במהלך חודש אוגוסט זכיתי לצאת לחוויה ייחודית בה השתתפו 6 סטודנטים שנבחרו מהמסלולים השונים של בית הספר אדלסון ליזמות באוניברסיטת רייכמן, יחד עם עוד 14 סטודנטים מאוניברסיטת Laurier הממוקמת ב- Waterloo, Canada.

מבנה המסע היה שבוע בו הסטודנטים הישראלים התארחו באוניברסיטה בווטרלו ובטורונטו ולאחר מכן הסטודנטים הקנדים הגיעו לארץ והתארחו בתל אביב.

מטרת המשלחת היא הכרת האקוסיסטם היזמי בקנדה ובישראל על כל מרכיביו השונים - כלכלית, תרבותית וחברתית, והבנה כיצד שינויים במרכיבים אלו בין המדינות השונות עשוי להשפיע על הקמת המיזמים שלנו.

אוניברסיטת לורייר, ווטרלו

את השהות באוניברסיטה התחלנו עם הרצאות מאת ד"ר טלי רמון והגב' פקיטה פרייר שעסקו במהו בכלל אקוסיסטם יזמי, אילו מרכיבים יש בו, וכיצד כל אלה משפיעים על הקמת סטרטאפים. בנוסף, קיבלנו סקירה על האקוסיסטם היזמי בקנדה ובווטרלו בפרט. למדנו על חברת Blackberry המוכרת אשר משמשת כיום כאחת מחברות הסייבר וה-IOT המובילות בעולם, ושמענו הרצאה מאת נילם סנדאו, שהיא הCMO של החברה.

כמו כן, ביצענו סיורים בחברת Vidyard שעוסקת בפיתוח הודעות ומסרים שיווקיים באמצעות סרטוני וידיאו מבוססי AI, ובאקסלרטורים מקומיים כדוגמת SDG, המקבלים סיוע מימוני ממחוז אונטריו, לטובת תמיכה חינמית במיזמים בשלבי ה- Early stage. בסיורים אלו קיבלנו טעימה מהאקוסיסטם היזמי הקנדי, ומהמדיניות הקנדית לתמוך בסטרטאפים בתחילת דרכם.

במהלך השהות בווטרלו הלכנו גם לראות משחק הוקי של ליגת האוניברסיטאות, בו שיחק אחד מהסטודנטים הקנדים שנמצא איתנו במשלחת, יצאנו לברים ומועדונים מקומיים, שיחקנו כדורגל במגרש האוניברסיטה וביצענו פעילויות מהנות רבות אשר גרמו לנו להתגבש עם הסטודנטים הקנדים ולחוות את התרבות הקנדית המיוחדת.

Toronto

ביום הרביעי נסענו לטורונטו ישירות למפגש שמבחינתי היה אירוע השיא של המשלחת - הביקור ב-Schwarts Reisman Foundation.

אל הביקור הגענו לבושים בחליפות ועלינו בבניין לקומה של הקרן, בה ניתן היה להשקיף אל הנוף המיוחד של טורונטו ואגם אונטריו.

עיקר הביקור היה להיפגש עם מר ריצ'רד באס, המכהן כדירקטור מייסד של Emet Education, ארגון ללא מטרות רווח אשר מהווה מקור ידע להשכלה בנושא מדינת ישראל והמזרח התיכון. המפגש עם ריצ'רד היה מפגש אינטראקטיבי, בו הוא התחיל בלהעביר לנו פרטים אודות מדינת ישראל ומיצובה ביחס למזרח התיכון ושאר מדינות העולם, לרבות קנדה.

לאחר מכן הגענו לחלק המרכזי של המפגש בו הסטודנטים הקנדים והסטודנטים הישראלים שאלו אחד את השני שאלות בכל נושא ובאופן חופשי.

