חדשות

פרופ' אוריאל רייכמן, הנשיא המייסד ויו"ר דירקטוריון אוניברסיטת רייכמן בכנס המכון למדיניות נגד טרור (ICT)

27 ספטמבר
2023

שתפו ב:

פרופ' אוריאל רייכמן, הנשיא המייסד ויו"ר דירקטוריון אוניברסיטת רייכמן בכנס המכון למדיניות נגד טרור (ICT)

 

פרופ' רייכמן התייחס בדבריו למהפכה המשפטית ואמר: "המהפכה המשטרית נפלה עלינו באחת. היא תוכננה כמהלך של פשיטה צבאית עילית, ללא הכנה, ללא דיון ציבורי בבחירות, גם לא בתוך הליכוד. כך הנחיתו עלינו את חבילת החקיקה. התוכנית הכוללת הוצגה זמן קצר לפני המועד האחרון להצגת הממשלה. בהסכמים הקואליציוניים נכתב בפירוש כי לא תועבר חקיקה כלשהי עד העברת כל חוקי המהפכה, ומיד נעשה המהלך הקריטי שנעשה בכל מהפכה מסוג זה, השתלטות על המשטרה ומג"ב, שני גופים יחידים בעלי סמכות שיכולים לפעול בצורה כוחנית נגד אזרחים. על שניהם הופקד אדם שבא ממחוזות האלימות האידיאולוגית. לולא התעוררת של ההייטק, אנשי אקדמיה, מדור המייסדים ועד תלמידי בתי הספר – היינו כבר במציאות איומה שממנה קשה לחזור. מטרת המהפכה הינה ריסוק כוחו של בית המשפט העליון. בית המשפט העליון היה היד התקיפה נגד ההפיכה. ברור היה לתוקפים שלא ניתן לבטל את בית המשפט במכה אחת, לכן בנו סביבו מספר טבעות חנק".

 

פרופ' רייכמן, התייחס לשינוי אופן מינוי נשיאת ביהמ"ש העליון ואמר: "עצם הרעיון שנשיאת בית המשפט העליון תמונה על ידי הועדה למינוי שופטים, הוא לא נראה לי. נשיאת בית המשפט העליון היא אחת משלוש זרועות הממשל, עם סמכויות משלה. המינוי שלה ללא הסכמת השופטים מכניסה פוליטיזציה ומקשה מאוד על בית המשפט. הכנסת תוכל לחוקק כל חוק שנראה לה, תוכל לפטור את החרדים משירות צבאי ולחייב את ילדינו לסכן את עצמם בשמירה על יהודה ושומרון. הכנסת תוכל להורות על מעצר מנהלי על מתנגדי משטר, לסגור עיתונים ורשתות שידור המרגיזות את השלטון וזכות הדיבור, ההתארגנות, יהיו גם הם נתונים למרות השלטון. בהיעדר סמכות פיקוח על  חקיקה, ניתן יהיה לשנות שיטת בחירות כדי להבטיח ניצחון או עיוות של ההליך הדמוקרטי. אנחנו עלולים להפוך לנתינים, ונאבד את הזכויות האלמנטריות של אזרח במדינה דמוקרטית".

 

עוד הוסיף רייכמן ואמר: "הלכנו למלחמות, השארנו חברים ובני משפחה בשדות הקרב, שילמנו מיסים, גידלנו ילדים, והיינו גאים בתמורה היחידה לכל אלה – לא רצינו יותר. התמורה הזאת היא תעודת הזהות שלנו כאזרחי המדינה. לא נוותר על המעט שמשקף את סיפור חיינו ונאמנותנו. השימוש במושג מהפכה משפטית מנסה להסתיר את המהות האמיתית. אין כאן החזרת אמונים למערכות השלטון אלא נטרולה של מערכת ערכית, דמוקרטית, שעל בסיסה הוקמה המדינה, והמרתה במערכת אחרת, שראשיתה בפועל של הכוחות המשיחיים, סופה במדינת הלכה. או כפי שקוראים לזה, מדינה יהודית".

 

פרופ' רייכמן ציין את הגורמים אשר הניעו את המהפכה המשפטית לראייתו ואמר: "ברור לכל כי אלו הגורמים אשר קמו עלינו לכלותנו – מפלגות החרדים לא יזמו את המהלך, אבל הצטרפו אליו. להם אנחנו אומרים היום, מזה 75 שנה אנחנו עמלים עד כלות ומביאים קורבן דמים בתמורה לגאולת עם ישראל. מזה 75 שנה שרבים מכם מטפחים את השנאה למפעל הציוני, בונים על חשבוננו אוטונומיות ונותנים לנו להילחם לבד להגנת המדינה. עכשיו הצטרפתם למהפכה המשטרית שתקנה לכם פטור מוחלט משירות צבאי, תשלום על אי עבודה, ערים שייבנו עבורכם. משפט דתי על עניינים אזרחיים, אפליה דתית, הפרדה מגדרית – ובעיקר כספים נוספים רבים. לא הספיק לכם שהיינו עד היום שואבי מים וחוטבי עצים שלכם, ואתם עכשיו מעוניינים שנהיה נתינים תחת עריצות הרוב שלכם. ההכללה שלי אינה מדויקת, אבל אין מנוס מלפתוח הסדר חדש איתכם, הסדר שימיר אוטונומיה בשוויון של זכויות וחובות. הגורם המרכזי במהפכה היא המכנה המשותף של שר האוצר ושר לביטחון לאומי - השתלטות על הנהגת המדינה והפיכת ישראל למדינת הלכה, לצד סיפוח מלא של שטחי יהודי ושומרון בתנאים בעייתיים. בזהירות אני אומר, אבל בפיקחון, יעדים אלה דומים ליעדים של ארגונים מוסלמיים רדיקליים אשר הציבו לעצמם מטרה לכינון מדינת הלכה שתתבסס על השריעה, תיקון מערכות שלטון לא איסלמיות, טיהור אדמות המוסלמים מגורמים זרים והתייצבות כוחנית גם כנגד גורמים פנימיים המאיימים על המפכה. גישות מסוג זה מסוכנות. במיוחד בעייתית בעיניי השפעתו של הרב דב ליאור על שניכם. לפני ימים אחדים הוא גם הודיע כי חובת בית המשפט לציית להחלטת הכנסת ולא לבטל חוק יסוד. לא הבנתי מה העניין של כבוד הרב לענייני דמוקרטיה? שר האוצר סמוטריץ' אף אמר לאחר ששמע את רבו, "אסתר חיות – אל תעזי." אני רוצה לומר לסמוטריץ' – אתה יוצא נגד שלטון החוק והמבנה הדמוקרטי של המדינה".