חדשות

סקר ערכים דמוקרטים וליברליים בישראל 2021

06 ינואר
2022

שתפו ב:

ד"ר עומר יעיר וד"ר אמנון כוורי

 

סקר הערכים הדמוקרטים והליברליים בחברה הישראלית שבוצע במהלך נובמבר 2021 על ידי המכון לחירות ואחריות בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה, ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, בחן היבטים שונים של תפיסות דמוקרטיות וערכים ליברליים בקרב הציבור הישראלי. הסקר כולל 1,508 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הישראלית המשתמשת באינטרנט, כאשר מתוכם 1,204 היו משיבים יהודים, ו-304 משיבים ערבים.

 

הסקר מעלה מספר ממצאים מרכזיים. ראשית, עבור רוב גורף בציבור הישראלי חשוב לחיות במדינה דמוקרטית. עם זאת, המשיבים בסקר מסויגים הרבה יותר בנוגע למידה בה מדינת ישראל הינה מדינה דמוקרטית, והם ביקורתיים כלפי תפקודה הנוכחי של הדמוקרטיה הישראלית. במקביל, הישראלים מצביעים על שורה של מאפיינים כחשובים מאד עבור מדינה דמוקרטית, בדגש על מאפיינים של בחירות חופשיות, אופוזיציה פוליטית והגנה על השוויון.

 

שנית, בעוד הציבור הישראלי רואה חשיבות גדולה בשוויון זכויות ובשמירה על חירויות הפרט, מידת התמיכה משתנה בהתייחס לקבוצות שונות. כך, הציבור הישראלי תומך מאוד בשוויון מגדרי אבל מראה תמיכה נמוכה יותר בשוויון בין יהודים לערבים.

 

בכל הנוגע לחילוקי דעות בין קבוצות פוליטיות שונות בישראל, הרי שניתן לומר שלצד הסכמות גורפות בנושאים שונים, ישנם גם חילוקי דעות עמוקים. מחד, ישנה הסכמה רבה למדי בנוגע לקידום של עקרונות שונים המופיעים במגילת העצמאות. מנגד, ישנם הבדלים בולטים בקרב קבוצות אידיאולוגיות שונות – כמו גם בקרב מצביעי מפלגות הקואליציה והאופוזיציה, ובין משיבים יהודים וערבים – בשורה של סוגיות, כולל בנוגע לסוגיות עכשוויות בפוליטיקה הישראלית (למשל, היחס לפסילת חוקים על ידי בית המשפט, או היחס לפעילות של ארגונים בינלאומיים הפועלים בישראל ומבקרים את המדינה), בנוגע לקידום שוויון בין קבוצות שונות וכן בנוגע ליחס הקבוצות השונות לימניים ושמאלניים.

 

ממצאים אלו מעלים תמונה מורכבת של החברה הישראלית, כאשר לצד מספר סוגיות בהן ניכרת הסכמה גורפת בקרב כלל האזרחים, ניכרות גם אי-הסכמות בולטות וקיטוב חברתי לא מבוטל.

 

לקריאת המסמך המלא, לחצו כאן >>