את התכנית התחלנו בעיירת Waterloo, בה שוכנת אוניברסיטת Laurier בה לומדים הסטודנטים הקנדיים מהמשלחת. העיר מורכבת בעיקרה מ-2 אוניברסיטאות שונות המכילות יחדיו כ50,000 סטודנטים. רובם המוחלט של הסטודנטים עושים מעבר למגורים בעיר ולכן העיר מאוכלסת ברובה בידי סטודנטים. מרכזים גדולים של מסעדות ואוכל רחוב, ברים ומסעדות, חדרי כושר והכל במרחק הליכה.

חוויה מיוחדת בפני עצמה. בפועל בחודשי הקיץ הסטודנטים חוזרים למשפחותיהם ולכן העיר קצת יותר רגועה מבזמן סמסטרים.

בשיעורים באוניברסיטה למדנו על האקו-סיסטם היזמי בקנדה, על ההצלחות הגדולות שלהן ועל ההתייחסות הקנדית כלפי יזמות. היה מעניין ביותר.

הוספנו לבקר באתרים מקומיים, התאמנו בחדר הכושר של האוניברסיטה, שחקנו כדורגל במגרשי הספורט שלהם, צפינו בחצי הגמר והגמר של ליגת האוניברסיטאות בהוקי, בהן השתתף אחד מחברי המשלחת, ביקרנו בברים ומסעדות מקומיות ועוד ועוד… היה מלמד ביותר.

 

לאחר מספר ימים המשכנו לעיר טורונטו, עיר יפהפיה שדי מזכירה את ניו-יורק.

ביקרנו במשרדי הארגון שמממן ואחראי על המשלחות באחד מגורדי השחקים של העיר. במהרה נכנסנו לשיח פורה ומעניין שם נפגשנו עם ידען גדול ומומחה בתחום הקונפליקט הישראלי-פלסטיני לשיחה מרתקת עם הקנדים והישראלים על אודות היחסים השונים, הקשיים והסטיגמות הנפוצות בין היהודים לערבים ובין הקנדים לקנדים המהגרים.

 

אחד מהערבים הזכורים לי ביותר היה כשלקחו אותנו למשחק בייסבול של הקבוצה היחידה בקנדה שמשתתפת ב-MLB, האווירה הייתה מיוחדת במינה, חוויה אמריקאית למדי, אך מהנה. לא ראיתי משחק בייסבול מימיי, וחברי הקנדים הסבירו לי על הכל.

 

הספקנו לאכול במסעדות יקרות ומעולות, ולטעום מחיי הלילה הקנדיים בעיר טורונטו. בנוסף השתתפנו בסיורים בעיר, במוזיאונים ובכנסים מעניים נוספים.

 

לאחר שבוע ויום חזרנו לישראל יחד עם הקנדים, שם התחיל החצי השני של המשלחת. בישראל חווינו חוויות מדהימות, מעט בסגנון תגלית, ולרגע אף הרגשנו תיירים במדינה שלנו. אוכל לכתוב ולספר על ישראל עוד רבות, אך המסקנות והתובנות העיקריות שלקחתי מהמשלחת הן על התרבות הקנדית, חיי היום יום שלהם, תרבות ההגירה המיוחדת שלהם וקבלת האחר, היחס שלהם ליזמות והדרך בה עסקים מתבצעים.

כל אלו הוסיפו לי המון לארגז הכלים היזמי. מאוד מיוחדת בעיני העובדה שדווקא דרך החוויות המקומיות והיחסים הבין אישיים שיצרנו, למדתי על קנדה והאקו-סיסטם שלה בצורה הטובה ביותר, ולאו-דווקא דרך שיעורים תיאורטיים ופגישות רשמיות.