חילופי סטודנטים בווינה

מאת: ברק ברויטמן

 

"לקח לי זמן להתרגל לנימוס של האוסטרים", אמרתי בדיון בנושא הבדלים תרבותיים באחד הקורסים. "מה?", אחת מחברותיי לכיתה, סטודנטית מקומית, לא הצליחה לעצור את עצמה והגיבה בפליאה. "כן. כשהרכבת או האוטובוס עוצרים, למשל, כולם מחכים בסבלנות עד שאחרון הנוסעים ייצא, ורק אז נכנסים". "לא הרגשת שהאוסטרים הם חצופים ונתקלים בכל מי שעומד בדרכם ליציאה מתחנת הרכבת?", היא התעקשה. טוב, הם בוודאות מגדירים "נימוס" אחרת מאיתנו, חשבתי, בעודי מדמיין איך נראית כל תחנת רכבת בישראל ביום ראשון בבוקר :)

 

זה היה רק רגע אחד מני רבים שבהם הבנתי את הבדלי התפישה והתרבות ביני לבין חבריי לכיתה. אבל החוויה שלי כסטודנט בחילופי סטודנטים ב-WU - אוניברסיטת וינה לכלכלה ולעסקים (או Wirtschaftsuniversität Wien, אם תתעקשו על הגרמנית) הייתה יותר מהבדלים תרבותיים. הייתה לי חוויה נפלאה, והנה כמה דברים שהיו משמעותיים במיוחד:

 

קמפוס האוניברסיטה

 

קודם כל – תסתכלו על הקמפוס של WU. לא פעם מצאתי את עצמי בוהה בבניינים ובוחן את האדריכלות. זה קמפוס יפהפה שנבנה לאחרונה, למרות שהאוניברסיטה הוקמה בשנת 1898. אבל האוניברסיטה לא רק יפה. זה מקום נהדר ללמוד בו. האוניברסיטה מציעה מגוון של קורסים והזדמנויות לסטודנטים בתוכנית החילופים כך שיוכלו להשתלב וליהנות מהחוויה.

 

בדיוק כמו באוניברסיטת רייכמן, גם הלימודים ב-WU מתמקדים בלמידה מתוך עשייה. בחלק נכבד מהקורסים שלמדתי, נדרשנו לעבוד על מטלות, פרויקטים ומצגות בקבוצות קטנות, מה שאפשר לי לפתח את כישורי עבודת הצוות והתקשורת שלי. כסטודנט בבית הספר ליזמות, הרגשתי בטוח להציג פרזנטציות מול הכיתה, משום שבקורסים רבים באוניברסיטת רייכמן הגשנו מצגות וקיבלנו משוב בונה כדי לעזור לנו להשתפר. העברת מצגת באנגלית היא כמובן מאתגרת, אבל זה כבר מוביל אותי לנקודה הבאה שלי:

אחד הדברים שהיו משמעותיים ביותר בעיניי בסמסטר בחו"ל הוא ההזדמנות לשפר את כישורי האנגלית שלי. למרות שאני דובר אנגלית באופן די שוטף, החיים במדינה זרה אילצו אותי לדבר באנגלית כל הזמן. בהתחלה זה היה מאתגר ללמוד באנגלית, אבל אחרי ששומעים ומדברים כל כך הרבה באנגלית, כבר מתחילים לחשוב באנגלית, והאתגר נעלם.

 

בנוסף לחוויות האקדמיות והתרבותיות שחוויתי במהלך הסמסטר ב-WU, זכיתי גם להכיר חברים חדשים. למרות שהייתי בארץ זרה ולא הכרתי אף אחד בתחילת הסמסטר, הצלחתי ליצור כמה קשרים חבריים קרובים עם סטודנטים נוספים שהיו בחילופים ב-WU וגם של סטודנטים מקומיים. זה לא מאוד קשה בשל העובדה שאוניברסיטת WU בפרט והעיר וינה בכלל מאוד מסבירות פנים ובינלאומיות, עם קהילת סטודנטים מגוונת. דרך אירועים חברתיים ופעילויות שונות, פגשתי אנשים מכל רחבי העולם. לא עלה בדעתי שיהיו לי חברים משבדיה, פינלנד ונורבגיה, אבל זה קרה! על זה, ועל כל הכיף שהיה לנו, אני כל כך אסיר תודה.

 

 

הסמסטר שלי בווינה היה חוויה מעשירה ומיוחדת שתמיד אזכור, בזכות חוויות חדשות ומיוחדות. אני אסיר תודה על ההזדמנות לגור במדינה אחרת וללמוד כל כך הרבה על העולם ועל עצמי. אני מרגיש שהתקופה שלי בחו"ל לא רק שיפרה את כישורי האנגלית שלי אלא גם הרחיבה את ההבנה התרבותית שלי ושיפרה את היכולת שלי לעבוד בסביבה עסקית גלובלית. אני ממליץ בחום על סמסטר של חילופי סטודנטים לכל מי שרוצה להבין באופן מעמיק יותר את העולם ולשפר את כישורי השפה שלו. אל תפספסו את ההזדמנות הזו!

 

ברק ברויטמן הוא סטודנט בשנה ג' בתוכנית התואר הראשון ביזמות ומנהל עסקים, וחבר בתוכנית המצטיינים במנהל עסקים.