השאלות שנשאלו היו ענייניות מאוד, נגעו בדיוק בנקודות המרכזיות, ולתחושתי גרמו לשבירת הקרח בין הסטודנטים הקנדים לישראלים, מה שהוביל להמשך השיח לאחר מכן בהמשך הטיול. מהנושאים הבולטים: הסכסוך הישראלי-פלסטיני, השירות בצבא, קידום ההפיכה המשטרית של ממשלת ישראל ותחושות הסטודנטים הישראלים בנושאים אלה. תחושתי האישית במהלך המפגש הייתה תחושה של שליחות, בה ניתנה לי ההזדמנות לייצג ולהסביר את המצב במדינה לאנשים שניזונים אך ורק מהתקשורת והרשתות החברתיות, וכמו כן תחושת אחריות, לנסות להעביר את הדברים בצורה האובייקטיבית ביותר ומבוססת עובדות כדי להראות שאנחנו יודעים להסתכל על המצב בתמונה כמה שיותר רחבה.

המשכנו את השהות בטורונטו בביקור בחברות כדוגמת LedN - חברה העוסקת בנכסים דיגיטליים, כאשר התחלקנו לקבוצות והיינו צריכים לתת מענה לאתגרים שיווקיים של החברה. לאחר האתגר, הצטרפנו לעובדי החברה להאפי האוור שכלל שתייה וכיבוד קל.

בנוסף ביקרנו ביריד מיוחד שמתרחש בחודשי הקיץ בלבד, במוזיאון היסטוריה וגם הלכנו למשחק הבייסבול המסורתי של קבוצת Toronto Blue-jays הקנדית. אין ספק שזו הייתה חוויה מיוחדת במינה.

Tel Aviv

לאחר הטיסה יחד עם הסטודנטים הקנדים לישראל, הלכנו ישר מהשדה לסיור ביפו העתיקה שכלל תצפית על ים התיכון, ארוחת צהריים במסעדה מקומית ומסיבה על גג של בניין בתל אביב שהשאירו את הסטודנטים הקנדים עם רעב לחוות עוד ממה שיש לתל אביב ולארץ ישראל להציע.

ביום השני הלכנו לביקור בקרן הישג - קרן פילנתרופית מטעם Schwarts & Reisman הפועלת בישראל בעיקר בתחום החינוך ומעניקה מלגות על בסיס מצוינות. שוחחנו עם מר אביב בושינסקי, עיתונאי בעברו המכהן היום כנציג הקרן, ובנוסף עם שני חיילים בודדים שביצעו עלייה מארה"ב בעזרת הקרן והתגייסו לצבא. לאחר מכן הלכנו לסיור במרכז פרס לחדשנות ביפו, מה שחשף את הסטודנטים הקנדים לאקוסיסטם היזמי הישראלי והחידושים הטכנולוגיים תוצרת כחול לבן, וסיימנו את היום בסיור בשוק הכרמל.

ביקרנו בשגרירות קנדה בישראל ושם למדנו אודות האפשרויות שלנו להיעזר בשגרירות בעת הצורך להקים שלוחות נוספות של הסטרטאפ שלנו בישראל וקנדה. הגענו לאוניברסיטת רייכמן, שם עברנו הרצאות מאת ד"ר יוסי מערבי, ד"ר טלי רמון ומר אופיר רייכמן שעסקו באקוסיסטם היזמי הישראלי, אקטואליה ותרבות ישראלית, שיתופי פעולה עסקיים כמתכון להצלחת החברה וסקירה אודות העשייה באוניברסיטת רייכמן ובבית הספר אדלסון ליזמות בפרט.

ביום למחרת התחלנו טיול ברחבי הארץ שכלל ביקור בים המלח ומצדה, לינה באירוח בדואי בכפר הנוקדים ושינה באוהלים (ממוזגים כמובן). הטיול המשיך לירושלים וביקור בכל המקומות המסורתיים - הר הזיתים, הכותל המערבי, הרובע היהודי, יד ושם ושוק מחנה יהודה.

חזרנו לתל אביב לקראת הסופ"ש והמשכנו לתת לקנדים בדיוק את התחושה של מה זה אומר להיות ישראלי - הסתובבנו ברחבי תל אביב, מסעדות, ברים, חוף הים, פלאפל, שווארמה ועוד הרבה. בנוסף, חיברנו אותם למצב האקטואלי בישראל ולקחנו אותם לראות את ההפגנה במוצאי שבת והסברנו להם על המצב ועל הדעות השונות בקרב אזרחי ישראל.

