מכון גזית-גלוב לחקר נדל"ן ערך את המפגש הראשון בסדרת מפגשי נדל"ן מניב בזום בנושא: מרכזים מסחריים בקורונה וביום שאחרי

מכון גזית-גלוב לחקר נדל"ן במרכז הבינתחומי הרצליה ערך ב-14 ביוני 2020 את המפגש הראשון בסדרת מפגשי נדל"ן מניב בזום. במפגש אשר עסק בנושא "מרכזים מסחריים בקורונה וביום שאחרי" השתתפו חיים כצמן, מייסד ומנכ"ל גזית גלוב, וגדעון אוקו, עורך ומגיש בחדשות 12, אשר הנחה את המפגש.

 

פרופ' אמנון להבי, דיקן בית ספר הארי רדזינר למשפטים והמנהל אקדמי של מכון גזית-גלוב לחקר נדל"ן במרכז הבינתחומי הרצליה, בירך בפתח המפגש את המשתתפים ואמר כי: "גם מבחינת הפורמט בו מתקיימים מפגשי הסדרה בזום וגם מבחינת נושאי המפגשים, נאתר בסדרה את האתגרים של התקופה, אבל גם את ההזדמנויות שבה". בהמשך דבריו הודה פרופ' להבי לחיים כצמן על הסכמתו להיות הדובר הראשון בסדרה.

 

גדעון אוקו, עורך ומגיש בחדשות 12, קיים במהלך המפגש שיחה מעמיקה עם חיים כצמן, מייסד ומנכ"ל גזית גלוב. אוקו ציין כי "המגפה והמשבר הכלכלי שהביאה איתה פגעו כמעט בכל התחומים בישראל ובעולם, אבל המרכזים המסחריים והקניונים ספגו פגיעה קשה במיוחד. בשבועות האחרונים מתחילים לראות התאוששות מסויימת וחזרה הדרגתית לפעילות, אבל עדיין לא ברור אם ומתי יחזרו הקניונים להיות מלאים כמו בתקופה שלפני הקורונה".

 

בראשית דבריו תיאר כצמן את התרשמותו מפעילות המרכזים המסחריים של קבוצת גזית גלוב בשבועות האחרונים בצל הקורונה ואמר: "ישבתי שבועיים בבידוד וצפיתי במסכים האדומים, היום הייתי במרכז G שלנו בראשל"צ, לא היה מקום בחניה ב־11 בבוקר ובבתי הקפה לא היה מקום לשבת. כך שהשמועות על מות הקניונים קצת מוקדמות". לדבריו, "יש דיסוננס נוראי בין הנהי של האנליסטים למה שקורה בשטח. נוצרה הוויה שכולם מדברים על משבר והיא שונה מהמציאות".

 

בהמשך דבריו אמר כצמן: "כל משבר מביא איתו אמנם שינויים, אבל אני לא חושב שהשינויים הולכים להיות דרמטיים. בעולם הריטייל הדבר היחיד שקבוע הוא השינוי, אבל אנשים עדיין רוצים ללכת לסופר מרקט, לבית המרקחת, למספרה, לבית הקפה, לפגוש חברים, כך בישראל וכך גם ברחבי העולם".

 

כצמן סבור שבהתמודדות עם משבר הקורונה "העולם מתחלק לשתי קבוצות בולטות. קבוצת בני ה- 20-65 שקיבלו החלטה מושכלת לקחת את הסיכון לחלות בקורונה, מאחר שהסיכון אינו גבוה עבורם, וקבוצת בני ה-65 ומעלה המוגדרת כקבוצה בסיכון שנשמרת ונזהרת. אך רוב האוכלוסייה החליטה שהקורונה לא תמנע ממנה להמשיך באורח חייה". לדעתו גם לא יהיה צורך בסגר נוסף, מאחר שההבחנה בין התנהגות קבוצת האוכלוסייה הצעירה וקבוצת האוכלוסייה המבוגרת שבסיכון תספיק.


כצמן ציין כי המרכזים המסחריים של החברה מבוססים על סיפוק צרכים ושירותים חיוניים ויומיומיים לאוכלוסייה, ממוקמים באזורים צפופי אוכלוסין ומשרתים אוכלוסייה בעלת פרופיל סוציו אקונומי גבוה. השירותים החיוניים במרכזים המסחריים של הקבוצה ברחבי העולם כגון: סופר מרקט, בית מרקחת ומזון פעלו גם בתקופת הסגר ולדעתו חשיבות מרכזים מסחריים אלו הולכת וגדלה.


באשר לצעדים בהם נקטה ממשלת ישראל על מנת לסייע למשק הישראלי לצאת מהמשבר אמר כצמן: "בהשוואה לממשלות בעולם, ממשלת ישראל לא עשתה מספיק בהיבט של סיוע כלכלי למשק בהתמודדות עם המשבר. ממשלת ישראל צריכה לפעול הרבה ומהר. היא יכולה להרשות לעצמה ללוות הרבה כסף ולהוציא אותו מהר ובנחישות על מנת לאושש את המשק ולמנוע מאנשים להגיע לחרפת רעב".


על פעילות הקבוצה בברזיל אמר: "בברזיל משבר הקורונה החל בשלב מאוחר יותר ולכן עדיין לא הסתיים, אך בשבוע שעבר נפתחו מחדש המרכזים המסחריים וגם שם יחזרו החיים למסלולם, כפי שקרה בכל העולם".


באשר למחירי השכירות ולתפוסות במרכזים המסחריים של הקבוצה ציין כצמן כי בהסכמי השכירות החדשים שנחתמו לאחרונה, רמת מחירי השכירות נשארה דומה ואף למעלה מזה, התפוסות והביקושים לשטחי המסחר לא השתנו עד כה וכי הוא לא צופה שישתנו.

 

לסיום, התייחס כצמן לעתיד המרכזים המסחריים ואמר כי: "המודל המנצח הוא שילוב בין האון ליין והאוף ליין". לדבריו גם בתקופת משבר הקורונה החברות שהרוויחו היו החברות ששילבו בין השניים, כמו טרגט שסיפקה הזמנות מהחנויות הפיזיות במרכזי הערים. עוד הוא סבור כי "בעתיד נראה עלייה בעירוב שימושים במרכזים המסחריים, כחלק מהמעבר לתפיסת "LIVE WORK PLAY". אנשים מעדיפים שהכל יהיה בסמיכות – מגורים, עבודה ובילוי. לכן, המרכזים המסחריים יהפכו ל"נכסי מבצר" המאופיינים בעירוב שימושים שמזינים זה את זה". לדבריו, "המשבר הוא גם הזדמנות לקדם תכניות, לצופף נכסים, להוסיף רבדים וכיוצא בזה".

לצפייה בהקלטת המפגש בעמוד הפייסבוק של מכון גזית-גלוב לחקר נדל"ן, לחצו כאן >>