חדשות

כנס המכון לחירות ואחריות בנושא השפעת המלחמה בעזה על עתיד הדמוקרטיה בישראל

22 מאי
2024

שתפו ב:

ביום חמישי, 9 במאי 2024, המכון לחירות ואחריות באוניברסיטת רייכמן קיים כנס בנושא השפעת המלחמה בעזה על הדמוקרטיה בישראל.

לכנס הוזמנו פוליטיקאים, אישי ציבור ואנשי אקדמיה אשר דנו במספר סוגיות בהן: השפעת המלחמה על יחסי יהודים וערבים בישראל, השפעות המלחמה על חופש הביטוי והמחאה, השפעות המלחמה על התפיסות הפוליטיות של הציבור ועוד.

הדיונים בכנס הציגו את העמדות הערכיות והפוליטיות של הציבור בישראל בהשפעת המלחמה בעזה, והשתתפו בהם אנשי אקדמיה בכירים לצד אנשי מעשה מעולם הפוליטיקה, החברה האזרחית והתקשורת.

המושב הראשון עסק בהשפעת המלחמה על אמון הציבור בשלטון, הקיטוב הפוליטי והמחויבות למשטר הדמוקרטי בישראל. סקרי המכון בתקופת המלחמה מצביעים על העמקת אי האמון ברשויות הפוליטיות; על המשך הקיטוב הפוליטי העז והעוינות בין ימין ושמאל; ועל עלייה בשיעור הישראלים שמוכנים לתמוך במנהיג בעל נטיות לא דמוקרטיות. המושב דן בהשלכותיהן של מגמות אלה.

המושב השני עסק בכרסום התמיכה הציבורית בחופש הביטוי והמחאה. במהלך המלחמה אנו עדים להתנגדות ציבורית לביטויים מעוררי מחלוקת, כגון הבעת הזדהות עם תושבי עזה או הטלת האשם למחדל ה-7 באוקטובר על ראש הממשלה נתניהו. בנוסף, קטנה סובלנות הציבור לביקורת על המדינה מצד ארגוני החברה האזרחית. המושב דן בהשלכות של מגמות אלה על עתידה של חירות הביטוי בדמוקרטיה הישראלית.

המושב השלישי עסק ביחסי יהודים-ערבים בישראל מאז פרוץ המלחמה. המלחמה חיזקה תפיסות לאומניות בציבור היהודי, הביאה לנסיגה בשיעור היהודים התומכים בשוויון זכויות לאזרחים הערבים, ואפילו הגבירה את התמיכה בשלילת זכויות מערבים. בנוסף, אזרחים יהודים מגלים פחות רצון לקיים אינטראקציה אישית עם ערבים (למשל, לקבל שירות מבעל מקצוע ערבי). האזרחים הערבים, מצידם, חוששים מיחסם של היהודים אליהם. מושב זה העריך את חומרת הפגיעה בדו-קיום היהודי-ערבי בישראל בעקבות המלחמה.

מדברי פרופ' אוריאל רייכמן, הנשיא המייסד ויו"ר דירקטוריון אוניברסיטת רייכמן: "מדינת ישראל נעה כיום כספינה בים סוער שהקברניט שלה איבד כיוון ושליטה, והשותפים הקואליציוניים, "המלחים" שם, אינם מכירים את זרמי האוקיינוסים הגדולים ושרטוני החופים, ולנווט הם לא יוכלו ולכן אסור לנו לתת לאוניית חיינו לרדת למצולות".

פרופ' אסיף אפרת, מ"מ ראש המכון לחירות ואחריות באוניברסיטת רייכמן סקר מגמות בדעת הקהל בהשפעת המלחמה בעזה בהתבסס על ממצאי סקרי המכון לחירות ואחריות והדגיש: "למלחמה בעזה יש מחירים גלויים: הרוגים, חטופים ומפונים, אבל למלחמה יש גם מחיר סמוי המתבטא בשחיקת הדמוקרטיה והערכים הליברליים בישראל. עלינו לעשות הכל כדי שהדמוקרטיה שלנו תשמור על חוסנה גם בעת מלחמה".

מדברי אירינה נבזלין, יו"ר דירקטוריון אנו-מוזיאון העם היהודי, נשיאת קרן נדב, מייסדת ויו"ר חברת IMPROVATE: "אני יודעת שהמצב הוא קשה ונוראי, אך אני גם יודעת שצריך פרספקטיבה, ולכן אני שמחה שאנו מדברים על העתיד. אחרי השואה לא היה ניתן לדמיין שתהיה לנו מדינה, ועדיין יש לנו מדינה, ולכן אני מבקשת שנסתכל על מה יש לנו, מה הערכים שלנו ומה הולך להיות העתיד שלנו. אני מקווה שנתעסק לא רק באיך לשרוד אלא בעתיד".

בין משתתפי הכנס:  פרופ' אוריאל רייכמן, הנשיא המייסד ויו"ר דירקטוריון, אוניברסיטת רייכמן; פרופ' אסף מוגדם, דיקן בית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה, אוניברסיטת רייכמן; פרופ' אסיף אפרת, מ"מ ראש המכון לחירות ואחריות; אלוף (מיל') יאיר גולן, לשעבר סגן הרמטכ"ל; ח"כ זאב אלקין, יו"ר סיעת 'הימין הממלכתי'; שופט (בדימוס) חנן מלצר, לשעבר המשנה לנשיאת בית המשפט העליון וכיום נשיא מועצת העיתונות; פרופ' משה מאור, ראש ההתמחות במנהל ציבורי ושיווק פוליטי, אוניברסיטת רייכמן; פרופ' יניב רוזנאי, סגן דיקן בית ספר הארי רדזינר למשפטים, אוניברסיטת רייכמן; פרופ' אדם שנער, בית ספר הארי רדזינר למשפטים, אוניברסיטת רייכמן; אלחנן פלהיימר, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית; ח"כ מנסור עבאס, יו"ר רע"מ; ח"כ אופיר סופר (הציונות הדתית), שר העלייה והקליטה; ד"ר דנה וולף, ראשת חטיבת משפט וביטחון בבית הספר לממשל, אוניברסיטת רייכמן; ח"כ יפעת שאשא ביטון (הימין הממלכתי), שרת החינוך לשעבר; פרופ' תמר הרמן, מנהלת אקדמית של מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות ועמיתת מחקר בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה; פרופ' גדעון רהט, האוניברסיטה העברית; פרופ' נעם גדרון, האוניברסיטה העברית; ד"ר דורון נבות, אוניברסיטת חיפה; ד"ר לסלי טריס, סגנית דיקן בית הספר לממשל, אוניברסיטת רייכמן; פרופ' סיון הירש-הפלר, מנהלת אקדמית של תכנית רבין למנהיגות, אוניברסיטת רייכמן; ד"ר יעל בן דוד, אוניברסיטת רייכמן; ד"ר עדי קול, דיקנית הסטודנטים, אוניברסיטת רייכמן; ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו); ח"כ אליהו רביבו (הליכוד); פרופ' קרין נהון, פעילה חברתית, ראשת מסלול דאטה, ממשל ודמוקרטיה בבית הספר לממשל, אוניברסיטת רייכמן; ראאד דקה, ראש עיריית באקה אל גרביה. הנחה את הכנס ד"ר חיים וייצמן, מנהל התחום הפוליטי במכון לחירות ואחריות.