חדשות

מנכ"ל גוגל משתף במוטו לחדשנות

29 דצמבר
2021

שתפו ב:

הסטודנטים בתכנית התואר השני MA במשפטים, טכנולוגיה וחדשנות עסקית נפגשו לשיח פתוח עם מנכ"ל גוגל, מר ברק רגב. זאת במסגרת הקורס חדשנות פנים ארגונית שמלמדת פרופ' דפנה שורץ, בית הספר ליזמות וראש רשות המחקר באוניברסיטה. ברק שיתף את הסטודנטים בסודות של גוגל לפיתוח חדשנות בחברה.

 

ברק סיפר כי מתוך 9 מוצרי גוגל שהם נכסים דיגיטליים, ואשר מהם מגיעות רוב ההכנסות של החברה שני מוצרים היו מוצרים לא מתוכננים: גוגל תמונות והדואר האלקטרוני (Gmail).

 

את הרצאתו פתח ברק דווקא במוצר של גוגל שנכשל – הרשת החברתית גוגל פלוס. לדברי ברק "גוגל פלוס (Google+) היה כישלון ענק שגזל משאבים רבים מהחברה ומנע קידום רעיונות אחרים". לדבריו "הגדולה של חברה היא גם להגיע למצב שאתה אומר: 'נכשלתי'. הגדולה היותר גדולה, וזה מה שעבורי מהווה גוגל, היא היכולת to iterate – כלומר בכל זאת לקחת משהו מהכישלון ולעשות איתו משהו עוד יותר טוב. וכך נולדה גוגל תמונות (Google Photos). זו לא הייתה תוכנית אסטרטגית, אלא תוכנית מגירה, פיצ'ר שהוצא מגוגל פלוס."

בתמונה מימין: פרופ' ליאור זמר, דיקן בית הספר, ברק רגב, מנכ"ל גוגל, פרופ' דפנה שורץ, בית ספר ליזמות וראש רשות המחקר

 

"איך יוצרים חדשנות בארגון, ללא קשר לגודלו?" שאל ברק "כלל אצבע הוא "חזון (vision) שנוגע ללב אבל גם מפחיד נורא. I want to make you feel uncomfortably excited". כלומר החברה תבחר לעסוק בפרויקטים שגורמים לעובדם בו בזמן להתרגשות ולפחד אבל עם חיוך. אין פחד מכישלון. כשלון הוא מבורך. אבל פרויקט שנכשל ולא למדנו ממנו כלום זה כשלון מבוזבז."

 

לדבריו חשוב שיהיה בארגון מנגנון שיודע לבחון פרויקטים ויעדים ויודע לעצור אותם כאשר הם לא מצליחים, כמו שקרה עם גוגל פלוס וכמובן חשוב לבחון מה למדנו מהתהליך כדי לייצר ניצוץ חדש.

 

עקרון נוסף שנוגע לאופן בו מאפשרים לעובד חברה להרגיש ולשתף זה עקרון ה- freedom. לא מיקרו-ניהול, אלא מאקרו-ניהול. חופש שמנוהל עם גבולות גזרה. בזכות הסביבה הזו שקיימת בגוגל המהנדסים של החברה, הבחינו בפיצ'רים הטובים שיש במוצר גוגל פלוס ובעזרת פרמטרים שהמנהלים לא נחשפו אליהם הרגישו נוח להציג למנהלים את היתרון שיש בגוגל תמונות. כלומר המוצר החדש הגיע מהעובדים ולא מההנהלה.

 

לגוגל אין מונופול על כל הרעיונות החדשניים, לכן היא יצרה משהו ייחודי: "ה-20%". כל עובד בכל דרגה יכול להחליט שיום בשבוע הוא עובד על משהו אחר, שבוער בעצמותיו. משהו שיהיה ענק לגוגל. בדכות עקרון זה נולד הדואר האלקטרוני- gmail.

 

מעבר ליכולת להכיל כישלונות וללמוד מהם, ומעבר ליצירת סביבת עבודה שמאפשרת חופש, גוגל מנסה לפתור בעיות גלובליות בעזרת חזון. הבעיה שהכי מעסיקה את גוגל היא שינוי האקלים וכיצד לאפשר למשתמשים באפריקה ליהנות מהאינטרנט. החזון של גוגל הוא"Vision that inspires the mind and encourages the heart". לדברי ברק מושקע בחזון זה הון עתק של זמן. לדבריו לפעמים ישיקעו שבועות בבחירת הטרמינולוגיה הנכונה, בבחירת המילה הנכונה שתציף את הדמיון ותניע את הפעולה.

 

לסיום שיתף ברק בהחלטה של גוגל להקים דווקא בישראל את מעבדת החדשנות הראשונה שלה מחוץ לארה"ב - גוגל אקס. "כל אחד יכול להשתפר ב-10%, אבל אם צריך להשתפר ב-100% זה מחייב לחשוב מחדש על כל שאלה. הרעיון של מעבדת החדשנות הוא לשאול את השאלות הכי משוגעות לתת במה לניסוי וטעייה. כך נולד למשל הרעיון לרכב האוטונומי."