חדשות

פרופ' אוריאל רייכמן לשר המשפטים יריב לוין: "לכבד את בקשת נשיא המדינה ולעצור את הליכי החקיקה"

09 פברואר
2023

שתפו ב:

פרופ' אוריאל רייכמן: "אני פונה מעל במה זאת לשר המשפטים יריב לוין לעצור את המתקפה על בית המשפט העליון, ההיסטוריה תשפוט לחומרה מי שיגרום להחמצת הזדמנות זו".


את הדברים אמר פרופ' אוריאל רייכמן, הנשיא המייסד ויו"ר דירקטוריון אוניברסיטת רייכמן, בכנס "אתגרי המשילות בישראל - בין חקיקה לאכיפה" של קתדרת אריאל שרון למנהיגות לאומית ומחשבה צבאית.

 

תמלול נאומו המלא:

"הרפורמה המשפטית המתבצעת היום חותרת תחת אחדות ישראל ומסכנת את קיומנו המשותף. אני פונה מעל במה זאת לשר המשפטים יריב לוין. הרפורמה המשפטית הפכה למהפכה של ממש. האיון בפועל של יכולתו של בית המשפט העליון לבטל חוקים הפוגעים בחירויות היסוד של אזרחי המדינה, יצרה עולם של ניכור בין השילטון בישראל לבין אזרחי המדינה. דמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב, דמוקרטיה היא גם הגנה על המיעוט. חירויות היסוד של השיטה הדמוקרטית עומדות לזכות כלל האזרחים, אבל הם חשובים במיוחד להגנת המיעוט. במדינת ישראל בית המשפט העליון הוא המגן היחיד שיש לאזרח כנגד עריצות הרוב. מה שעשיתם יצר תחושת דיכאון אצל חלק ניכר מבנותיה ובניה הנאמנים של המדינה. שילטון הרוב שחסר ריסונים הופך את כולנו מאזרחים לנתינים. בחקיקת פסקת ההתגברות ברוב קואליציוני אתם הופכים אותנו לחסרי אונים וללא הבטחה שיהיו לנו זכויות כמו לכל אזרח במדינות העולם הדמוקרטיות".


"ראינו איך השיטה הזאת עובדת במדינות המתבססות על הרעיון שדמוקרטיה היא רק שילטון הרוב. במדינות הללו מפקח השילטון על ההתבטאויות בטלוויזיות הפרטיות, ומשתלט על כלי התקשורת הממלכתיים. במדינות כמו טורקיה, עיתונאים שתוקפים את הממשל יושבים בכלא, בהונגריה אוניברסיטה ליבראלית גורשה למעשה מהמדינה, זכות הפרטיות נפגעת, באמצעות מעקבים אחרי אנשים בטלפונים אישיים, אולם עיקר הפעולה מתבצעת על-ידי השתלטות אנשים הקרובים לשלטון על כלל המשרות הבכירות, ובמיוחד המוסדות היחידים שבידיהם הסמכות להפעיל כוח בחברה או מטעמה".


"האם באמת אתם מעוניינים לשלול את זכות ההפגנה, גם אם היא מונעת מטעמים פוליטיים? האמנם, תתירו לנותני שירותים את הזכות להפלות בין אנשים מטעמי דת? האם תאכפו הפרדה מגדרית? האם תחליטו פתאום למנוע מארגונים שונים להתמודד בבחירות? כמה קרובים נהיה לאיסור הפלות? לסגירת כל המסעדות ובתי הקולנוע בשבתות ומועדי ישראל? האם תעבירו חוק שיאפשר לפטר עד 50% מכלל עובדי השירות הציבורי הבכירים, ולהחליפם במקורבים למפלגות הקואליציה? האם ייבנו שכונות בערים לחרדים על חשבון גורמים אחרים בחברה שנמצאים בבעיות כלכליות דומות? האומנם יידרש לבוש צנוע לנשים במוסדות ציבור? האם אכן יינתנו הטבות מס מפליגות למי שמתיישב בשטחים, ויישפכו כספים למימון לומדי תורה במהלך שנים במסגרת חוק יסוד לימוד תורה המוצע?".

