האקתון חדשנות עסקית – תוכנית שסטוביץ לחדשנות


מאת: מתנאל מן, סטודנט שנה ג' ליזמות ומדעי החשב ומשתתף התוכנית

 

במסגרת לימודיי בשנתי השלישית בתואר ליזמות ומדעי המחשב, אני לוקח חלק בתוכנית שסטוביץ לחדשנות. התוכנית מתמקדת בנושאים של חדשנות ויזמות בארגונים וכוללת השנה 20 סטודנטים וסטודנטיות ליזמות בשנה ג' מכל שלושת המסלולים.

 

אירוע השיא שלנו הסמסטר היה האקתון חדשנות יחיד מסוגו אשר התקיים במשך יום שלם בהשתתפות חברי וחברות התוכנית יחד עם אורחים מיוחדים מטעמנו. כל אחד מאיתנו זכה להזמין משתתף נוסף לבחירתו: בין המוזמנים הגיעו להשתתף בהאקתון חברי ילדות, בני זוג, אבות, אחים וחברים ללימודים.

 

בהאקתון השתתפו 40 משתתפים המחולקים לעשרה צוותים של ארבעה - כל צוות הורכב משני משתתפי התוכנית יחד עם שני המוזמנים מטעמם. אני ניצלתי את ההזדמנות כדי להזמין את אחותי הקטנה, עדיאל, שהיא במקרה גם סטודנטית בשנתה השניה בבית הספר ליזמות במסלול יזמות ומנהל עסקים. התרגשתי מאוד מההזדמנות לעבוד עם אחותי סוף-סוף ולאחד כוחות במסגרת אירוע משמעותי בבית הספר ליזמות.

 

עוד איתנו בצוות שובצו ניב עבודי, שהיא חברתי לתוכנית שסטוביץ לחדשנות, ואיתי הלל, גם הוא סטודנט בבית הספר ליזמות במסלול יזמות וכלכלה.

 

האתגר שניצב בפנינו במסגרת ההאקתון היה לחשוב כיצד אתר ה-D2C של חברת שסטוביץ, Only’s, יכול לספק ערך לצרכן הקצה ולהוביל למכירות ישירות ללקוחות, בחלוקה לקטגוריות ה-Market וה-Beauty. עשרת הצוותים חולקו לשתי חמישיות – כאשר כל חמישייה התעסקה באחת מהקטגוריות הללו.

 

הצוות שלי התמקד בקטגוריית ה-Market. קיבלנו את האתגר כמה ימים לפני ההאקתון, מייד פתחנו קבוצת וואטסאפ, ערכנו היכרות בסיסית וכולנו התחלנו לחשוב על רעיונות לפתרון האתגר. כאשר הגענו לבוקר ההאקתון עצמו, כל אחד ואחת מאיתנו הגיעו כבר עם כ-7 רעיונות ראשוניים כדי להתחיל לעבוד.

 

בשעה 8:30 בבוקר הגענו לקומה הרביעית של בניין אדלסון ליזמות, שכבר היתה חגיגית וערוכה לקראתנו – בלונים חגיגיים, חלוקת חולצות, עמדת קפה ותה וארוחת בוקר מפנקת. כל העמדות הללו פעלו במשך ההאקתון כולו וזה לגמריי הוסיף למוטיבציה שלנו. התחלנו את היום בהתכנסות של כל הצוותים באולם; פתיחה של דיקן בית הספר ד"ר יוסי מערבי ולאחר מכן הצגה מפורטת של האתגרים מאת מיכל שסטוביץ, סמנכ"לית חדשנות ודיגיטל בחברת שסטוביץ.

 

 

יצאנו מהאולם והתחלנו לעבוד. ניהול הזמן היה בידינו בלבד, מה שהתברר להיות משימה לא קלה. השעון מתקתק ויש לנו כל-כך הרבה להספיק: התחלנו בהתנעת הדיון הקבוצתי והצגת הרעיונות עליהם חשבנו מראש. לאחר מכן המשכנו בהעלאת רעיונות נוספים באמצעות כלי ה-Mindmap ו-Opposite Thinking. הכלים האלו עזרו לנו אפילו יותר "לפתוח את הראש" לרעיונות מקוריים וחדשניים יותר. בסוף השלב הזה צמצמנו את כל הרעיונות הצוותיים שלנו לשישה רעיונות מובילים. כעת המשכנו לניתוח הרעיונות באמצעות "מטריצת הערך", אשר עזרה לנו לצמצם את הרעיונות שנותרו לכדי רעיון מוביל אחד (שבפועל אצלנו היה שילוב של כמה מהרעיונות שהכי אהבנו). הרעיון שלנו היה יצירת מארזי משלוח מותאמים על פי קונספט כחלק מאתר ה-D2C של חברת שסטוביץ. בנוסף הצענו רעיונות נלווים אשר בבסיס כולם עומדים עקרונות הפרסונליזציה של חוויית הקניה באתר אל הלקוח, באופן שיגרום לחוויית הרכישה דווקא באתר Only’s לבולט לטובה אל מול הלקוחות לעומת מתחריו. השלב הבא היה ניתוח הרעיון שבחרנו באמצעות Business Model Canvas, אשר עזר לנו להגדיר את הרעיון שלנו בצורה טובה ולשאול את עצמנו שאלות בנוגע לאופן שבו אנו רואים את הרעיון שלנו מיושם בפועל. במהלך כל היום עברו בין השולחנות מנטורים רבים – מטעם בית הספר ליזמות ומטעם חברת שסטוביץ, שעזרו לנו להתמקד ולשפר את הרעיונות שלנו.

 

 

בלי לשים לב הגענו כמעט לסופו של היום. עבדנו על יצירת מצגת Pitch טובה ככל האפשר ונכנסנו במקביל לשלב השיפוט המקדים – Pitch קצר בע"פ בן 2 דקות בלבד. לאחר השלב הזה, התכנסנו כל הצוותים חזרה באולם לקראת שלב הגמר.

 

מבין עשרת הצוותים אשר השתתפו בהאקתון, שישה מובילים עברו את שלב השיפוט המקדים ועלו לגמר – בו על כל צוות היה להציג את מצגת ה-Pitch שהכין במשך 5 דקות לפאנל שופטים מורחב שכלל את הנהלת חברת שסטוביץ' יחד עם גורמים מובילים נוספים בתחום.

 

עלינו לגמר! גאים ברעיון שלנו ונרגשים מאוד עלינו לבמה והצגנו את ה-Pitch שלנו בפני חבר השופטים. לאחר שכל הצוותים הציגו את תוצריהם, יצאנו להפסקה קצרה בה החליט חבר השופטים על הזוכים בהאקתון. שני צוותים זכו במקום הראשון וב-2000 ש"ח למימוש באתר Only’s, וצוות נוסף זכה במקום השני וב-1000 ש"ח למימוש באתר. הצוות שלנו זכה במקום הראשון על כך שהרעיון שהצענו הוא מוצלח והישים ביותר! התרגשנו ושמחנו כל-כך ועלינו לבמה לתמונת ניצחון וקבלת הפרס.

 

לסיכום החוויה, הייתה לי חוויה חד-פעמית ומאתגרת, שגרמה לי באופן אישי ולנו כצוות ליישם הרבה מהידע שצברנו בבית הספר ליזמות לאורך השנים בחוויה ממוקדת של מספר שעות. זכיתי להתמודד בהקאתון לראשונה יחד עם אחותי ואפילו לנצח במקום הראשון! היה מספק, מושקע ומאוד מהנה. תודה רבה לבית הספר ליזמות ולתוכנית שסטוביץ לחדשנות!