נועה וייס-קליימן

שמי נועה וייס-קליימן, תלמידה לתואר שלישי בפסיכולוגיה באוניברסיטת רייכמן, בהנחייתם של ד"ר דפנה קופלמן-רובין ופרופ' מארק גרינברג. אני בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה (BA) ותואר שני בפסיכולוגיה חברתית בהצטיינות (MA) מאוניברסיטת רייכמן ובוגרת תכנית ההשלמה בפסיכולוגיה חינוכית מאוניברסיטת ירושלים. בעבר ניהלתי את המחקר במרכז SEL.IL, עסקתי בפיתוח שאלונים ומדדי הערכה והייתי שותפה בפיתוח ומחקר הפסיכותרפיה הבינאישית למתבגרים עם לקויות למידה וקשב .(IPT-A-LD) בנוסף, אני מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית בשירות הפסיכולוגי-חינוכי של רמת השרון. עבודתי מתמקדת בייעוץ חינוכי וטיפולי לצוותים, לוועדות מקצועיות, לצד אבחון וטיפול ישיר בילדים ובהוריהם. בתחילת ההתמחות עבדתי בבית ספר יסודי ובמספר גנים בעיר וכיום אני פסיכולוגית בחטיבת ביניים.

מחקר הדוקטורט שלי עוסק בפיתוח ובחינה אמפירית של מודל לקידום מיומנויות רגשיות-חברתיות (Social-Emotional Competencies; SEC) בבתי הספר היסודיים (כיתות ד'-ו'). -CASEL הארגון שמוביל את הלמידה רגשית-חברתית בארה"ב, מגדיר מיומנויות רגשיות-חברתיות כיכולת לתאם בין תהליכים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים המקדמים התפתחות מיטבית, השגת מטרות ושגשוג במגוון הקשרים וסביבות תרבותיות. המודל של CASEL מתייחס למיומנויות אלו כשייכות לשלוש מיומנויות מרכזיות: מיומנויות תוך-אישיות (מודעות עצמית וניהול עצמי), בינאישיות (מודעות חברתית ומיומנויות בינאישיות) וקבלת החלטות אחראית ואתית במצבים אישיים וחברתיים (קבלת החלטות אחראית). הספרות המקצועית בתחום, מצביעה על השלכות משמעותיות וחיוביות של מיומנויות אלו על ההיבטים הלימודיים, ההתנהגותיים והחברתיים של הפרט, כמו גם על בריאותו הנפשית. לאור השלכות אלה, אני מאמינה כי ישנה חשיבות בהבנת המנבאים שמסייעים בקידום מיומנויות אלו אצל ילדים. זיהוי המנבאים יאפשרו בהמשך להציע דרכים יעילות לבניית תכניות התערבות במערכות החינוך. כמו כן, חלק מעבודת הדוקטורט שלי מתמקד גם בפיתוח כלי (שאלון דיווח עצמי למדידת סטנדרטים התפתחותיים) לתלמידים שפותח במיוחד לתרבות הישראלית ומותאם מבחינה התפתחותית לתלמידים בגילאי כיתות ד'-ו'.