סדנת Where To Play – 14.11.2021


במסגרת תוכנית המצטיינים של בית הספר אדלסון ליזמות, אנחנו לוקחים חלק בסדנת "חדשנות בארגונים". כחלק מהסדנה אנחנו נחשפים במפגשים השונים למתודות דרכן ניתן ליישם חדשנות בארגונים או מיזמים. השבוע, עברנו סדנה בנושא – Where To Play על ידי ד"ר שרון טל ובשיתוף חברת AMKIRI.

 

ד"ר שרון טל היא מייסדת ומנהלת לשעבר של מרכז היזמות בטכניון, המכון הטכנולוגי לישראל, ומרצה מוכרת בנושא שיווק עבור חברות סטרטאפ בהייטק. היא מעבירה הרצאות וסדנאות על בסיס קבוע לסטודנטים, ולסטארט-אפים במאיצים בישראל ובעולם, ומשמשת כמנטורית בארגונים רבים שמטרתם לסייע ליזמים מתחילים. ד"ר טל שימשה כמנהלת שיווק של חברות במספר ענפים, ויש לה גם ניסיון רב בייעוץ אסטרטגי. במחקר הדוקטורט שלה, היא ניתחה את החלטת הכניסה לשוק של מאות חברות סטרטאפ. ספרה Where To Play נמכר בכל רחבי העולם ומשמש מנהלים, מובילי חדשנות ויזמים לניתוח ההזדמנויות העומדות בפניהם.

 

 

הסדנה בנויה כך שלצד הידע התיאורטי התנסינו בשיטה שלמדנו באמצעות עיסוק בחברה אמיתית. לסדנה הצטרף עידו פולק, מנכ"ל חברת AMKIRI. עידו, יזם ומנהל מדיה דיגיטלית מנוסה. לפני הצטרפותו ל- AMKIRI הוא כיהן כמנכ"ל וכשותף מנהל של קרן השקעות המתמקדת בסטרטאפים טכנולוגיים בתחומי הטלקום, האינטרנט, המדיה והבידור. כמו כן הוא שימש בעבר כ-CTO של הקבוצהMatomy Media Group (אחת מחברות השיווק הדיגיטלי המובילות בעולם). עידו היה שותף לייסוד ומנכ"ל TheMarker וכן חלק מצוות המייסדים של Grouper.

חברת AMKIRI היא חברה המייצרת את הבושם הויזואלי הראשון בעולם. למעשה אלו קעקועים זמניים בעלי ריחות מיוחדים אשר נשארים על הגוף לאורך שעות. החברה נמצאת בשלב בו עליה לחשוב על קהלים והזדמנויות שוק נוספות אליהם היא רוצה לפנות על מנת לפתח את עצמה ולהגיע ליעדי ההתפתחות שלה.

 

עידו הביא עימו לסדנה את אתגריה של חברת AMKIRI וכן את ניסיונו היזמי והעסקי ויחד הסדנה קיבלה רבדים מעשירים נוספים.

המתודה אותה למדנו במסגרת הסדנה נקראת - The Market Opportunity Navigator

זהו כלי פרקטי שמטרתו לתת לנו את האפשרות לבחור "איפה לשחק" – כלומר לאיזה שוק הכי נכון לחברה / ארגון / סטרטאפ לפנות.

הכלי נולד מתוך הבנה (מבוססת מחקרים) שההחלטה אל מי החברה פונה, מיהו השוק שלנו, מהווה החלטה קריטית. בחירת השוק תכריע הרבה פעמים את הסיכוי שלנו להצליח ותעצב את ה-DNA של החברה.

 

על בסיס ההבנה הזו, אנחנו רוצים לייצר מצב שבו חברות מתחילות ישאלו את עצמן את השאלה הזו רגע לפני שהן צוללות לכל התהליכים של פיתוח המוצר.

הכלי מדגיש שחיפוש אחר מגרש משחקים מתאים לא אומר שעלינו לקחת את כל הזדמנויות השוק ולהתבלבל או להתפזר. להפך – הוא עוזר לנו להתפקס מתוך בחירה על שוק רלוונטי ומתאים עם פוטנציאל צמיחה גבוה וקלות יישום המתאימה לנו.

על מנת לשאול את השאלה הזו פותחה מתודה בעלת 3 שלבים. אשר שלושתם ביחד מביאים אותנו לקבלת החלטה מושכלת יותר.

לאורך הסדנה לאחר שלמדנו כל שלב, התנסינו בו דרך חברת AMKIRI ובחנו את השווקים וההזדמנויות עבורה.

שלושת השלבים מבוססים על שאלות מכווינות:

 

שלב 1 – מהן ההזדמנויות הפתוחות לרעיון? יצירת סט של הזדמנויות שוק (Market Opportunity Set)

בשלב זה נפרק ליישומים וקהלי מטרה אופציונליים את המוצר שלנו. כל שילוב בין יישום כזה או אחר לבין קהל מטרה מהווה הזדמנות שוק.

המטרה בשלב זה היא לצאת מאזור הנוחות והחשיבה הרגילה שלנו ולחשוב על רעיונות לקהלי מטרה ויישומים יצירתיים ככל שניתן כך שייווצרו לנו הרבה הזדמנויות שוק שמתוכן נוכל לבחור.

בסיום השלב נבצע סינון ראשוני של הזדמנויות שוק ואלו שנותרו ימשיכו איתנו לשלב הבא.

כבר בשלב הזה ניתן היה להרגיש שמדובר בשיטה מיוחדת. הפירוק וההרכבה מחדש של הרעיון מהווים פתח להזדמנויות חשיבה מיוחדות ויצירתיות.

שלב 2 – בחינת האטרקטיביות של הזדמנויות השוק שנותרו לנו

אנחנו עושים זאת באמצעות שאלות מכווינות אשר בודקות את הפוטנציאל והאתגר ביישום הזדמנויות השוק שנותרו בשלב הראשון אחת ביחס לשנייה.

שלב 3 ואחרון – תיעדוף ההזדמנויות

על ידי הסתכלות רחבה אנחנו בוחנים את ההזדמנויות שלנו ומתעדפים אותן. מחליטים באיזו מההזדמנויות אנחנו מתמקדים עכשיו ואיזו נשאיר להמשך כגיבוי או לצמיחה. החלק הזה מאפשר להתמקד בכיוון אחד ספציפי יחד עם שמירה על גמישות לעתיד.

 

 

הסדנה הייתה מרעננת ומעשירה. הרגשתי שיצאתי מלאת השראה.

האופן שבו הכלי עצמו בנוי מחייב אותנו להסתכל על כיוונים חדשים ולצאת מהאזור המוכר והמובן מאליו. להיפתח לכיווני חשיבה חדשים שאולי גם יוכחו כנכונים ומתאימים יותר לכל חברה.

לאורך הסדנה קיבלתי תחושה שהרבה מהנקודות שעלו התחברו עם נקודות או מחשבות שיצא לי להיתקל בהן. לצערי, ברוב הפעמים זה קרה כי למדתי מתוך ניסוי וטעייה מהו קהל היעד הנכון והמתאים בפרויקטים עליהם עבדתי ולא מתוך למידה מובנית ושיטתית. אני מרגישה שבאמצעות הכלי הזה אוכל בעתיד לקבל החלטות מושכלות יותר.

לסיכום אופן החשיבה הייחודי שמביאה איתה השיטה הוא בהחלט מצמיח ואין ספק שהסדנה הזו תלווה אותי ואת העשייה שלי בעתיד.