לימודים מתקדמים
איזה תארים מתקדמים יכולים להיות רלוונטיים לבוגרות ובוגרי תואר ראשון בפסיכולוגיה? ריכזנו כאן הרבה אפשרויות כאלה:
אתר זה משתמש בקבצי Cookies לשיפור חווית הגלישה. המשך השימוש באתר או סגירת ההודעה מהווים הסכמה לתנאי השימוש.
Xאיזה תארים מתקדמים יכולים להיות רלוונטיים לבוגרות ובוגרי תואר ראשון בפסיכולוגיה? ריכזנו כאן הרבה אפשרויות כאלה:
פסיכולוגיה קלינית היא ענף בפסיכולוגיה העוסק בניתוח, אבחון, הערכה ופתרון בעיות נפשיות. בנוסף, היא כוללת למידה על גישות שונות של פסיכותרפיה כאשר כל גישה משתייכת לזרם המספק נקודת התבוננות שונה לגבי האופן בו האדם מתפתח ומתנהל, בעולמו הפנימי ומול הסביבה. פסיכולוגיה קלינית מתמקדת במגוון קבוצות גילאים, מילדות לזקנה. היא כוללת מחקר מדעי ויישום של הפסיכולוגיה.
פסיכולוגיה קלינית של הילד עוסקת בעולמות תוכן הקשורים לחיי הילד/המתבגר הכוללים עבודה טיפולית עם הורים, אבחון והערכה ועקרונות הטיפול הפסיכודינמי. לעומת זאת, פסיכולוגיה קלינית של המבוגר עוסקת בהפרעות אישיות, בפסיכו-פרמקולוגיה ואבחון והערכה.
בחלק מהמוסדות מתבצעת הפרדה בין מסלול קלינית של המבוגר למסלול קלינית של הילד ועל המועמדים לבחור את העדפתם בשלב הרישום.
מתא"ם: רוב המוסדות האקדמיים דורשים ציון בחינת מתא"ם.
המלצה מחקרית: רוב המוסדות דורשים התנסות מחקרית.
המלצה מהשדה הטיפולי: רוב המוסדות דורשים התנסות מהשדה והמלצה מפסיכולוגית קלינית/פסיכיאטרית/עובדת סוציאלית קלינית.
רוב המוסדות מקיימים ימי הערכה בהם המועמדים עוברים מבחני דינמיקה קבוצתית וראיון אישי.
אצלנו באוניברסיטת רייכמן יש 2 מגמות של תואר שני בפסיכולוגיה קלינית: מגמת ילד ומתבגר ומגמת מבוגר.
פסיכולוגיה חברתית היא תחום מחקר ויישום במסגרתו נחקרת השפעה של יחידים וקבוצות על מחשבותיו, רגשותיו, והתנהגותו של הפרט. תחומי הפסיכולוגיה החברתית הם מגוונים וכוללים: השפעת הסביבה החברתית, תפקוד האדם בקבוצה, גיבוש עמדות, קבלת החלטות, קשרים בין-אישיים ועוד.
התואר משלב בין מחקר אקדמי לבין יישומים חברתיים הנדרשים כיום בחברה הסובבת אותנו.
מתא"ם: תלוי מוסד
המלצות: רוב המוסדות מבקשים שתי המלצות אקדמיות / מהשדה, ובנוסף קורות חיים ורעיון מחקרי.
אצלנו באוניברסיטת רייכמן ניתן ללמוד תואר שני בפסיכולוגיה חברתית, כשבמהלך השנה השניה ניתן לבחור באחת החטיבות הבאות: פסיכולוגיה של הספורט, הביצוע והמאמץ; יחסים בין אישיים ותהליכים בין קבוצתיים; קבלת החלטות. עם קבלת הזכאות לתואר, תוכלו להירשם בפנקס הפסיכולוגים. הלימודים בתוכנית אצלנו מותאמים לתוכנית הלימוד הנדרשת לצורך התמחות בפסיכולוגיה חברתית-ארגונית-תעסוקתית במשרד הבריאות.