ביום למחרת ביקרנו בחברת AppsFlyer ונפגשנו עם אדי נודל, המכהן כ- VP Business Strategy של החברה, ועם בן לוי, בוגר בית הספר ליזמות באוניברסיטת רייכמן ומכהן כ CEO & Founder של חברת LocalBird, חברת הפרוטפוליו הראשונה של RUNI VC, קרן הון הסיכון של אוניברסיטת רייכמן. מיד לאחר מכן נסענו לסיור טעימות יין ביקב בזכרון יעקב.

כשחזרנו הכנו ערב פרידה מיוחד לסטודנטים הקנדים בפארק צ'ארלס קלור. אירוע הפרידה כלל פיקניק ומשחקים במדשאה הגדולה בפארק, והיה מרגש במיוחד.

ביום האחרון נסענו לאוניברסיטת רייכמן ושמענו הרצאות נוספות מאת ד"ר טלי רמון ומר אופיר רייכמן. סיכמנו את היום עם הצגות של הסטודנטים ובערב נסענו לארוחת ערב מסכמת במסעדת בני הדייג בנמל תל אביב.

סיכום

לא בכל יום ניתנת לנו ההזדמנות להתנתק מהכל, לטוס למדינה זרה, לבחון אותה על כל מרכיביה בהשוואה לישראל ואז להגיע חזרה לארץ ולהציג אותה לאחרים. בעיני, מעבר לחוויה המשוגעת מהמסע הזה, הרגשתי שניתנה לי ההזדמנות להיות שגריר ולחשוף בפני 14 סטודנטים ו2 אנשי סגל את היופי וגם את הקושי בלהיות אזרח הישראלי.

אחרי חודשים רבים של תחושות לא פשוטות בעקבות המצב במדינה, זכיתי להסתכל על הכל מהצד ולהסביר גם את המורכבות, אך לא פחות חשוב מכך, את ההצלחות וההישגים של מדינת ישראל. לראות את הקנדים מסתכלים בהערצה על הישראלים, ונסיונם להבין איך יכול להיות שמדינה כזו קטנה הפכה להיות אומת הסטרטאפ, ומהו המתכון הישראלי להצלחה חסרת התקדים בתחום היזמות.

האופי הישראלי שאנחנו בדרך כלל תופסים כמשהו שלילי, נותן לנו יתרון משמעותי בעת בניית עסקים ובתחום היזמות. המושג "Chutzpah" אשר נתפס כמשהו שלילי בשפה העברית, הוזכר פעמים רבות בטיול בהקשר של תכונת אופי שהקנדים צריכים לאמץ כמרכיב להצלחה בתחום היזמי.

באופן אישי הטיול היה בשבילי חוויה ענקית בה זכיתי להכיר סטודנטים ואנשי סגל קנדים וישראלים מהשורה הראשונה - אנשים מצוינים בעלי ערכים משותפים, שבלעדם שום דבר מזה לא היה נראה אותו הדבר.

אני רוצה להודות ל- Gerald Schwartz & Heather Reisman Foundation על מלגות ההשתתפות בתכנית, לסגל בית הספר ליזמות - ד"ר יוסי מערבי, ד"ר טלי רמון, מר אופיר רייכמן וגב' שרון זהבי על תמיכה והכוונה במעלה הדרך, תכנון וליווי צמוד של המסע, והרצאות מרתקות עבור הקבוצה.

אני רוצה להודות גם לסגל הקנדי שיצא איתנו למשלחת - Mrs. Paquita Freire ו Mr. Isaac Santi על הליווי לכל אורך המסע, ולבסוף לסטודנטים הקנדים והישראלים על הקבוצה המיוחדת שיצרנו, ועל חברות שנרקמה בימים בודדים שאני בטוח שתלווה אותי עוד שנים קדימה.