14 סטודנטים מקנדה, 6 סטודנטים ישראליים, 3 שבועות ו2 מדינות מדהימות.

אז ממש השבוע הסתיימה משלחת בית ספר ליזמות לקנדה בה זכיתי לקחת חלק. במסגרת התוכנית נסענו 6 סטודנטים ליזמות ממסלולים שונים יחד עם דר טלי רמון המדהימה ובליווי מר אופיר רייכמן וגברת שרון זהבי, לפגוש 14 סטודנטים מאוניברסיטת Lurier שבווטרלו, קנדה. התוכנית נועדה לקרב בין קנדה לישראל ולחשוף את הסטודנטים הקנדיים לאקו סיסטם הישראלי, להכיר להם את ישראל כStart Up nation וכמובן לחשוף אותנו לאקו סיסטם הקנדי מהצד השני.

התחלנו את התוכנית בקנדה, היינו 4 ימים בווטרלו ו4 ימים בטורונטו. מהרגע שהגענו לקנדה נדהמנו מקבלת הפנים שחיכתה לנו. כולם היום נחמדים ומנומסים, אדיבים ומחייכים. תמיד אומרים על הקנדים שהם מאוד מנומסים וקשה להבין עד כמה עד שחווים את זה. בקנדה עברנו מספר שיעורים בנושא אקו סיסטם יזמי, למדנו על סיפור ההצלחה והpivot המעניין שעשתה חברת Blackberry (שהוקמה בווטרלו), ביקרנו במספר חברות סטארטאפ מקומיות ובארגונים שונים הקיימים בקהילה ומסייעים בהקמת מיזמים. נוסף לתוכן המרתק זכינו לפגוש סטודנטים מדהימים מאוניברסיטת Lurier, כולם סטודנטים למנהל עסקים המתעניינים ביזמות ולכן נבחרו לתוכנית. יצאנו איתם למסיבות, טיולים בטבע, הם לקחו אותנו לברים המקומיים וכמובן גם לשופינג ולאכול במקומות הכי שווים.

מקנדה המראנו יחד לישראל בהתרגשות גדולה. הרבה פעמים כשאנשים מגיעים לישראל בפעם הראשונה קשה להם להבין מה מצפה להם. בין אם זה בשל האופן בו אנחנו מוצגים במדיה החברתית, או משום שאנחנו מדינה קטנה במזרח התיכון השונה משכניה או אולי כי אין עוד מדינה כמו שלנו בעולם, ובאמת הקנדים לא ידעו מה מחכה להם. הגענו יחד לתל אביב לסיור ביפו והם כל כך התרגשו מהנופים, מהים, האוכל והאווירה (וזה עוד לפני שהגענו למלון). בילינו 4 ימים בתל אביב שכללו הרצאות באוניברסיטה שלנו של דר יוסי מערבי ושל אופיר רייכמן ודר טלי רמון, ביקור בעמותת ״הישג״, סיור בשוק הכרמל וגם ביקור במרכז פרס לחדשנות שהיה מרתק. מתל אביב נסענו לים המלח ומצדה וישנו לילה במדבר. זו הייתה חוויה מטורפת! ראינו נופים עוצרי נשימה, רכבנו על גמלים וצברנו מלא חוויות. מהמדבר המשכנו לירושלים לסיור בעיר העתיקה, סיור במחנה יהודה וביקור בכותל ובכנסיית המולד. גולת הכותרת של הביקור בירושלים הייתה סיור במוזיאון יד ושם. הייתי ביד ושם פעמים רבות בעבר אך הפעם זה היה הביקור העוצמתי ביותר.  זכינו במדריכה מופלאה שהעבירה את סיפור השואה בצורה הכי עוצמתית שחוויתי והותירה בכולנו רושם עמוק והרבה נקודות למחשבה. אחרי ירושלים חזרנו ל5 ימים נוספים בתל אביב שכללו ביקור בחברת AppsFlyer שהיה מעורר השראה, הרצאות נוספות באוניברסיטה וסיורים בצפון ובנצרת. החלק הכי כיף היה הזמן הפנוי.

הלוז הסתיים כל יום אחר הצהריים כך שהיו לנו ערבים פנויים לבלות עם הקנדים ולהכיר להם את הארץ בצורה הטובה ביותר. לקחנו אותם למסיבות וברים, מסעדות טעימות, לאכול את כל האוכל הכי ישראלי, לים, ואפילו להפגנה בקפלן והם עפו על זה. אחרי שבועיים בארץ הרגשנו שהם כבר כמעט ישראלים כמונו.

במהלך כל התוכנית ניהלנו דיונים רבים על ישראל, מעמדה בעולם, הקונפליקטים החיצוניים שאיתם היא מתמודדת וגם אלו הפנימיים שבימים אלו בוערים יותר מהכל. בהתחלה זה היה קשה לדבר על הקשיים שיש לנו במדינה הקטנטונת שלנו, שהיא מצד אחד מעצמה שאין עוד כמותה ומהצד השני מתמודדת עם משברים קשים מאוד מכל כיוון. זה באמת סיפור מעניין והקנדים היו מאוד סקרנים להבין ולשמוע כמה שיותר על הפלא שהוא מדינת ישראל. עם הזמן השיחות האלו והטיולים חיזקו בי את תחושת החוזק והחוסן שיש לנו כעם וכמדינה. זה היה מרגש לראות את ישראל מהעיניים של הקנדים ולהבין כמה אנחנו שונים, מיוחדים וייחודים. החוויה הזו חיזקה בי את תחושת התקווה וההישגיות והזכירה לי שישראל היא מדינה חזקה ועוצמתית ושאין עוד כמוה בעולם.

לא האמנתי כמה נתחבר לסטודנטים הקנדיים, והכי הופתעתי לטובה. נוצרו בינינו חברויות אמיתיות וחזקות, ולקראת הסוף כבר התחלנו להיות עצובים מהפרידה המתקרבת. באחד הערבים האחרונים אירגנו להם פיקניק על הים בשקיעה עם מלא יין, חטיפים ישראליים ובורקסים טעימים. לימדנו אותם משחקים ישראליים והם היו בעננים.

היה קשה להיפרד אבל איזו זכות הייתה לי להכיר את כל האנשים המדהימים האלו ולקחת חלק בתוכנית המדהימה הזו!

לראות אקו סיסטם יזמי בקנדה, להכיר ולחוות את התרבות הקנדית, ללמוד על ההבדלים בין הגישות השונות וכמובן לגלות גם כי יש המון נקודות משותפות. זכיתי לשמוע וללמוד מאנשים שונים, לראות את הדברים מזוויות שונות וגם להכיר חברים לחיים ולצבור ים של חוויות.

תודה ענקית ל -The Gerald Schwartz & Heather Reisman Foundation על קיום התוכנית ועל הזכות לייצג את ישראל בקנדה ולהכיר את קנדה. המון תודה לדר טלי רמון שליוותה אותנו והייתה שם לאורך כל הדרך, וכמובן למר אופיר רייכמן וגברת שרון זהבי שבלעדיהם זה לא היה קורה.

מחכה כבר למפגשים של ארגון הבוגרים של התוכנית!