משחק ה-Startup game של אוניברסיטת וורטון


מאת: גיא גלנט

 

"מה? מה זה אומר ללמוד י-ז-מ-ו-ת?" זוהי בהחלט השאלה הנפוצה ביותר שאני - ואני ומשערת שגם אתם - זוכה לה כשאני נשאלת איזה תואר אני לומדת. מצד אחד, לכו תסבירו למי שלא לומד באוניברסיטת רייכמן את סוד הקסם של בית הספר ליזמות, ומצד שני - ככל שעובר הזמן התשובה מתחילה להתגבש. השבוע יצא לי לקבל דוגמא נוספת שתשמש כחומר עתידי לתשובה שלי.

 

השבוע במסגרת שיעור היזמות מ-0 ל-1 של כלל מסלולי היזמות בשנה א', לקחנו חלק במשחק ה-Start-Up Game של אוניברסיטת Wharton. למי מכם שלא התמזל מזלו לשחק בו במהלך שנה א', הרשו לי להרחיב עבורכם בכמה מילים על מה מדובר. על פי ההגדרה הפורמלית מאתר האוניברסיטה, "המשחק ידמה מרקט פלייס יזמי. התלמידים יחוו את הימים הראשונים של סטארטאפ בפגישה אחת בכיתה וינתחו מה הם חוו. כל שחקן לוקח על עצמו תפקיד מפתח בשלב מוקדם ודואג להבטיח את השילוב הנכון של מימון וכישרון על מנת להפוך את הסטארט-אפ שלו להצלחה. המשחק מציג לסטודנטים את הממצאים האקדמיים האחרונים התומכים בשיעורים בעולם האמיתי על מושגי סטארט-אפ מרכזיים כמו גיוס עובדים, הון עצמי, שכר ושיקולי מימון."

 

ואחרי שהבנו על מה מדובר - נעבור לשלב החוויה! כמה ימים לפני השיעור ולאחר הרשמה למשחק, קיבלנו מייל עם התפקיד אותו "נשחק" ובהתאם לכך התחלקנו ל 3 קבוצות מרכזיות - יזמים, עובדים ומשקיעים.

 

בעבודה מקדימה נדרש מאיתנו ללמוד על התפקיד שלנו, לקרוא חומר על "הדמות" ואפילו לחשוב על דרך פעולה אפשרית. חלקנו קיבלנו פורטפוליו של יזם צעיר בתחילת דרכו המתפקד כCEO של סטארט-אפ בתחום הביו-רפואה, למשל, ואחרים הפכו למשקיע בעל ניסיון של שנים בתחום הפיננסי המחפש השקעות בסכום של מיליוני דולרים.

 

Game day is ON! התכנסו בכיתה להקדמה ונכנסנו לתפקיד. המייסדים והיזמים נדרשו להציג את עצמם ואת החברה שלהם בעל פה במשך דקה במטרה ששאר חברי המשחק, המשקיעים והעובדים, יכירו את כל החברות לפני שמתחילים. כמו בחיים האמיתיים, ניתן היה לראות מי מהיזמים ניחן בביטחון, עשה עבודה מוקדמת ודיבר בתשוקה על המיזם שלו ובכך משך את תשומת הלב של כולנו, ומי מביניהם עדיף שישמש כ CTO בעתיד…

 

במשך כשעה הסתובבנו בחדר, התחרנו, התמקחנו, שמענו ולבסוף שיתפנו פעולה זה עם זה במטרה לממן, להצטרף ולהצמיח את הסטארט-אפים השונים. בתור משקיעה זכיתי להימצא בסיטואציות ודילמות שבהחלט דימו את המציאות עליה שמעתי ונתנו לי את היכולות לקבל החלטות שונות כמו כמה כסף להשקיע וכמה אחוזים אני דורשת בתמורה לכך. בתור משקיעה רצינית, שגם קצת רוצה לנצח במשחק, היה לי חשוב לשאול את היזמים שאלות שיעזרו לי להבין את הפוטנציאל הטמון בהם: מהו גודל השוק שאליו הם פונים? מהו פוטנציאל הצמיחה וההכנסות העתידי שלהם? ואפילו לנסות ולמצוא את החיבור האישי למוצר וליזם. כך לדוגמה ניגשתי ליזם, בכובע המשקיעה, לשאול על טיב המוצר אותו הוא מציע. כשקיבלתי תשובה שמדובר על כוונת ייחודית לצייד, קטעתי אותו והודעתי שבתור צמחונית ואוהבת בעלי חיים, לצערי לא אוכל לתמוך ברעיון... כן, גם אם זה רק משחק וגם אם מדובר בהשקעה בטוחה ומשתלמת על הכף (הדמיונית).

 

לסיום, שלוש המיומנויות החזקות ביותר איתן יצאנו מצוידים להמשך הדרך הן:

חיזוק כישורי המנהיגות האישיים, פיתוח החשיבה היזמית ויכולת קבלת החלטות אסטרטגית.

 

וזה בהחלט פתח את הרעב להמשך הדרך ;)