עדכון תקציב 2024: עמדת מכון אהרן למדיניות כלכלית

מחברים: צבי אקשטיין, שרית מנחם-כרמי, סרגי סומקין, עידית קלישר

בנייר זה אנו מציגים את התייחסות מכון אהרן לתקציב 2024 שאושר, ואת המלצותינו לקראת תקציב 2025. בהתאם להמלצות מכון אהרן מתחילת נובמבר 2023, שהתבססו על תרחישי לחימה שגובשו יחד עם צוות החוקרים של MIND ISRAEL בראשות עמוס ידלין, פתיחת התקציב ועדכון מסגרת התקציב מבטאים מאמצים לשמירה על יציבות כלכלית בתקופת המלחמה הנמשכת. עם זאת, עדיין הגירעון החזוי לפי משרד האוצר, בגובה של 6.6% מהתמ"ג, מבוסס לטעמנו על הנחות אופטימיות בדבר המשך הלחימה וההתאוששות הכלכלית ואינו מתחשב בסיכונים הפוטנציאליים הנשקפים מגורמים שונים, וכן משקף כי לא נעשו מאמצים מספקים למצות תקציבים קיימים על ידי הסטות תקציבים או ביטול פעילויות וכספים חלוקתיים אשר אינם תומכים בלחימה או בצמיחה. מאידך, הקיצוץ בתקציבי התכניות המתמקדות בחברה הערבית שגוי וצפוי לפגוע במנועי הצמיחה של תעסוקה ותשתיות.


בנוסף, להערכתנו ישנם נושאים שלא קיבלו ביטוי מספק בתקציב ולכן מהווים חשיפה נוספת בצד השימושים, וכיוון שהגירעון החזוי גבוה גם כך, על שר האוצר והדרג המקצועי לוודא ללא סייג כי בתהליך האישור בכנסת לא מוטמעים שינויים נוספים שיגדילו כבר עכשיו את הגרעון החזוי. כמו כן, היעדר שיקוף ברור של גורמי הסיכון ושל האינדיקטורים הכלכליים הרלוונטיים לתקופה עלול להוות איתות שלילי עבור חברות הדרוג.


אנו מדגישים כי תקציב 2024 נעדר רפורמות תומכות צמיחה, וסבורים כי על הדרג המקצועי לקדם בתקציב 2025 רפורמות תומכות צמיחה משמעותיות שאינן דורשות תוספת תקציבית גדולה ושהשפעתן על המשק משמעותית. כמו גם את הקטנת מספר משרדי הממשלה, כצעד בונה אמון לרצינות הממשלה לייעול עבודתה. לקראת תקציב 2025 נדרש דיון משמעותי בתקציב הביטחון, הכולל בחינה מבוקרת של האסטרטגיה הצבאית והצרכים הנדרשים ושמירה על מנגנוני התייעלות שכבר הוטמעו בתקציב הביטחון, כך שגידול ככל שיהיה לא יחייב עלייה משמעותית במיסוי ו/או בריבית על החוב, וכן מתן מענה למחסור בכוח אדם בענפי הבינוי והחקלאות, מחסור שעשוי לתרום להתייקרות מחירים ולפגיעה בצמיחה, שלא קיבל ביטוי בתקציב 2024.