למידה מרחוק- את הבוסית ואתה הבוס

 

רייצ'ל טומס רזניק


פתאום אין שגרה, עוגנים, מישהו או משהו שאתה צריך להגיע אליו. איזו הזדמנות נפלאה- ללמוד להיות הבוסית של עצמך. את מצוינת בלפקד ולהגדיר לאחרים מטרות ויעדים אבל מתקשה להגדירם עבור עצמך? אתה יכול לנהל צוות שלם בעבודה אבל מתקשה לאתחל משימה בקורס מקוון? בעזרת אימון תוכלי לשכלל ולשפר את כישורי הניהול של המוח שלך. תפקודיים ניהוליים Executive Functions הנם תפקודים קוגניטיביים גבוהים אשר מסייעים לנו לנהל את עצמנו: אתחול, תכנון, תיעדוף, דבקות במשימה אך גם גמישות מחשבתית וקבלת החלטות הם מיומנויות הקשורות לתפקודים אלה.


בביה"ס, בצבא ואפילו באקדמיה הזמן שלנו מנוהל לרוב על-ידי אחרים. עכשיו, זהו זמן מצוין לפתח מיומנויות ניהול קריטיות להצלחה בחיים.


1. את הבוסית/אתה הבוס

כל אחת מאתנו מנהלת עסק אחד לפחות- את עצמה. זהו עסק לכול דבר וענין וככזה יש בו המון קולות, צרכים ורצונות, אתגרים הצלחות וכישלונות. לו הייתם היום, מקבלים לידיכם את העסק המשפחתי - איך הייתם מנהלים אותו? עם מה הייתם מתחילים? דמיינו את עצמכם בעלי העסק. איך קוראים לעסק שלכם? לעסק שלי קוראים רייצ'ל. ואני גם המנהלת של העסק וגם העסק עצמו- אתגר לא קטן.


2. תחקור עצמי

קיבלתם לידיכם עסק. לא תתחקרו אותו? לא תלמדו איך עובד? איפה נופל?

כשאתם חושבים על היומיום שלכם, על הסמסטר האחרון- ענו על שתי שאלות פשוטות (אבל מורכבות) מה עבד? ומה לא עבד? ככל שתדייקו ותרדו לפרטים כך תרוויחו יותר. לדוגמא: "המוח שלי יורה ניצוצות בשעות המוקדמות של הבוקר" או "קשה לי ממש לאתחל בעיקר כשהמשימות הן גדולות ולא ברורות" או "עבודה בצוות היא מאתגרת ממש וכדי להצליח בה צריך להגדיר במדויק מה כול אחד עושה" וגם "אני לא ישנה מספיק שעות בלילה תמיד מושכת עד השעות הקטנות". הכינו רשימה של הטעויות השכיחות שלכם אל מול השיטות שתמיד עובדות לכם. רשימה זו תסייע לכם מאוד בהכנה לאתגרים הצפויים.


3. הרגלים ועוגנים

הרגלים ועוגנים שכבר השתרשו בנו מזמן יכולים לסייע לנו מאוד בניהול היומיום החדש שלנו. מה אצלכם קבוע? אילו הרגלים יכולים לסייע לכם בבניית שגרה חדשה. ארוחות בשעות קבועות (הבטן מקרקרת ב11:30 בדיוק?), שעת קימה בבוקר, אימון ריצה קבוע? פגישה עם הפסיכולוג? הרגלים חוסכים לנו הרבה זמן (והרבה כאב ראש) במחשבות מה לעשות קודם ומה אח"כ-בדקו מה אתם לובשים קודם: מכנסיים? חולצה? גרביים? האם אתם משקיעים תשומת לב במחשבה על סדר הפעולות הזה בכול פעם מחדש? סביר שלא. המטרה היא לפתח מספר קטן וקבוע של הרגלים אישיים.

 

 

4. בכדי להיות Executive Me מוצלח- שימו לב לחמישה רכיבים עיקריים מהם מורכב ניהול עצמי :

 

א. מה המטרה? תכנון -

תכננו מהן התוצאות שאתם רוצים לראות בסוף היום ולאחר מככן הגדירו את המשימות. קל יותר לבצע משימה שמפורקת למנות קטנות, פעם היו לנו הורים ומורים שהיו מפרקים לנו את המשימה. היום את הבוסית ואתה הבוס ולכן פרקו את המשימה לכמה חלקים ותכננו מתי אתם עושים כל חלק.


ב. איך מתחילים? אתחול משימה-

לכול משימה (כמו לכול סיפור טוב) יש התחלה-אמצע וסוף. התחלה= שלב ההתארגנות למשימה טרום ביצוע- כל מה שצריך לארגן לפני ביצוע המשימה בדיוק כמו במטבח (בחירת מתכון, בדיקת מרכיבים, קריאת הוראות, ארגון המטבח וכד') אמצע = שלב ביצוע המשימה (הקשה מכולם) זה השלב שבו זקוקים לריכוז ותשומת לב הגבוהים ביותר תוך הימנעות מוחלטת מהסחות דעת . סוף- יכול להיות שטרם סיימתם את המשימה כולה אך החלטתם שזה זמן/יעד מוגדר לסיום והנה הוא הגיע. רגע לפני שאתם קמים לדבר הבא(פרק בסדרה שרק חיכיתם לו..) רשמו לעצמכם מה הדבר אליו אתם צרכים לחזור-היכן עצרתם וממה תתחילו כאשר תחזרו אל המשימה- טיפ זה יסייע לכם מאוד לחזור מההפסקה שאתם לוקחים. בנוסף, הפרידו בין כול אחד מהשלבים התחלה-אמצע-סוף והגדירו זמן עד למעבר לשלב הבא- היעזרו בטיימרים! אמרנו כמו במטבח. חשוב לשים לב באיזה שלב אתם נתקעים? מושכים זמן? הולכים לאיבוד?


ג. מה לעשות קודם? תיעדוף-

אחד הקשיים הגדולים שלנו כמנהלים הוא להחליט. תיעדוף מחייב אותם לקבל החלטה –מה קודם ומה אח"כ. לפעמים כשאנו מבצעים תיעדוף נראה לנו שאנו מוותרים על משהו, אומרים לא למשהו. האמת היא שונה- האמת היא שאנחנו בוחרים במשהו אחר! איך מתעדפים? עובדים ים יומן ולו"ז מדויקים, בודקים מה דחוף אל מול חשוב? מהי מידת האתגר של המשימה אל מול הפנויות שלכם? מתי במהלך היום נכון לכם לאמץ למידה מאתגרת ומתי למידה קלה יותר? לא הצלחתם להחליט? התחילו לבצע! נהלו את עצמכם ואל תתנו לעצמכם להיתקע. כל ביצוע הוא התקדמות אל עבר התוצאה שהצבתם.


ד. מה השעה? אומדן זמן-

לאנשים רבים יש קושי אובייקטיבי באומדן הזמן. כשאנו הופכים להיות המנהלים של עצמנו אנו מחויבים לעמידה בזמנים. רשמו בכמה מקומות בבית תזכורות לגזלני הזמן הכי גדולים שלכם. דאגו לשים הרבה שעונים בסביבת הלימודים והבית כולו והפכו את השעון והטיימר לפרטנר שלכם ולא לאויב.

בהערכת זמן משימה הוסיפו באופן קבוע 50% זמן להערכתכם המקורית. מחקרים מראים כי לכולנו נטייה להערכת זמן קטנה וקצרה יותר. במקרה הגרוע יותר תסיימו לפני הזמן ותעברו למשימה הבאה. וגם, חווית הצלחה שלכם מתכנון הזמן תשפר מאוד את ביצועיכם.

 


ה. מה קרה? משוב עצמי-

מיומנות חשובה שלרוב מקבלת תפנית מדאיגה. המשוב העצמי הבונה הופך למפלצת ואנו הופכים למבקרים הקשים ביותר של עצמי. שיפוטיות איננה מניעה לפעולה מיטיבה. נתחו באופן קר-אמרנו אתם הבוסים- את הביצועים, את הדרך והפיקו לקחים ממש כמו שהייתם עושים בתחקור עסקי או צבאי.

 


5. איך את/ה מפרגנים לעובדים בעסק שלך? שימור מוטיבציה

המנהל הטוב ביותר יודע שהוא חייב לשמר את המוטיבציה של העובדים שלו באופן קבוע ותדיר. כדי להצליח בלמידה בכלל ובלמידה מקוונת בפרט נדרש טווח ריכוז ארוך, שליטה בהסחות, התארגנות ודחיית סיפוקים. מוטיבציה גבוהה תסייע מאוד להתגבר על האתגרים הללו בדרך אל הביצוע. חישבו והגדירו לעצמכם מהי המוטיבציה שלכם, לאן אתם שואפים (בכול קורס אקדמי). חישבו מה יכול לחבל במוטיבציה שלכם (משימות גדולות ומורכבות מידי, הוראות לא ברורות, חוסר וודאות, שעמום) ונסו לחשוב כיצד אתם פותרים אותם באופן פרו-אקטיבי (לפני שהמוטיבציה שלכם בירידה)

 

 

 

אז, אין שגרה, אין וודאות אך ישנה הזדמנות ללמוד להיות My Executive Me