לא תטפל בבעיות בפנימיות של החברה הישראלית ואמר: "למדינת ישראל יש איומים גדולים מבחוץ אבל בלי החוסן הפנימי והיכולת לחיות ביחד העסק יכול להתפרק. אנחנו ניצבים כאן היום בדאגה לעתיד המדינה. אוניברסיטת רייכמן היא אוניברסיטה עצמאית המחויבת לערכי ציונות המקור כפי שזכו לביטוי בהכרזת העצמאות של מדינת ישראל, ומכאן מחויבות האוניברסיטה להתייצב לימין בית המשפט ולגנות את ההתקפות הגובלות בהסתה נגד אחת מהיצירות המשמעותיות בתולדות מדינת ישראל".

 

 

לאחר מכן הציג המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים וממלא מקום נשיא אוניברסיטת רייכמן, פרופ' רפי מלניק, את מדד הרצליה לחוסן לאומי יחד עם ד"ר מעוז רוזנטל מבית ספר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה.

פרופ' מלניק טען כי החוסן הכלכלי חברתי של ישראל נפגע בשנת 2020, השנה הראשונה של מגפת הקורונה, אולם הפגיעה הייתה קטנה יחסית לרוב מדינות ה-OECD, והוסיף כי גם דמוקרטיה בריאה מחייבת כלכלה וחברה בריאות.

 

ד"ר רוזנטל התייחס למדד הממשלי-פוליטי ואמר: "במדד זה עלה שיחסית לשנים 2015-2019, במהלך שנת 2020 החלה ישראל לעלות חזרה בדירוגי רמת הדמוקרטיות שלה. ככלל, רמת הדמוקרטיות בישראל נמוכה מזו הקיימת בדמוקרטיות מפותחות, אך עדיין גבוהה יותר מזו המתקיימת בדמוקרטיות במשבר כמו הונגריה וטורקיה".


בהמשך הערב התקיים פאנל בהנחיית ד"ר חיים וייצמן מהמכון לחירות ואחריות, בנושא אמון ונאמנות בדמוקרטיה הישראלית, בהשתתפות ראש מועצת ירוחם, טל אוחנה; מזכיר הממשלה לשעבר, עובד יחזקאל; ומנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, עו"ד אמי פלמור. לאחר מכן התקיימה שיחה בין בוגריי המוסד אסתי רידר אינדורסקי, ועו"ד ג'וליאן-שרבל ג'ובראן.


בסוף הערב נערכה שיחה על חברה ודמוקרטיה בישראל בין ח"כ וסגנית ראש עיריית ירושלים לשעבר, רחל עזריה לסופרת והתסריטאית דורית רביניאן, בהנחייתו של יהודה שוחט ממגזין ליברל.

 

לדף סיכום הכנס >>