חדשות

כנס "חוקתיות במשבר או משבר חוקתי?"

של מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים

18 יוני
2023

שתפו ב:

ביום ראשון, ה-18 ביוני, התקיים כנס בנושא "חוקתיות במשבר או משבר חוקתי?" של מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים באוניברסיטת רייכמן בשיתוף בית ספר רדזינר למשפטים ובית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה.


משתתפי הכנס שוחחו ועסקו בנושא המשבר החוקתי אשר נגע רבות בחברה הישראלית בשנה האחרונה, וביניהם הקשיים וההישגים החוקתיים של הקהילה הלהטב"קית, אי ציות אזרחי, פשרות ואפשרויות על הרצף החוקתי, פופוליזם ומשברים חוקתיים והתנהלות המשא ומתן סביב הרפורמה המשפטית.


את הכנס פתח פרופ' ליאור זמר, דיקן בית ספר הארי רדזינר למשפטים באוניברסיטת רייכמן, בדברים: "בזמנים בהם מתמודדת המדינה עם שאלות של לאן, מה היא המדינה, מהן חובותיה, מהו משטר ושלטון לגיטימי ואיך נכנסים למשבר חוקתי ובעיקר איך יוצרים ממנו – למרכז ולכנס הזה משמעות יתרה. מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים, שם לנגד עיניו שינוי אמיתי ועמוק בתפיסות הרלוונטיות למשמעותה של מדינה, חובותיה וזכויותיה של החברה. עקרונות היסוד של אוניברסיטת רייכמן, ברוח עקרונות מגילת העצמאות, חקוקות על מסמכי האידיאולוגיה של המרכז והכנס".

 

ליאור זמר נואם


במעמד מרגש, הוענקה לפרופ' אמנון רובינשטיין, בית ספר הארי רדזינר למשפטים וחתן פרס ישראל במשפטים תעודת הוקרה מהסטודנטים בתוכנית המנהיגות החוקתית של מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים. כמו כן, פרופ' רובינשטיין אמר בשיחה עם ד"ר אביגדור (דורי) קלגסבלד, יו"ר מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים: "בעולם, העניין הדמוקרטי עלה בחשיבותו. פותחה תיאוריה של הרבה מלומדים, חלקם ישראלים, הסוברת כי כל המבנה של מדינה נוצר על מנת לשרת את ערך הדמוקרטיה. בעבר לא היינו צריכים דמוקרטיה, אבל בעולם שלאחר שתי מלחמות עולם הרסניות החשיבות של הדמוקרטיה עלתה. גם מבחינתה דמוקרטית, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת יחסים בינלאומיים".

 

רובינשטיין מקבל תעודה


במושב "שיחות על משברים חוקתיים" אמר פרופ' אהרן ברק, בית ספר הארי רדזינר למשפטים, נשיא בית המשפט העליון בדימוס: "השופטים בבית המשפט העליון צריכים לשקף את המבנה של החברה הישראלית, את הערכים ואת הדאגות שלהם. כשהייתי נשיא בית המשפט העליון הייתי אומר לשופטים של כל הערכאות - תאזינו לשירים ישראליים, תקראו ספרים ישראליים. אנחנו השופטים לא יושבים על האולימפוס, אלא יושבים בהרי ירושלים. הועדה בראשות יצחק זמיר קבעה מי אנחנו רוצים בבית המשפט, ואנחנו רוצים שופטים - לא מייצגים, אלא משקפים".

 

אהרן ברק


לאחר מכן, אמר ד"ר ח"כ מנסור עבאס, יו"ר מפלגת רע"מ: "כל אלמנט ברפורמה המשפטית יכול לפגוע בנו כמיעוטים, בכל מיעוט באשר הוא ובזכויות הפרט. ש לנו ביקורת על מערכת המשפט, וציפיות נוספות ממנה. אך אלו לא מביאה אותנו לידי רצון להרוס את המערכת כמו שמתכוונים לקדם ברפורמה המשפטית".

 

 

מלניק ורובינשטיין