חדשות

הכנס השנתי ה-22 של המכון למדיניות נגד טרור (ICT)

14 ספטמבר
2023

שתפו ב:

השבוע, בין התאריכים ה-10-12.09, התקיים בקמפוס הכנס השנתי ה-22 של המכון למדיניות נגד טרור (ICT), שנערך לזכרו של שבתי שביט ז"ל, יו"ר וראש הוועד המנהל של המכון. הכנס המשמש כפורום בינלאומי משותף לגורמים אקדמיים, קובעי מדיניות וראשי מערכות הביטחון, דן בנושאים בוערים על סדר היום המדיני והביטחוני, בהם האסטרטגיה המדינית נגד הטרור, הסכם הגרעין עם איראן, עתיד טכנולוגיית הטרורAI, Meta, Deepfake,  ג'יהאדיזם במערב, משא ומתן ועוד.

 

הכנס עסק בסוגיות הקשורות לתופעת הטרור הגלובלי המונחות על שולחנם של מקבלי החלטות מכל העולם והשתתפו בו בכירי ממשלת ישראל, חברי כנסת, ראשי מערכת הביטחון בארץ ובעולם ובכירים נוספים מתחומי הביטחון, המודיעין, הדיפלומטיה, הטכנולוגיה, ביניהם: פרופ' אוריאל רייכמן, הנשיא המייסד ויו"ר דירקטוריון אוניברסיטת רייכמן; פרופ' רפי מלניק, נשיא אוניברסיטת רייכמן; פרופ' בועז גנור, מנכ"ל ומייסד המכון למדיניות נגד טרור; ראש המוסד, דוד (דדי) ברנע; שר הביטחון, יואב גלנט; צחי הנגבי, ראש המטה לביטחון לאומי; שר הביטחון לשעבר, רא״ל (מיל׳) בני גנץ, שר החוץ הבריטי, מר ג'יימס קלברלי, המתאם המיוחד של האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון, מר תור וונסלנד, רא"ל (מיל') משה בוגי יעלון, אלוף (במיל') עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן ורבים נוספים.

את הכנס הנחה סגן נשיא לקשרי חוץ וראש בית הספר הבינלאומי ע"ש רפאל רקנאטי, יונתן דיויס.

 

את הכנס פתח ראש המוסד, דוד ברנע, שהדגיש בדבריו את העיסוק האיראני הבלתי פוסק בטרור: "עמדתי כאן בשנה שעברה זמן קצר לאחר סיכול ניסיון הפיגוע של איראן באמצעות 3 חוליות פרוקסי שכוון נגד תיירים ישראלים בלב איסטנבול.‏ מאז המשיכה איראן במאמצים בלתי פוסקים לממש טרור באמצעות חוליות פרוקסי, ולפגע בישראלים וביהודים, לרדוף אחר מתנגדי משטר איראנים גולים ואנשי תקשורת, ולרדוף את כל מי שנתפס על ידי המשטר האיראני כאיום. ‏אז מדוע איראן מנסה כבר שנים להפעיל חוליות פרוקסי כדי לפגוע בישראלים?‏ איראן ומנהיגיה מנסים למכור לעולם חזות של מדינה נאורה, להצטרף כך למשפחת העמים ולקבל מעמד מכובד. מטרה זו וטרור מדינתי לא הולכים ביחד ולכן השימוש בפרוקסי מאפשר להם להסתתר, כביכול כמובן, מאחורי סיפור. עלינו הסיפור פחות עושה רושם".

 

לצפייה בנאומו המלא: https://www.youtube.com/watch?v=aipaZeoD2VM

 

 

