​פרויקט המטרו של גוש דן: היבטים תכנוניים, כלכליים וחברתיים

 

בעקבות החלטת ממשלת ישראל 1838 הציגה הממשלה את התוכנית האסטרטגית לתחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב (2016), הכוללת רשת תחבורה ציבורית המתבססת על 3 קווי מטרו חדשים בשילוב עם שלושה קווי רכבת קלה ושירות אוטובוסים משופר (BRT). ההשקעה החדשה ברשת המטרו, המוערכת בכ-150 מיליארד שקלים, היא השקעת התשתית הגדולה בישראל.

 

מטרופולין תל אביב היא המטרופולין הגדולה בישראל, בו מתגוררים כ-4 מיליון תושבים (2018) המהווים כ-44% מאוכלוסיית ישראל. המטרופולין היא ליבה העסקי והפיננסי של המדינה ומרכזת יותר מ-60% מהתוצר העסקי. למעלה מ-50% ממקומות העבודה בישראל נמצאים במטרופולין, ביניהם המטות הראשיים של חברות בין לאומיות ומקומיות רבות. גידול האוכלוסייה הגבוה במטרופולין לא לווה בהשקעה מתאימה בתחבורה הציבורית, פער שהביא לעלייה בשימוש ברכב, התפשטות עירונית (sprawl), גודש חמור וניידות עירונית ירודה. תל אביב מדורגת במקום ה-21 ברשימת הערים העמוסות ביותר לפי מדד התעבורה של TomTom (2019) עם עיכוב ממוצע של יותר מ-90% בשעות השיא.

 

החזון העולה מהתוכנית האסטרטגית הוא של שינוי מהותי והכרחי במערכת התחבורה בישראל, אל עבר ניידות בת-קיימא, בו צרכי הניידות של האנשים הם במרכז התכנון התחבורתי. בחזון זה התושבים מתגוררים בערים קומפקטיות יותר, בהן ניתן להתנייד במגוון אמצעים, כולל בהליכה, למען שיפור משמעותי באיכות החיים העירונית.

 

הזמנה

 

28.02.2021 - שולחן ראשון

מצגת - צבי אקשטיין
מצגת - יורם שיפטן
מצגת - משה בן עקיבא
מצגת - חיים אבירם
הקלטת הדיון בפייסבוק

 

03.03.2021 - שולחן שני

מצגת - גרהם קארי
מצגת - יעל סלומון
מצגת - ניר שרב
הקלטת הדיון בפייסבוק

 

09.03.2021 - שולחן שלישי

מצגת - עדי חכמון
מצגת - ניר שרב ויוסי ברכמן
הקלטת הדיון בפייסבוק