חדשות

זכייה במענק ה- ERC Synergy היוקרתי של האיחוד האירופי

19 נובמבר
2023

שתפו ב:

ברכות לד"ר שי פיין, ראש המכון למדעי הנתונים, על זכייתו במענק ה- ERC Synergy היוקרתי של האיחוד האירופי!

 

מענק ה- ERC Synergy נועד לטפח מחקר, להפגיש מיומנויות, ידע ומשאבים משלימים בדרכים חדשות, ולטפל במשותף בבעיות מחקר שאפתניות, מתוך תפיסה כי מפגשים אלה יביאו לחקירות לא שגרתיות בממשק ומתוך כך לשיטות ולטכניקות חדשות.

 

פרויקט "אינטלקסוס” שלאחרונה זכה במענק של האיחוד האירופי (ERC Synergy) עוסק בפיתוח כלים מתקדמים ליצירת רצף היסטורי על בסיס טקסטים עתיקים מהמסורת הבודהיסטית. תוצרי הפרויקט יזהו ויחברו בין דמויות, מושגים ומחברים שונים לאורך תקופות היסטוריות שונות באמצעות כלים חישוביים מתקדמים מתחומי הבינה המלאכותית ועיבוד שפה טבעית. הטקסטים נכתבו בשפות סנסקריט וטיבטית, לכן המיקוד העיקרי של הפרויקט הוא בפיתוח כלים חישוביים המותאמים לשפות אלו. יחד עם זאת, הפרויקט מצופה גם לפתח שיטות וכלים שישמשו לבחינת רצפים היסטוריים בתרבויות ושפות נוספות. במסגרת הפרויקט ולראשונה, יפותחו כלים חישוביים לזיהוי אזכורים של אותו רעיון (קונספט) גם כאשר הוא מתואר בצורות שונות ובשפות שונות. למשל, סיפור הבריאה, שמתואר בתורה בדרך אחת ובמקורות בבליים בדרך קצת אחרת, אבל עדיין מדובר בסיפור בריאה בעל מאפיינים דומים.

 

פרויקט זה ייעשה בשיתוף פעולה עם בלשנים וחוקרים מאוניברסיטת המבורג, כך שתיווצר סינרגיה בין תחומי הבינה המלאכותית, מדעי המחשב, פילולוגיה ומדעי הרוח. החוקרים המעורבים בפרויקט הינם ד"ר אורנה אלמוגי, פרופ' דורג'י וואנגצ'וק, ופרופ' הרונאגה איסקסון מאוניברסיטת המבורג, וד"ר שי פיין וד"ר כפיר בר מאוניברסיטת רייכמן.