לאחר מכן עלה פרופ' אוריאל רייכמן, הנשיא המייסד ויו"ר דירקטוריון אוניברסיטת רייכמן, שהתייחס בדבריו למהפכה המשפטית ואמר: "המהפכה המשטרית נפלה עלינו באחת. היא תוכננה כמהלך של פשיטה צבאית עילית, ללא הכנה, ללא דיון ציבורי בבחירות, גם לא בתוך הליכוד. כך הנחיתו עלינו את חבילת החקיקה. התוכנית הכוללת הוצגה זמן קצר לפני המועד האחרון להצגת הממשלה. בהסכמים הקואליציוניים נכתב בפירוש כי לא תועבר חקיקה כלשהי עד העברת כל חוקי המהפכה, ומיד נעשה המהלך הקריטי שנעשה בכל מהפכה מסוג זה, השתלטות על המשטרה ומג"ב, שני גופים יחידים בעלי סמכות שיכולים לפעול בצורה כוחנית נגד אזרחים. על שניהם הופקד אדם שבא ממחוזות האלימות האידיאולוגית. לולא התעוררת של ההייטק, אנשי אקדמיה, מדור המייסדים ועד תלמידי בתי הספר – היינו כבר במציאות איומה שממנה קשה לחזור. מטרת המהפכה הינה ריסוק כוחו של בית המשפט העליון. בית המשפט העליון היה היד התקיפה נגד ההפיכה. ברור היה לתוקפים שלא ניתן לבטל את בית המשפט במכה אחת, לכן בנו סביבו מספר טבעות חנק".

 

לצפייה בנאומו המלא: https://www.youtube.com/watch?v=LbyLvbCmhxQ

 

 

אחריו עלה רא"ל (מיל') ח"כ גדי איזנקוט, ואמר: "מי שרוצה לפגוע במערכת המשפט העצמאית והמקצועית צריך להבין שיהיו לזה משמעויות חמורות מאוד, לא רק על החיים במדינת ישראל, אלא גם על היכולת לספק את מה שצה"ל סיפק. מערכת המשפט שימשה ככיפת ברזל עבור מפקדי צה"ל שעושים כמיטב יכולתם לעמוד במשימות שלהם בצורה מקצועית אבל גם חוקית ומוסרית".

 

לצפייה בנאומו המלא: https://youtu.be/CidWSHzm1Zs

 

 

את היום השני של הכנס פתח נשיא אוניברסיטת רייכמן, פרופ' רפי מלניק, והתייחס לטרור מהפן הכלכלי: "אחת הסיבות לכך שלא סביר שהטרור ייעלם מהנוף הבינלאומי, היא שהטרור פיצח את האתגר להשגת היעד שכלכלנים רבים מכל הזמנים מנסים למצוא: איך לקבל תשואה גדולה בהשקעה קטנה? לפי תורת המימון, פרוייקטים מדורגים לפי שיעור התשואה, אלה שעוברים סף מסוים, בהתחשב בחלופות ובשער הריבית מתבצעים, והאחרים לא. נסו לחשב כמה היה עולה לבן לאדן לו קנה מרשתות הטלוויזיה בעולם זמן שידור - שהן הקדישו בחינם ומקדישות עד היום, כדי לשדר את נפילת בנייני התאומים בניו יורק. האימפקט של השידורים האלה הוא חלק משמעותי מהתשואה שאל-קאעידה קיבלה בהשקעה קטנה מאוד, והוא חלק משמעותי ממנגנון התמסורת שבאמצעותו הטרור משיג את יעדיו".

 

לצפייה בנאומו המלא: https://youtu.be/dRGNQe4hjZc

 

 

לאחר מכן נאם ראש המל"ל, צחי הנגבי, והתייחס לשיחות בנושא הסכם עם סעודיה ואמר: "התקשר אליי לפני ארבעה חודשים, בתחילת חודש מאי מקבילי מהמועצה ביטחון לאומי בארה"ב, והביא לידיעתי החלטה מאוד מפתיעה של הנשיא ביידן, שהנחה את ממשלו לכנס לשיח מעמיק עם הממשל הסעודי ולנסות לברור או לקדם הסכמות בין ארה"ב לבין סעודיה, שבמרכזן ובמסגרתן ייחתם הסכם שלום בין ישראל לסעודיה".

 

לצפייה בנאומו המלא: https://youtu.be/7WX4MfYfEKk

 

 

לאחריו נאם שר הביטחון לשעבר, בני גנץ, ואמר: "אותי לא מעניין מה המניע של נתניהו – פגישה עם ביידן או פחד מבג"ץ או הבנה של האתגר הלאומי שבפנינו. אם יהיה על השולחן פתרון שישמור על הדמוקרטיה – אני אהיה שם. מדינת ישראל היא כנראה המדינה המנוסה בעולם במלחמה בטרור. לגלי הטרור שידענו לאורך השנים – מימי הפדאיון, דרך פיגועי האוטובוסים והטרור בכבישים, אינתיפאדת הסכינים, הרקטות מהרצועה והקטיושות מלבנון- תמיד היה מענה ביטחוני וחברתי. שמרנו על החוסן הלאומי".

