Reverse Mentoring עם הנהלת עיריית הרצליה / אהרן שמידמן ואופק כהן


במסגרת תוכנית המצטיינים של בית הספר אדלסון ליזמות, לוקחים חלק בסדנת "חדשנות בארגונים". כחלק מהסדנה אנחנו נחשפים במפגשים השונים למתודות דרכן ניתן ליישם חדשנות בארגונים או מיזמים. השבוע זכינו לעשות משהו קצת שונה. השבוע נפגשו עם בכירים מעיריית הרצליה למפגש מרתק בסגנון Reverse Mentoring. מפגש שכולו היה מוקדש להכרות עם בעיות שונים של העירייה ושיח פורה על איך ניתן להתמודד איתם.

 

המפגש החל בהצגה קצרה של אנשי העירייה ובראשם מנכ"ל עיריית הרצליה עו"ד אהוד לזר. אהוד למד כאן באוניברסיטת רייכמן את התואר הראשון שלו במשפטים וממשל ובנוסף את התואר השני שלו במשפטים. יחד עם אהוד הגיעו בכירים נוספים וראשי מחלקות מפתח מהעירייה.

מפגש זה היה השלישי הסמסטר וקדמו לו שתי סדנאות מלמדות מאוד אשר שימשו לנו הכנה לקראת המפגש עם אנשי עיריית הרצליה. המפגש עצמו התקיים במתכונת של Reverse Mentoring כלומר אנו הסטודנטים זכינו לייעץ לבכירים. אנשי עיריית הרצליה הציגו בפנינו אתגרים שונים בכל תחומי הנהלת העירייה - כח אדם, ניצול משאבים טכנולוגי, איכות הסביבה, דיור, שירותים לתושב. (לא נפרוט את תוכן האתגרים מכבוד להנהלת העירייה). האתגרים היו מעוררי חשיבה, מעניינים ופותחים את הדימיון בכל מה שקשור לניהול עיר.

 

במהלך הסדנה התחלקנו לקבוצות קטנות ועברנו בין ראשי המחלקות בעירייה אחד אחר השני וקיימנו שיח של חצי שעה בתצורה של שולחן עגול בו הכרנו לעומק את הבעיה והעלנו רעיונות והצעות שאנו חשבנו שראויים להשמע, אנו רואים בהם כיוון אפשרי שהעיריה יכולה להנהיג כדי להשתפר ולהתייעל למען התושבים.

 

בכל מעגל שיח שכזה, הצלחנו להביא לשולחן פתרונות חדשניים ויצירתיים לבעיות - חלקם טכנולוגיים, חלקם ארגוניים וחלקם תדמיתיים, מבוססים על כלים רבים שלמדו בבית הספר ליזמות מאז שהתחלנו את הלימודים בבית הספר שנה שעברה. כולנו היינו מופתעים מכמה הצלחנו לתרום ולעזור, ואיך התייחסו בכבוד ובעניין אמיתי לחלוטין ברעיונות הבאנו לשיח. התרומה שלנו לגורמים מהעירייה הייתה לא רק בהבאת פתרונות, אלא בחידוד ושיקוף צורת החשיבה. הצלחנו לשים על השולחן את צורת החשיבה של הדור שלנו - איך אנחנו רואים את התמונה מהעיניים שלנו, עיניים יותר צעירות, יותר מהירות, ויותר פתוחות. ההבדלים בצורות החשיבה הציפו הבדלים, שהיוו פתח להזדמנויות ולהברקות.

 

המפגש המרתק ניפץ לנו המון סטיגמות כלפי התנהלות העירייה, כולנו קצת ציפינו לעובדים ותיקים שעובדים עשרות שנים בעירייה, דומים יותר למערכון שאנחנו מכירים מ"ארץ נהדרת". שמחנו לגלות את ההפך המוחלט - קבוצה של מנהלים מעוררי השראה, מנכל בן 30 +, עם צוות של בכירים שצמאים לחדשנות וטכנולוגיה, ליזמות ומצוינות, אכפתיים ורוצים בטובת הציבור. חברים רבים בקבוצה ציינו שהמפגש חיזק אצלם את הרצון לעשייה ציבורית, ושינה לחלוטין את האופן בו הם תופסים גופים כאלה.

 

הגדולה האמיתית של המפגש, היא ההבנה וההפנמה שהכלים היזמיים והחדשניים שקיבלנו בלימודים, רלוונטיים בכל מקום. ובתעשיות מסורתיות/ ציבוריות אולי יש להן אפילו מקום הרבה יותק גדול ומשמעותי. בלימודי היזמות אנחנו מאוד אוהבים לדמיין את עצמנו בעולם הייטק המתקדם, אבל מי שיזכור שהוא יכול להביא את הכלים והערכים האלו לכל תעשייה ולכל מקום, יצליח ובגדול.

 

תודה לעיריית הרצליה על מפגש יוצא דופן, על זמן מנהלים יקר, על שיח מרתק ובעיקר על הכבוד וההזדמנות שקיבלנו להשמיע את דעתנו, סטודנטים בשנה השנייה של התואר, לקבוצת מנהלים בכירים שכזאת.