 


"ניתן לתת עוד אינספור דוגמאות, ככל שהדרישות הקואליציוניות או הטיות אתניות יכולות לגרום לפגיעה בזכויות היסוד של האזרח. אנחנו אזרחי ישראל שנלחמנו בקרבות להגנת המדינה, שבני משפחותינו וחברינו לא שבו משדות הקטל. אנחנו שנרתמנו לכל פעילות למען החברה בישראל, שאפנו למדינת מופת, עבדנו ושילמנו מיסים, גידלנו את ילדנו מתוך אותה מחויבות שאפיינה אותנו, אנחנו חלק בלתי נפרד מהלב הפועם של מדינת ישראל, שבשבילנו סיפור חיינו שזור במחויבות הציונות. אנו אומרים לך היום יריב לוין: לא תשלול מאיתנו את הדבר היחיד שזכינו בו בשנות חיינו במדינה, והוא להיות אזרחים בני-חורין. היינו גאים בתעודת הזהות הישראלית שלנו, אתה הופך אותה היום לחסרת משמעות".


"ברור לך שעם שלילת ההגנה על זכויותינו באמצעות נטרול בית המשפט העליון מסתיימת גם הלגיטימיות של השלטון, והזכות לדרוש מאיתנו להתנדב למשימות לאומיות. הכרזת העצמאות של מדינת ישראל קבעה את עקרונות השוויון ללא הבדל דת, גזע ומין, את חופש הדת וחופש המצפון. הכרזת העצמאות צפתה גם שתוקם חוקה בישראל, והיה זה מנחם בגין בכנסת הראשונה שבניגוד לאחרים תבע לכבד את ההתחייבות לחוקה וכך אמר "אנו רוצים מדינה חופשית, אנו רוצים במדינה שבה האזרח יוכל לנשום את אוויר החירות שבה, שהוא יהיה בעל בביתו, שכבודו לא יירמס על-ידי נושאי שררה, שירגיש עצמו מוגן על-ידי החוקה".


"בשנת 1988 כשיצאתי למסע "חוקה לישראל", להגשים באיחור את החזון, פנו סטודנטים שלי למנחם בגין ושאלו אותו בעניין החוקה, והוא ענה, אני מצטט, "מאז נתכנסה האסיפה המכוננת, אשר שמה שונה ללא הצדקה לכנסת הראשונה, טענתי בבית הנבחרים שלנו, כי תפקידה הראשון של האספה המכוננת היא לתת חוקה למדינה. עמדתי, והנני עומד על דעתי כי הצורך לא חלף לחוקק חוקה למדינתנו". היה זה באפריל 1988, ובגין כבר לא היה בשלטון. אתה טוען שר המשפטים לוין, שאתה קרוב למשנתו של מנחם בגין. במקום לרוקן את חוק יסוד כבוד האדם וחרותו מתוכן, ולהתכחש להגדרה העצמית של מדינת ישראל על-פי הכרזת העצמאות. אני קורא לך לעצור את המתקפה על בית המשפט העליון, ולקיים מהלך בו ישתתפו בעלי דעות שונות, לכינון חוקה לישראל".


"אוניברסיטת רייכמן הכריזה מראשיתה שהיא אוניברסיטה ציונית על-פי הכרזת העצמאות של מדינת ישראל. אנחנו ייחודיים בעולם, בכך שבנינו במפורש אוניברסיטה ציונית, ונשאר נאמנים לערכי ה' באייר תש"ח, גם אל מול פניית עורף שלטונית".


"אין צורך להרחיב אודות הסכנות האורבות לכלל ישראל מהמהפכה שאתה וחבריך מהציונות הדתית מובילים, וזאת במישור הכלכלי, הביטחוני, הקשר עם התפוצות ובעיקר העמקת הפילוג הלאומי. היום, אני מציע לכבד את בקשת נשיא המדינה, לעצור את הליכי החקיקה המהירים. השר לוין, זה הרגע האחרון לעצור ולנסות לפעול יחד במשותף. ההיסטוריה תשפוט לחומרה מי שיגרום להחמצת הזדמנות זו".

 

לקריאה נוספת >>

 

לצפייה בנאום המלא: