סיור לימודי לצפון – תוכנית שסטוביץ לחדשנות

מאת: יהונתן ברגרבסט, סטודנט שנה ג' במסלול מנהל עסקים ויזמות.

זכיתי לקחת חלק השנה, במסגרת פרויקט הגמר, בתוכנית שסטוביץ לחדשנות.

למי שעוד לא שמע על התוכנית, אז בקצרה, תוכנית המקדמת חדשנות פנים ארגונית בתוך חברת שסטוביץ. לנו הסטודנטים ניתנת ההזדמנות להשפיע על המחלקות השונות בחברה תוך מתן ייעוץ ופתרונות חדשניים. בעצם שילוב של אקדמיה, תעשייה ופרקטיקה. בתוכנית לוקחים חלק כ-20 סטודנטים מבית הספר ליזמות. כאשר במהלך התוכנית אנו נחלקים לקבוצות ומתמודדים עם אתגרים אשר ישפיעו על עתיד חברת שסטוביץ.

במהלך התוכנית נחשפים לתכנים מסקרנים ומעשירים, אך חד משמעית מבחינתי רגע השיא הגיע לפני כשבועיים כאשר יצאנו לסיור לימודי בן יומיים בגליל.

נפגשנו ביום שלישי בשעה 0800 בקמפוס, משם נסענו לארוחת בוקר בארסטו קיסריה, על שפת הים. ארוחה עשירה בפחמימות כדי להניע את היום ולהקנות תחושה של שבירת שגרה.

משם המשכנו ישירות לקרית שמונה, בה התחלנו את הסיור הראשון שלנו במרגלית סטארט-אפ סיטי. מרכז חדשנות בלב העיר קרית שמונה המהווה בית למשקיעים, חברות שונות, יזמים ואקדמיה תחת מטרה אחת - לאחד כוחות ולהביא לעולם מיזמים פורצי דרך בתחומי המזון והחקלאות, או במילים אחרות FOOD-TECH ו- AGRI-TECH. את המרכז הקים אראל מרגלית בשיתוף קרן ההשקעות JVP. את פנינו קיבל ניסן זאבי, האדם אשר אמון על ניהול המרכז ותמיכה במיזמים השונים בדרך להצלחה. ניסן הוביל אותנו לסיור במרכז אשר בסופו הציג לנו בצורה הכי מעניינת שאפשר את מיטב המיזמים אשר רוקמים עור וגידים בימים אלו במרכז החדשנות, וכמו כן את האסטרטגיה של המרכז שאגב הינה ללא כל מטרת רווח.

מהמרכז יצאנו בתחושה של "ואו", אולי אפילו תהיות על מעבר לאזור הגליל ולקיחת חלק באותם מיזמים מדהימים אשר מביאים ערך רב לעולם.

ישר משם המשכנו לסיור במשרדי חברת Yemoja, קשה בעצם לקרוא לזה משרדים, אני אישית הרגשתי שנכנסתי אל תוך המעבדה של דקסטר, חלל גדול מלא במבחנות עצומות ואורות פוטוגניים. את הסיור העביר לנו עמיקם בר-גיל, הCTO ואחד המקימים של המיזם. עמיקם הגיע באנרגיות שיא והתחיל בפרזנטציה קצרה על ההיסטוריה שלו ושל החברה. מחוסר ודאות מוחלטת על העתיד, אל לימודים מפרכים של תואר שלישי בביולוגיה ימית ועד ההחלטה על הקמת המיזם.

בקצרה על Yemoja, החברה פיתחה צורת גידול חדשנית לגידול מיקרו-אצות בנוסף מבצעת מניפולציה ייחודיות במטרה להפיק מהם יכולות שונות, כמו תכשירי בריאות ואף סיפוק טעם וערכים תזונתיים לבשר סינטטי. קשה להמחיש במילים את מה שעברנו שם אבל אני מתחייב שזה אחד הסטארט-אפים היותר מיוחדים והמבטיחים שפגשתי. חשוב לי לציין גם כי החברה זכתה בפרסים רבים ביניהם של תוכנית HORIZON של האיחוד האירופי, במסגרתה זכתה במימון של 7.5 מיליון אירו. מימון אשר מתקבל על תרומה למחקר פורץ דרך. במהלך הסיור הלא שגרתי בחברה שמענו על תחומי עניין חדשים, תוכניות החברה לעתיד ועוד המון תובנות.

בשלב זה סיימנו את חלקו המקצועי של היום והמשכנו אל מקום הלינה בכפר גלעדי, בו בעיקר נחנו, אכלנו וחיזקנו את הקשרים החברתיים עם חברי ומרצי התוכנית. סוג של שבירת דיסטנס אם תרצו. למחרת בבוקר המשכנו לשייט קיאקים בכינרת, אותו העביר אופיר מלאכי, בעברו מדריך צלילה במקומות הכי אקזוטיים בגלובוס וכיום מדריך טיולים בגליל. במהלך השייט אופיר העביר לנו סקירה היסטורית וגאוגרפית על האזור ואפילו צילם לא מעט תמונות למזכרת. השייט ערך מספר שעות בהם הספקנו גם לעצור לקפה באחת הפינות המוצלות על שפת הימה.

מותשים ושרופים מהשמש משם המשכנו לסיור אחרון בבסמת טבעון בחברת Edete Technologies, שם פגשנו את המנכ"ל עילם רן. את הפרזנטציה העביר לנו עילם במפעלי החברה בפאתי הכפר. לטעמי החלטה מעולה לתת לנו זוויות נוספות ליזמות, רובנו רגילים למשרדים נוצצים ולהייטקס אבל Edete שונה לגמרי.

עילם התחיל לספר על החברה ומהר מאוד העייפות מהשייט נעלמה כלא הייתה.

על קצה המזלג, החברה הינה פורצת דרך בתחום החקלאות. רן יחד עם שותפיו הביאו לעולם שתי המצאות שהפכו לאחת, הראשונה היא רובוט האבקה אשר רץ במטעים לאורך הגידולים במטרה לפזר אבקנים בצורה יעילה והשנייה היא צורת האבקה ייחודית אשר מביאה לאחוזי הצלחה מטורפים של קליטה. הקושי העיקרי ע"פ רן הוא בעצם לשמור על האבקנים ולהצליח לפזר אותם בצורה כזו שלא ידבקו אחד לשני במהלך הפיזור. כל זאת ועוד הצליחה החברה לפתח באמצעות טכנולוגיה פורצת דרך. כיום דרכי ההאבקה המסורתיות של רוח ודבורים אינה מספקת את תעשיית המזון ההולכת וגדלה. כוורות הדבורים לא תמיד רוצות לעבוד בשבילנו, קשיים אשר חווה כמעט כל מגדל.

הטכנולוגיה המהפכנית של החברה הביאה בשורה חדשה לעולם כאשר הצליחה לבצע POC בארה"ב בו הצליחה להביא לגידול של 24% במטע שקדים. מספרים עצומים בכל קנה מידה, תוך שמירה על מחיר תחרותי מול הדבורים.

בעצם המטרה העיקרית של Edete היא להוציא את הדוברים לפנסיה.

לאחר מכן נפרדנו לשלום מעילם והצוות שלו לא לפני שהצפנו אותו בשאלות רבות. בנסיעה הביתה באוטובוס שמחתי מאוד, מצד אחד על ההזדמנות לשמוע מיזמים מדהימים על מיזמי פורצי דרך ומצד שני על ההזדמנות לחזור כמה שנים אחורה, לפחות בראש, לטיול לימודי, כמו בבית הספר ולהנות מחוויות משותפות עם חברים לספסל הלימודים.

לסיכום, אחת החוויות המשמעותיות שעברתי באוניברסיטת רייכמן, במידה והנכם לומדים בבית הספר ליזמות ממליץ לכם מאוד לשקול בחיוב הגשת מועמדות לתוכנית. הזדמנות חד פעמית להנות ממרצים מדהימים, תכנים פרקטיים ומעשירים ויותר מהכל האנשים הכי סקרנים בבית הספר. אז לסיום, תודה רבה לעדי ויוסי על האפשרות לקחת חלק בתוכנית.