תוכנית משפט רחוב

בבסיסה של תכנית משפט רחוב עומדת התפיסה כי ידע הוא כוח, ובעולם שכולו משפט, הידע המשפטי חיוני להנגשת המשפט לאוכלוסיות מוחלשות. במסגרת התכנית מעבירים סטודנטים למשפטים סדנה משפטית לאוכלוסיות מוחלשות – ובכללן נוער בסיכון, אסירים ונשים נפגעות אלימות – המכירים את החוק ומערכת המשפט מצדם האחר, לעיתים כמפרי חוק ולעיתים כקורבנות. מטרת הסדנה היא להעניק למשתתפיה לצד הידע המשפטי, חוויית למידה מעצימה. עוד נחשפים הסטודנטים במסגרת הקליניקה לעבודה בתחום שינוי המדיניות הנוגעת לאוכלוסיית היעד של הקליניקה.

בבסיסה של תכנית משפט רחוב עומדת התפיסה כי ידע הוא כוח, ובעולם שכולו משפט, הידע המשפטי חיוני להנגשת המשפט לאוכלוסיות מוחלשות. במסגרת התכנית מעבירים סטודנטים למשפטים סדנה משפטית לאוכלוסיות מוחלשות – ובכללן נוער בסיכון, אסירים ונשים נפגעות אלימות – המכירים את החוק ומערכת המשפט מצדם האחר, לעיתים כמפרי חוק ולעיתים כקורבנות. מטרת הסדנה היא להעניק למשתתפיה לצד הידע המשפטי, חוויית למידה מעצימה. עוד נחשפים הסטודנטים במסגרת הקליניקה לעבודה בתחום שינוי המדיניות הנוגעת לאוכלוסיית היעד של הקליניקה.


עבור הסטודנטים, מאפשרת ההשתתפות בקליניקה חשיפה לאוכלוסיות מוחלשות ולחשיבותה של הנגשת המשפט לכלל האוכלוסייה. הסטודנטים הם שאחראים על גיבוש תכני הסדנה והמתודות להעברתם, בהתאם לקהל היעד, ומקבלים לצורך כך ליווי הכולל מתן כלים (משפטיים ואחרים) לעבודה קבוצתית עם האוכלוסייה הייחודית עמה יעבדו. העבודה המעשית משמשת לרפלקציה בכיתה על השימוש במשפט ככלי להשגת שוויון וככלי לשינוי חברתי. עבור המשתתפים בסדנה, מטרותיה המרכזיות של התוכנית הן להעניק להם הזדמנות להתבונן באופן מחודש, מעשיר ורחב יותר על מערכת המשפט, אליה נחשפו מזווית צרה ולרוב שלילית; ללמדם דרכי התמודדות נורמטיביות ולהקנות להם כלים להתמודד בכוחות עצמם עם קשיים בהם הם נתקלים בחיי היום יום.


העבודה המעשית:

 

במסגרת העבודה המעשית מכינים ומעבירים הסטודנטים סדנה משפטית שבועית, המתמקדת בתחומי המשפט המשפיעים באופן יומיומי על חייהם של המשתתפים – בני ובנות נוער, צעירים/ות ומבוגרים/ות. בכללם של הנושאים המועברים בסדנה: חשיבות מערכת החוק והמשפט, חוק ורווחה (בדגש על זכויות וחובות ילדים ובני נוער בעבודה, במשפחה ובמפגש מול גורמים ממשלתיים ומוסדיים), אלימות במשפחה, יישוב סכסוכים, צרכנות, הדין הפלילי ובפרט סוגיות כמו מניעת אלימות, ומניעת שימוש בסמים ואלכוהול. שיטות ההוראה בסדנה הן אינטראקטיביות, מקדמות דיאלוג ומספקות הזדמנויות לפיתוח מיומנויות תקשורת וחשיבה ביקורתית אצל המשתתפים בסדנה. במסגרת הסדנה, נחשפים המשתתפים למערכת המשפטית, לחובות החלות עליהם על פי החוק ולזכויות עליהן הוא מגן. ככלל, מתפרשת הסדנה על פני שנה אחת ולקראת תום השנה האקדמית מועלה על ידי משתתפיה משפט מבוים בהנחייתם וליווים של הסטודנטים. במהלך שנה"ל תש"פ פותח בקליניקה מודל עבודה מותאם למצבים של ריחוק חברתי וכולל אפשרות לעבודה מבוססת פרויקט עם המשתתפים.
צוותי הסטודנטים פועלים בכעשרה מוקדי שטח באזור השרון והמרכז, החל ממוקדים בקהילה כמו בתים חמים לנערות בסיכון, דרך הוסטלים ומעונות נעולים של חסות הנוער, ועד קבוצות שירות מבחן למבוגרים, מעון לנשים נפגעות אלימות ובתי-סוהר. לצד שיתוף הפעולה עם שירות בתי הסוהר, הייחודי לתוכנית הפועלת במרכז הבינתחומי, ועם מוסדות חסות הנוער – בשנים האחרונות הורחב כאמור מעגל השותפים גם לעבודה עם נשים נפגעות אלימות, אסירות משוחררות במרכז יום ושירות המבחן למבוגרים ולנוער, בו מתקיימת גם תוכנית ייעודית למגזר הערבי. יצוין כי בעקבות משבר הקורונה פותח מודל העבודה באופן מותאם לאוכלוסיות היעד ולמשברים שמשבר זה העלה, וחלק מתובנות העבודה בתקופה זו מלוות את עבודת הקליניקה גם לאחריו, בפרט בהתייחס לעצורי בית ונוער במגזר הערבי.


