חדשות

הרפורמה באשראי החוץ מוסדי והשפעותיה על ענפי הנדל"ן והפיננסים

הרפורמה באשראי החוץ מוסדי והשפעותיה על ענפי הנדל"ן והפיננסים

06 מרץ
2017

שתפו ב:

מכון גזית-גלוב לחקר נדל"ן ופורום שוק ההון במרכז הבינתחומי הרצליה ערכו בתאריך 6 במרץ 2017 מפגש בנושא: "הרפורמה באשראי החוץ מוסדי והשפעותיה על ענפי הנדל"ן והפיננסים". הנחו את המפגש: ד"ר אפרת טולקובסקי, המנהלת הכללית של מכון גזית-גלוב לחקר נדל"ן ועו"ד עמירם גיל, מנהל פורום שוק ההון.

 

עו"ד יואל בריס, היועץ המשפטי של משרד האוצר לשעבר, אשר הוביל את הצוות שתפקידו להסדיר את הרגולציה על פעילות פיננסית חוץ מוסדית, הציג במפגש את עיקרי הרפורמה ואמר: "חוק הפיקוח על שירותים פיננסים (שירותים פיננסים מוסדרים) הוא חלק מ"כוורת" של חמישה חוקים: החוק להגברת התחרות בשירותים בנקאיים, חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, חוק נתוני אשראי, חוק אשראי הוגן וחוק האיגוח. כל אחד מהחוקים נמצא בשלב אחר. מכלול החוקים הוא כולו מהפכה גדולה לשוק האשראי". לעניין הנדל"ן אמר: "אנחנו נאפשר גם P2P משכנתאות לרבות האפשרות של מערכת סגורה, שהכספים אמורים להיכנס ולחזור מאותו מקום משני הצדדים, גם מצד המלווה וגם מצד הלווה".

 

מר יעקב סיסו, מנכ"ל קרן יסודות, שעוסקת בליווי פרוייקטים של נדל"ן למגורים אמר במפגש: "אנחנו שואלים האם אנחנו ניכנס לתחולת החוק הזה? המשקיעים שלנו הם כולם מוסדיים. המוסדיים הם לא בחוק, אבל כשאתה מאגד אותם כקרן, אז נשאלת השאלה האם זה בפנים? אם יש משקיע אחד שהוא לא בדיוק מוסדי או קיבוץ האם זה אומר שכל הקרן צריכה להיכנס לחוק? לא יודעים איך זה ייתפס ובהחלט נלמד ונראה מה המשמעויות של זה. אני מקווה שזה לא ישפיע ולא יגביל פעילות של קרנות כמו שלנו, שלקחו כסף מוסדי ברובו והביאו אותם לתחום שהיה מאוד זקוק לכסף - מימון בנייה למגורים".

 

מר עופר כרמל, מנכ"ל ELOAN, ציין במפגש: "אני חושב שהחברי הוועדה עושים עבודה מצוינת ובאמת יש כוונות לייצר תחרות. בניגוד לחברי, אני יודע שאני נכלל בחוק, גם הצגנו לפני הוועדה. המסר העיקרי הוא להתחרות בבנקים ולשבור את המונופול הזה".



מר עירן פאר, מנהל יחידת רגולציה, בנק הפועלים, התייחס להקמת רשות שוק ההון: "עוד 4 חודשים צריך לקום רגולטור חדש שיפקח על כל הגופים האלה. אני בכלל לא בטוח שנכון להקים רגולטור חדש מאפס. צריך להכשיר אנשים, ללמד אותם להכיר את השוק. הם יודעים אולי לעשות ביקורת מידי פעם, אבל פיקוח שוטף על נותני אשראי לא בטוח שהם יודעים. ייקח זמן לדעתי עד שיכנס לפעולה וילמד את השוק, החל מגיוס כוח אדם ועד מתן רישיונות לשוק".

 

עו"ד עמירם גיל, מנהל פורום שוק ההון אמר במפגש: "על שר האוצר להשתמש בסמכות שמקנה לו חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים ולפטור מתחולתו קרנות פרטיות המעניקות אשראי. החוק הזה אינו מותאם למודל העסקי של הקרנות, ולרוב גם אין גם צורך ברגולציה נוספת שתכביד עליהן - רוב הקרנות נהנות מאיתנות פיננסית והאשראי שלהן מגובה בבטוחות חוזיות".

 

ד"ר אפרת טולקובסקי המנהלת הכללית של מכון גזית-גלוב לחקר נדל"ן התייחסה לסיכון לשוק הנדל״ן ממימוש החוק באופן לא מבוקר ואמרה: "פרויקטים של התחדשות עירונית ממומנים על ידי גורמים רבים שהכנסתם תחת מטריית החוק עלולה לייצר עצירה משמעותית בתחום".

 

 

בתמונה מימין לשמאל: עו"ד יואל בריס, מר עופר כרמל, עו"ד עמירם גיל וד"ר אפרת טולקובסקי.