התואר מקנה ידע ומיומנויות בתחומי הייעוץ, הפיתוח והניהול הארגוני. הלימודים משלבים בין יסודות הניהול, סוציולוגיה ופסיכולוגיה. הלמידה נעשית בנוסף דרך תהליכים בארגונים מנקודות מבט שונות, מההיבט העסקי ומההיבט הפסיכולוגי של האנשים הפועלים בארגונים.
מתא"ם: לא נדרש
התוכנית בהתנהגות ופיתוח ארגונים באוניברסיטת רייכמן מחוברת לשטח וכוללת התנסויות, חשיפה לאנשי מקצוע מובילים בתחום, סיורים לימודיים בארגונים וכלים להתפתחות מקצועית וליוזמה אישית.
התוכנית מותאמת לבעלי קריירה (יום לימודים בשעות אחר הצהריים ויום לימודים בשישי בבוקר).
לימודי UX הכוללים עיצוב, אפיון וניהול מוצר, מחקר חווית משתמש UX/UI וטכנולוגיות מתקדמות. התוכנית משלבת תיאוריה, פרקטיקה ומחקר מעשי. התוכנית הינה מעשית ונלמדת בשפה האנגלית לצד סטודנטים מכל העולם.
ניתן ללמוד את התואר כאן באוניברסיטת רייכמן.
בתואר זה, סטודנטים מרחיבים ומעמיקים את הידע התיאורטי שלהם בתחום הכלכלה ומתמקדים בהיבטים התנהגותיים ופסיכולוגיים שלו. הם נחשפים לגישות מחקריות ובוחנים סוגיות בתורת המשחקים, בהתנהגות צרכנים, בפעילותם של שווקים ברחבי העולם וכדומה. בנוסף, הלימודים כוללים הרחבה בנוגע לגורמים קוגניטיביים, חברתיים ורגשיים המשפיעים על התנהגות פיננסית של ארגונים וצרכנים פרטיים.
מתא"ם: לא נדרש
ניתן ללמוד את התואר כאן באוניברסיטת רייכמן. התוכנית מותאמת לבעלי קריירה (יום לימודים בשעות אחר הצהריים ויום לימודים בשישי בבוקר), ונלמדת במתכונת של מיני סימסטרים. התוכנית נלמדת בשפה האנגלית.
פסיכולוגיה חינוכית היא ענף העוסק בהכשרת פסיכולוגים לעבודה כפסיכולוגיים חינוכיים במסגרות חינוכיות שונות. המטרה היא קידום רווחתם הנפשית של ילדים ובני נוער ומשפחותיהם בתוך המסגרת החברתית-חינוכית בה הם חיים. הענף עוסק בעבודה טיפולית ואבחונית של הילד, בן הנוער או ההורה, וכולל הדרכת הורים וייעוץ לצוותים חינוכיים. בנוסף, הענף עוסק בחקר תהליכים חינוכיים מנקודת מבט של הפרט במסגרת החינוכית, יעילות הפעילות החינוכית, הפסיכולוגיה של ההוראה והפסיכולוגיה החברתית של בתי ספר כמסגרות ארגוניות.
מתא"ם: רוב המוסדות האקדמיים דורשים ציון בחינת מתא"ם.
המלצות: רוב המוסדות מבקשים שתי המלצות, אקדמית / מהשדה, ובנוסף קורות חיים.
*כדאי לדעת: קיימת תוכנית השלמה לתואר שני בפסיכולוגיה חינוכית למי שלמדו תואר שני בפסיכולוגיה מחקרית (למשל פסיכולוגיה חברתית).
פסיכולוגיה התפתחותית היא ענף מקצועי אשר עוסק בשינויים שעוברים על הפרט לאורך כל מעגל החיים, עם התמקדות בתהליכי התפתחות של ילדים, בייחוד בגיל הרך. לימודי פסיכולוגיה התפתחותית מעניקים לפרט ידע תיאורטי נרחב בסוגיות התפתחותיות של האדם ואבחון וטיפול בבעיות התפתחותיות שעשויות להופיע לאורך השנים. הלימודים כוללים הכשרה מקיפה בנושאים כגון: התפתחות השפה, הרגש והיכולות המוטוריות, ומקנים ידע אודות הפרעות התפתחותיות נרחבות כמו אוטיזם, הפרעות התנהגות, הפרעות התקשרות ועוד. בנוסף, קיים דגש על טיפול וליווי אשר כולל שיתוף פעולה בין המסגרות השונות אליהן משתייך הילד והאנשים המשמעותיים בחייו (הורים, אנשי חינוך ועוד). כמו כן, הלימודים מקנים בסיס לעיסוק מחקרי בתחום.
מתא"ם: רוב המוסדות האקדמיים דורשים ציון בחינת מתא"ם.
המלצות: רוב המוסדות האקדמיים מבקשים המלצות מסגל אקדמי / מחקריות, וכוללים בהליך הקבלה ראיון אישי.
המסלול מכשיר לאבחון וטיפול במצבי טראומה ומשבר על רקע נכויות פיזיות, פגיעות ראש, פגיעות התפתחותיות, נוירולוגיות, התמכרויות לסמים, מחלות מולדות, מחלות נפשיות וחברתיות. המסלול מדגיש גישה הוליסטית הרואה את האדם כבעל מכלול משאבים ותכונות מעבר לנכותו הספציפית. ההכשרה מדגישה את חשיבות מעגלי הקהילה והמשפחה בתהליך השיקומי. המטרה היא מתן מענה פסיכולוגי לאוכלוסיות הזקוקות לשיקום שטרם ניתן להם מענה הולם בחברה הישראלית.
מתאם: רוב המוסדות האקדמיים דורשים ציון בחינת מתא"ם.
המלצה מחקרית: חלק מהמוסדות דורשים המלצה אקדמית (מחבר סגל).
המלצה מהשדה הטיפולי: נדרשת ברוב המוסדות.
הלימודים מתמקדים בהבנת הקשר בין המשתנים הפיזיולוגיים ובין המשתנים הפסיכולוגיים והחברתיים המעורבים בהתפתחות תופעות ומחלות גופניות, דרכי התמודדויות איתן ומניעתן - הן בפסיכולוגיה הרפואית של מבוגרים והן בפסיכולוגיה הרפואית של ילדים.
מתא"ם: יש צורך בציון מתא"ם.
המלצה מחקרית: חלק מהמוסדות דורשים המלצה אקדמית (מחבר סגל).
המלצה מהשדה הטיפולי: חלק מהמוסדות דורשים המלצות.
ישנם מוסדות אקדמיים אשר מציעים תואר שני בפסיכולוגיה קוגניטיבית, וחלק גם מציעים תואר בקוגניציה ומוח.
הפסיכולוגיה הקוגניטיבית היא הענף בפסיכולוגיה העוסק בכל הקשור בחקר הקוגניציה והיא עוסקת בתהליכים המחשבתיים – זיכרון, קשב, תודעה, שפה ועוד. התואר בקוגניציה ומוח משלב לימוד בתחומי נוירופסיכולוגיה, הבסיס הביולוגי של ההתנהגות, פענוח מנגנונים מוחיים, תהליכים קוגניטיביים כמו קשב, זיכרון, וכו'. ההתנסות המחקרית בתואר זה נעשית תוך השתלבות במעבדה ובהנחיית צוותי מחקר.
מתא"ם: ברוב המוסדות אין צורך בבחינת מתא"ם.
המלצה מחקרית: ישנם מוסדות אקדמיים אשר מבקשים המלצה מחקרית.
התואר משלב בין עולמות הפסיכולוגיה והטיפול הרגשי לבין עולמות לא מילוליים כגון ציור, איור, פיסול צילום ועוד. מטפלים באמנות מנסים להביא את המטופל לחיבור עמוק יותר עם עצמו, הרגש והמודעות שלו. הלימודים מתאימים למי שיש לו זיקה לעולם הטיפול והאומנות. תכניות הלימוד משלבים תכנים אקדמיים והכשרה מעשית, ונמשכות בין שנתיים לשלוש שנים, כשהשנה השלישית מוקדשת להתנסות מעשית.
מתא"ם: אין צורך. כן תצטרכו להציג תיק עבודות או שעות התנסות באמנות. כמו כן, תהליך המיון כולל ראיון קבלה והגשת המלצות.
הלימודים מכשירים סטודנטים להגיש עזרה נפשית לאוכלוסיות שונות באמצעות יצירה, נגינה והאזנה. הלימודים כוללים רכישת ידע במודלים תיאורטיים שונים בתחום הפסיכותרפיה וקבלת כלים לעבודה עם קשיים התנהגותיים, רגשיים וחברתיים בחדר הטיפולים. הלימודים מתאימים למי שיש לו זיקה לעולם הטיפול והמוזיקה/נגינה. תכניות הלימוד משלבים תכנים אקדמיים והכשרה מעשית, ונמשכות בין שנתיים לשלוש שנים, כשהשנה השלישית מוקדשת להתנסות מעשית.
מתא"ם: אין צורך. כן תצטרכו להציג שעות התנסות בלימודי מוזיקה. תהליך המיון כולל ראיון קבלה, בו נבחנת ההתאמה למקצוע טיפולי וכן רמת הנגינה שלכם.
הטיפול בתנועה מתמקד בגוף האדם כאמצעי עיקרי להבעת רגשות ולשינוי מחשבתי. בטיפול כזה, המטופל עובר תהליך שבו הוא לומד להיות קשוב לגופו ולמסרים שהוא משדר החוצה באמצעות תחושות והיחסים עם החלל סביבו. הלימודים מיועדים למי שעולם התנועה ושפתו הם שפה אינטואיטיבית עבורם ומבקשים להפוך למטפלים המסייעים לאחרים באמצעות אותה שפה. תכניות הלימוד משלבים תכנים אקדמיים והכשרה מעשית, ונמשכות בין שנתיים לשלוש שנים, כשהשנה השלישית מוקדשת להתנסות מעשית.
מתא"ם: אין צורך. אך תצטרכו להציג ניסיון קודם/שעות התנסות בתחום התנועה או המחול.
דרמה תרפיה או טיפול בדרמה, היא שיטת טיפול המשתייכת לעולם הטיפול בהבעה ויצירה. טיפול כזה עושה שימוש בטכניקות, מושגים ותיאוריות מעולם הדרמה והתיאטרון למטרות של טיפול רגשי. הלימודים מתאימים למי שיש לו זיקה לעולם הטיפול וכן לתחומי התיאטרון והמשחק. תכניות הלימוד משלבים תכנים אקדמיים והכשרה מעשית, ונמשכות בין שנתיים לשלוש שנים, כשהשנה השלישית מוקדשת להתנסות מעשית.
מתא"ם: אין צורך. כן תצטרכו לעבור ראיון קבלה אישי ו/או קבוצתי לבחינת התאמתכם למקצוע טיפולי.
בתואר השני בטכנולוגיות למידה, תעמיקו את הידע בתחום הלמידה הדיגיטלית, שיעזור לכם לעצב ולפתח סביבות למידה חדשניות המיועדות ללמידה פרונטלית וללמידה מרחוק, בין אם מדובר בסביבות למידה בחינוך או בארגונים. ולכן, עם קבלת התואר תוכלו להשתלב בתחום החינוך ואף בהייטק.
מתאם: אין צורך. על מנת להתקבל לתואר שני בטכנולוגיות למידה תצטרכו להציג ממוצע של לפחות 80 בתואר הראשון, פטור מאנגלית, המלצה אקדמית או מעשית וכן לעבור ראיון קבלה.
בתואר לומדים לזהות ולהעניק כלים לילדים ולבני נוער עם קשיים בכתיבה, קריאה, חשבון ועוד. תוכניות הלימוד מעמיקות את הידע בתחומים קוגניטיביים, חברתיים ורגשיים של ילדים וכן מכשירות את הסטודנטים באופן מעשי.
בוגרי תואר ראשון בפסיכולוגיה שמעוניינים להמשיך לתואר שני בלקויות למידה, יצטרכו ללמוד מספר קורסי השלמה וכן לעבור ראיון קבלה. התואר השני נמשך כשנתיים.
מתא"ם: אין צורך
תפקיד היועץ/ת החינוכי/ת הוא לתמוך בהתפתחותם של כלל הילדים במסגרות חינוכיות, ולהעניק תשומת לב מיוחדת לאותם נערים ונערות הנתקלים בקשיי הסתגלות שונים, המקשים עליהם לצמוח ולבטא את יכולותיהם בכיתה. הלימודים מקנים כלים להתמודדות עם מצבי משבר, להנחיית הורים/מורים ולאיתור מצוקות בקרב תלמידים. לומדים על טיפול בבעיות משמעת בכיתה, על שילוב של ילדים בעלי צרכים מיוחדים ועל מניעת בריונות.
התואר משלב ידע עיוני ותיאורטי וכן פרקטיקה ויישום.
מתא"ם: אין צורך במתא"ם, אך על מנת להתחיל לימודי תואר שני בייעוץ חינוכי, עליכם להיות בעלי תעודת הוראה (ניתן להשלים בשנה אחת) ויתכן שתידרשו להשלים מספר קורסים בתחום החינוך וכן מספר שנים של ניסיון בעבודת ההוראה או בעבודה חינוכית עם ילדים ובני נוער (תלוי במוסדות הלימוד השונים).
עובדת סוציאלית קלינית יכולה להשתלב במגוון רחב של מסגרות שביניהן מוסדות הרווחה וחסות הנוער, פנימיות, מסגרות שיקומיות לאסירים או מכורים לסמים, בתי חולים כלליים, בתי חולים פסיכיאטריים, צה"ל, עבודה עם קשישים וכן הלאה. כמו כן, עו"סים קליניים יכולים להציע שירותי פסיכותרפיה באופן פרטי. בהתאם למגוון המסגרות בהן עובד סוציאלי קליני יכול להציע את שירותיו. תחומי העיסוק שלו הם מגוונים ביותר ועשויים לכלול היבטים מערכתיים, שיקומיים ופרטניים. מטרת לימודי עבודה סוציאלית קלינית הינה להגדיל את היכולת שלכם לאתר מצוקות בקבוצות אוכלוסייה שונות, להציע שיטות התערבות ולאמוד את מידת תרומתן. מטרה נוספת היא להעמיד אנשי מקצוע שידעו לשוחח פנים אל פנים עם אנשים מרקעים מגוונים בחברה, להבין אותם ולמצוא מענה לצרכיהם במסגרות ובגופים הקהילתיים הקיימים. בשונה מתוכניות לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית, תוכניות אלו מכשירות מטפלים שיוכלו לגעת בהיבטים רבים ומגוונים בחיי הפרט והמשפחה, ולא רק בהיבט הפסיכולוגי.
מתא"ם: אין צורך במתא"ם, אך כדי להתחיל לימודי תואר שני בעבודה סוציאלית קלינית, תידרשו לשנת השלמות בה תלמדו קורסים בתחום ותעברו הכשרה מקצועית בשטח. כמו כן תידרשו להציג ניסיון בפעילות חברתית ברמת הפרט, הקבוצה והקהילה ולהגיש המלצות.
בואו להיות חלק
בוגרות ובוגרי בית הספר, המשכתם ללימודים מתקדמים? מוזמנות מוזמנים לספר לנו על חיפוש תוכנית הלימודים המתאימה לכם, השיקולים לבחירה, חווית מהלימודים עצמם, חששות והתמודדויות וכן טיפים ותובנות של אחרי התואר, ונשמח להעלות את החומרים לאתר, כדי שיוכלו לעזור למתעניינות ותעניינים. פנו במייל לרינת: rinat.perry@runi.ac.il