החלק התיאורטי:

 

תהליך הליווי וההכשרה שעוברים הסטודנטים מורכב משני רבדים החופפים במידת מה זה לזה: הראשון, תיאורטי יותר, הכולל שיעורים בהם נלמדים חוקי הנוער השונים, עבודת שירות המבחן לנוער, מבנה המערכת החינוכית, הטיפולית והשיקומית לנוער, וכן עקרונות בהעצמה ועריכת דין קהילתית, זכויות חברתיות, ושימוש במשפט ככלי לשינוי חברתי. הרובד השני, נוגע להענקת כלים למפגש של הסטודנטים עם המשתתפים בסדנה ולעיבודו. רובד זה כולל כלים לעבודה קבוצתית עם האוכלוסייה הייחודית עמה יעבדו הסטודנטים, מתחומי המשפט, העבודה הסוציאלית והחינוך.


מטלות וציון:

 

הפעילות האקדמית בקליניקה כוללת ימי הכשרה מרוכזים (רובם בתקופת שבוע החונכות, בכפוף לאילוצי כיתות) ושיעור שבועי. מלבד הקריאה השוטפת משיעור לשיעור, תינתנה במהלך השנה שתי מטלות כתיבה קצרות ותערך סימולציית משפט מבוים (בכפוף למגבלות ריחוק חברתי). העבודה המעשית כוללת את הכנת מערכי השיעור (כולל ישיבות צוות) והעברתם. יש לקחת בחשבון שלקראת המשפט המבוים (או פרוייקט-שיא אחר), נדרשת גמישות רבה מבחינת היקף העבודה המעשית. הציון יורכב מאיכות העבודה המעשית, ההשתתפות הפעילה בשיעורים והמטלות הכתובות (פירוט יינתן בתחילת השנה).

 

 

  • הקליניקה מיועדת לתלמידי שנה ב' ומעלה.
  • הקבלה מותנית בראיון אישי. תינתן עדיפות לסטודנטים בוגרי "ילדים ונוער במשפט" או ילמדו אותו במקביל.
  • יש לצרף מכתב נלווה (עד עמוד אחד), בו על המועמדים לפרט מדוע הם מעוניינים ומתאימים להשתתף בקליניקה זו.
  • הקליניקה מזכה ב-8 ש"ס, כ-60 שעות הוראה אקדמיות.
  • עבודה מעשית כ - 6 שעות לאורך שנה קלנדרית. שיעור דו שבועי בממוצע (פריסה שונה לאורך השנה).
  • תתקיים הכשרה בהיקף רחב במהלך כל שבוע החונכות – חמישה ימים (יש לקחת בחשבון גם יום אחד שימשך עד שעות הערב המאוחרות), שהיא תנאי להשתתפות בקליניקה.

 

לקבלת כל מידע נוסף, ניתן לפנות למנהלת התוכנית, זיו לידרור בכתובת דוא"ל- zlidror@runi.ac.il

 

 

מן התקשורת: