חדשות

"קץ הדמוקרטיה או חיזוקה?"

29 ינואר
2023

שתפו ב:

ביום רביעי, ה-25.01, התקיים כנס "קץ הדמוקרטיה או חיזוקה?" של מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים בבית ספר הארי רדזינר למשפטים.

 

מאה שנה אחרי התערערות הדמוקרטיה באירופה, העולם שוב נסחף אל תוך גל פופוליסטי, המעיד על המשבר בו נמצאת הדמוקרטיה הליברלית. האם מדובר בתולדת המיתון הכלכלי, בתגובה לגלי ההגירה או בחולשה מובנית של הסדר הליברלי? ואולי זהו תיקון הכרחי להטיה הפרוגרסיבית של האליטה השלטת? האם פופוליזם הוא סכנה לדמוקרטיה או חלק אינטגרלי ממנה? מטרת הכנס הייתה לבחון שאלות אלה ולהציע דרך פעולה על ידי הרצאות ופאנל בהשתתפות פוליטיקאים בכירים, משפטנים ואנשי אקדמיה מכל קשת הדעות הפוליטיות.

 

את הכנס פתח פרופ' אוריאל רייכמן, הנשיא המייסד ויו"ר דירקטוריון אוניברסיטת רייכמן: ״אנחנו נמצאים כאן במהפכה. יש כאן התקפות נפשעות נגד בית המשפט העליון, אנחנו נמצאים במצב של סיכון לאומי ממשי. מה שעלול לקרות זה משבר ביטחוני, בעיות כלכליות ושבר אדיר בחברה הישראלית. אנחנו האזרחים שנלחמנו ונתנו את נשמתנו למען המדינה הזאת, נעמוד מחר בפני מצב שבו אף אחד לא יזכור לנו את הדבר הזה. ומעל לכל אם נפתח את הפה נוכל למצוא את עצמנו בעימות מול כוחות של מפלגה שכבר אמרה שמתנגדיה יכולים להימצא במצב של מואשמים בבגידה״.


פרופ' יניב רוזנאי, סגן דיקן בית ספר הארי רדזינר למשפטים ומנהל אקדמי משותף של מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים עלה אחריו ואמר: "העולם חווה בשנים האחרונות משבר חריף של דמוקרטיות ליברליות. אנחנו התכנסו כדי לדון בשורשים של המשבר הזה, במאפייניו, במה צופן העתיד וכמובן למקם את ישראל ואת המאורעות האקטואליים בישראל במסגרת ההקשר הרחב יותר".

 

פרופ' ליאב אורגד, מנהל אקדמי משותף של מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים התייחס בדבריו: "אני מסכים שחלק מן הרפורמה המשפטית המוצעת, בוודאי האופן האלים שבו היא מקודמת, מערערת את יציבות המשטר הדמוקרטי. אך אני סבור גם שיש חובה להיות קשוב לטענות של קבוצות בחברה הישראלית. יש משהו מתנשא ומזלזל בגישה שהמשבר הדמוקרטי מקורו בציבור הבוחרים, ולא בשיטה. לא רק שזה לא מקרב את הציבור לערכים ליברליים אלא הפוך, זה מעודד תגובות נגד אנטי-דמוקרטיות. רפורמות שהוצעו במהלך השנים ע"י שרי משפטים – מיוסי ביילין ודרך חיים רמון, ציפי לבני, יעקב נאמן, ואיילת שקד – נתקלו בהתנגדות עזה של מוסדות המשפט, וזכו לקריאת "סוף הדמוקרטיה" במעגלים פרוגרסיביים באקדמיה. כל כך הרבה פעמים עד שכאשר הגענו לרגע אמיתי, של סיכון לדמוקרטיה, בדומה לסיפור "זאב זאב", יש מי שמתקשה להאמין לכך".


את הרצאת הפתיחה "ישראל בין יהודית לדמוקרטית" נתנה ציפי לבני, שרת המשפטים לשעבר: ״הקבוצה הזאת רוצה בשלב הראשון להרוס את הדמוקרטיה ולחנך את ילדינו על העליונות היהודית, כדי שכשיספחו את השטחים, אף אחד לא ידרוש שוויון זכויות לערבים, ואם כן לא יהיה בית משפט שיחליט אחרת. אני מתרגשת לראות היום את הציבור על כל גווניו יוצא לרחובות ומבין שמדובר במאבק אמיתי, לא על כוח בין רשויות אלא על החיים שלנו כאן. אני מקווה שלא נגיע לקץ הדמוקרטיה, אף על פי שמה שמאיים עלינו היום הוא לא רק קץ הדמוקרטיה, אלא קץ הציונות״.


בהמשך נערך פאנל בנושא "פופוליזם ומשבר הליברליזם – מחשבות על מהפכות חוקתיות" בהשתתפות פרופ' משה קופל, יו"ר ומייסד פורום קהלת; עו"ד בן-דרור ימיני, עיתונאי ופרשן; פרופ' ליאב אורגד, מנהל אקדמי במרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים; ד"ר תומר פרסיקו, חוקר ומרצה עמית במרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים, בהנחיית ד"ר אביגדור (דורי קלגסבלד, יו"ר מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים.


במסגרת הפאנל אמר פרופ' קופל: ״אני לא רוצה את הרפורמה ככתבה וכלשונה. אני רוצה את רובה אך לא ככתבה וכלשונה. אני רוצה איזון בין הרשויות ואני מאוד שמח על כך שאחרי עשרים שנה שאני עוסק בדברים האלה, גם חסידי בית המשפט מגיעים לדבר איתי, ואני שמח על כך וקורא להדברות״.

 

עו"ד בן-דרור ימיני: "יש ציבור גדול מאוד שהרבה שנים כואב לו, שמרגיש שגנבו לו את הדמוקרטיה ואת היכולת להחליט. תחשבו על הכאב של האחרים, של אלה שהתחושה שלהם היא שמישהו פגע באמונות ובערכים שלהם. יש פה אינטרס לאומי היום, אנחנו נמצאים בפני משבר אמיתי. יש פה כאב אמיתי בשני הצדדים".

 

בהרצאת הסיכום, אמר ד"ר יובל שטייניץ, שר האוצר לשעבר: "בישראל של היום רובנו רוצים את הדמוקרטיה אבל יש שתי קבוצות- יש כאלה שורצים שמי שיוביל כאן יהיו מועצת גדולי התורה ויש את אלה שלא רוצים את מועצת גדולי התורה אלא מועצת גדולי המשפט. אני מסכים עם צ'רצ'יל וחושב שדמוקרטיה היא שיטה גרועה, אבל יתר השיטות גרועות ממנה. הדמוקרטיות במערב לא ברורות מאליהן כמו שהיו לפני כמה עשרות שנים, אני חושב שהמאורעות של מלחמת העולם השנייה השפיעו עוד על הדור שלי, וזה כל כך הבליט את ערכיה של הדמוקרטיה. היום הצעירים כבר לא מבינים כמה רעות האלטרנטיבות".

 

לצפייה בכנס המלא לחצו כאן >>