חדשות

טכניקת עשן ד"ק

שיטה פשוטה להתמודדות עם לחץ בתקופת מבחנים

12 פברואר
2023

שתפו ב:

סטודנטיות וסטודנטים,

אנחנו יודעים שתקופת הבחינות יכולה להיות מלחיצה, ולכן מזמינים אתכן ואתכם לצפות בסרטון ההדרכה של פרופ' דני חמיאל, חבר סגל בבית הספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה, וללמוד ממנו את טכניקת עשן ד"ק - שיטה פשוטה להתמודדות עם לחץ בתקופת מבחנים, פרזנטציות ומצבים מאתגרים אחרים. מטרת הטכניקה היא לאזן אותנו ולאפשר לנו לחזור למצב של תפקוד. הטכניקה מבוססת על שלושה מרכיבים:

 

  1. מרכיב ראשון - העלאה זמנית של רמת העוררות הפיזית כדי לצאת ממצב של בהלה חזקה ולפעמים אפילו מצב של בלאקאווט. מרכיב זה כולל כיווץ קבוצת שרירים בגוף תוך כדי לקיחת אויר בנשימה עמוקה דרך החזה.

  2. מרכיב שני - מיתון רמת העוררות, הרגעה ואיזון. הפעלה של מערכת העצבים הפרה-סימפטטית, המערכת המרגיעה, בעזרת הוצאת האויר באיטיות, הרפיית קבוצת השרירים אותה כיווצנו או מתחנו ומעבר זמני לנשימות איטיות.

  3. מרכיב שלישי - דיבור פנימי מאזן, בו אנחנו משתמשים במשפט מוכן מראש שאנחנו יודעים שיכול להשפיע עלינו להמשיך ולתפקד במבחן באופן מאוזן. דוגמאות תוכלו למצוא בהקלטה.

 


חשוב לזכור: במצב של מבחן איננו אמורים ואמורות להיות רגועים, אלא מאוזנים ומכוונים לתפקוד. מטרת התרגיל אינה להביא אותנו לרגיעה מוחלטת, אלא למצב מאוזן.



*טכניקת עשן ד"ק פותחה במרכז חוסן ע"ש כהן-האריס

 

 

למעוניינים להעמיק בנשימות איטיות, מומלץ לצפות בסרטון: