חדשות

מה חושב הציבור על פסקת ההתגברות?

09 נובמבר
2022

שתפו ב:

סקר של המכון לחירות ואחריות באוניברסיטת רייכמן בדק ומצא: רוב הציבור הישראלי אינו תומך בפגיעה בסמכותו של בית המשפט העליון לפסול חוקים. לעומת זאת, שני שליש מקרב תומכי מפלגות הקואליציה העתידית תומכים בצעד זה

 

כמעט שבוע אחרי הבחירות והשיח אודות "פסקת ההתגברות" הופך ומתלהט  – האם הקואליציה העתידית תקדם חקיקה העתידה למנוע מבית המשפט העליון (בשבתו כבג"צ) לפסול חוקים. חברי הכנסת המיועדים להיות חלק מהקואליציה המיועדת, כמו גם דמויות ציבוריות שונות, מביעים תמיכה נלהבת בחקיקת 'פסקת ההתגברות'. מנגד, חברי הכנסת העוברים לאייש את ספסלי האופוזיציה, משפטנים ועיתונאים הביעו לכך התנגדות נחרצת.

 

אך היכן עומד הציבור הישראלי בסוגיה זו? האם קיימת תמיכה ציבורית בחקיקה שתגביל את  כוחו של בג"צ לפסול חוקים? המכון לחירות ואחריות, באוניברסיטת רייכמן בדק סוגיה במספר סקרים בחודשים האחרונים ומצא כי 51% מהציבור הישראלי אינם מסכימים כי יש לקחת מבית המשפט העליון את הסמכות לבטל חוקים של הכנסת. 37% בלבד מהציבור תומכים בצעד זה. עם זאת, בקרב תומכי המפלגות אשר צפויות להקים את הקואליציה הבאה (הליכוד, הציונות הדתית-עצמה יהודית, ש"ס, ויהדות התורה) 65% מהציבור (כמעט שני שליש) מסכימים שיש לקחת מבית המשפט את היכולת לבטל חוקים של הכנסת.  

 

 

בנוסף, עולה מהממצאים כי  רוב הציבור הישראלי איננו תומך בחקיקה של פסקת ההתגברות: 37% מהציבור מתנגדים לכך ולא פחות מ-32% לא גיבשו דיעה בנושא. למעשה רק  32% מהציבור תומכים בחקיקה זו. גם במקרה זה,  56% מתומכי המפלגות אשר צפויות להקים את הקואליציה הבאה, תומכים בקידום פסקת ההתגברות.

 

 

 

לקריאת הדו"ח המלא של המכון לחירות ואחריות >>