 

לצפייה בנאומו המלא: https://youtu.be/Vac5LEUgLM4

 

 

את היום השני חתם שר הביטחון, יואב גלנט, אשר חשף לראשונה תמונות של שדה תעופה למטרות טרור שאיראן הקימה בקלעת ג'אבור בדרום לבנון- 20 קילומטרים מגבול ישראל: "איראן היא כיום האיום המשמעותי ביותר על מדינת ישראל, על היציבות האזורית ועל הסדר העולמי. היא חותרת להגעה ליכולת גרעינית צבאית וקרובה לכך יותר מתמיד. בחסות השינויים במזרח התיכון, איראן מנהלת תהליך השתלטות גאוגרפי ואידיאולוגי על מדינות האזור, מקדמת פיגועי טרור חובקי עולם, ומנסה לפורר את המדינות הקיימות. היעד האיראני הוא ליצור מלחמת התשה כנגד ישראל, בכל גבולותיה, ובמקביל להמשיך ולפתח נשק גרעיני ולהצטייד בו. המאמצים האלה נוגעים בכל אחת מהמדינות סביבנו: בלבנון - ההתגרויות החוזרות מצד חיזבאללה בגבול הצפון, הן מעשה יהיר ומסוכן של חיזבאללה, בעידוד איראני. נסראללה כנראה שכח מה הם יחסי הכוחות האמיתיים בין ישראל לבין חיזבאללה. הוא מבקש לצייר את עצמו כ"מגן לבנון" אבל למעשה הוא מחזיק בלבנון ובאזרחיה כבני ערובה לקידום האינטרסים האיראניים והשיעיים. אם יעשה טעות, יהפוך ל'מחריב לבנון'".

 

לצפייה בנאומו המלא: https://youtu.be/Oa9ZOADieF4

 

 

את היום השלישי והאחרון של הכנס פתח שר החוץ הבריטי, מר ג'יימס קלברלי: "לא רק לקבוצות טרור יש מטרה זו, המשטר האיראני קרא בפומבי ובאופן קבוע להשמדת מדינת ישראל, דבר שבריטניה לעולם לא תסבול".

 

לצפייה בנאומו המלא: https://youtu.be/6uU70kZZwtw

 

 

במהלך היום השלישי נערך פאנל בנושא "איומי הביטחון על ישראל בעת הזו", בהשתתפות שר הביטחון לשעבר, רא"ל (מיל') משה בוגי יעלון; השר לביטחון פנים לשעבר, עמר בר לב; וראש המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן, אלוף (מיל') עמוס גלעד.

 

לצפייה בפאנל המלא: https://youtu.be/pJbV2envd1I

 

 

לבסוף, פרופ' בועז גנור אשר כיהן כמנכ"ל המכון למדיניות נגד טרור, העביר את המקל לאלוף משנה (במיל'), מירי אייזן, שתוביל מעתה את המכון.

 

 

 

אודות המכון:

המכון למדיניות נגד טרור (ICT) הוקם ב-1996, ופועל במסגרת בית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה. המכון פועל לפיתוח מדיניות ציבורית חדשנית ביחס לבעיית הטרור העולמי, באמצעות מחקר יישומי של תופעת הטרור ודרכי ההתמודדות עמה. ICT שם לו למטרה לחקור את נושא ההתמודדות המוראלית–פסיכולוגית עם הטרור ולגבש המלצות, אשר מחד יצמצמו את האפקטיביות של אסטרטגית הטרור, ומאידך יסייעו בחיזוק כושר העמידה של הציבור אל מול תופעה זו. ייחודו של המכון בא לידי ביטוי, בין השאר, בשיטת המחקר שבה הוא נוקט – צוותי חשיבה מיוחדים של אנשים מדיסציפלינות מחקריות שונות מהעולם האקדמי והביטחוני.