מאסטר קלאס עם אורן זאב


מאת: נועה דוד


למאסטר קלאס של אורן זאב, חיכיתי בציפייה רבה. תחילה אורן תיאר את נוף ילדתו. ילד חיפאי, שאביו פרופסור בטכניון. הוא מספר על תקופה בה לאף אחד לא היה כסף, ושהסביבה הקרובה אליו הקדישה את חייה לאקדמיה. לאורן לא היה מודל לחיקוי משמעותי מלבד אביו והוא ידע שאת חייו הוא יקדיש ל PhD.

 

אורן סיפר על ההתלבטויות הרבות שהיו לו במהלך שנות ה20 לחייו, אם להמשיך במסלול האקדמאי או לגלות תחומים אחרים. עוד סיפר שרק בתקופה הזו הוא התחיל להיחשף לעולם העסקי. בנוסף, סיפר שלמרות שבשנת 1993 תחום ה VC בישראל היה בתחילת דרכו, תחום זה סיקרן אותו ממש. למרות שמסלול חייו של אורן היה "ידוע מראש", היה מאוד מסקרן לשמוע כיצד אורן בחור דווקא ללכת לתחום הVC ולא לאקדמיה כמו רוב הסביבה הקרובה שלו. דבר זה מעורר השראה. לפעמים מרוב שחשוב לנו להרשים ולרצות את הסביבה הקרובה אלינו, לא תמיד אנו מגשימים את החלומות שלנו. חשוב מאוד לזכור במיוחד בתחילת הדרך כיזמית צעירה לפעול מתוך נאמנות לעצמי ולמטרה ולעבוד בתחומים שמסקרנים ומעניינים אותי.

 

אורן הסביר מדוע לפי דעתו הוא הצליח בתחום הVC. הוא טוען שהצלחה מגיעה כאשר אדם עושה דברים בדרך מיוחדת, בדרכו שלו ושונה מאנשים אחרים. אורן אמר "Don't be an okay option for everyone but be the best option for some of the market" , כלומר, צריך להיות האופציה הכי מתאימה וטובה לחלק מהשוק מאשר להיות אופציה ממוצעת לכל השוק. זה נקודה מאוד חשובה שכתבתי לעצמי. שאיפה למצוינות היא ערך שמוביל אותי אך חשוב לזכור שלא תמיד ניתן להצליח בהכל שכן ישנם עוד משתנים. בעקבות השיחה הבנתי כי רצוי שאוף למצוינות בתחום ספציפי מאשר לחלוש על כמה תחומים.

 

אורן הדגיש את חשיבות ההערך המוסף ו"unique value" שאתה מביא איתך כיזם ואיש עסקים. זה גרם לי לתהות מהו הערך המוסף שלי וכיצד אני יכולה להביא אותו לידי ביטוי בצורה הטובה יותר.


שאלה שמטרידה אותי רבות היא כיצד מתמודדים עם כישלונות. לעיתים קרובות אני בוחנת את צעדי ומעשי ומנתחת את הגורמים לאי הצלחה בתחומים מסוימים. לשאלתי את אורן כיצד הוא מתמודד עם כישלונות וכיצד הוא מתמודד איתם ומסיק מהם מסקנות להמשך הדרך. אורן הסביר שאין לפחד מכישלונות ושכישלון פותח דלתות ואופציות לדברים אחרים. אימרה זאת מעניקה בטחון להמשך הדרך גם במקרה של כישלונות ומתוך ידיעה כי לאחריה תגיע הצלחה.

 

לקראת סוף השיחה אורן הסביר כמה storytelling חשוב ואיך מנקודת מבט של משקיע, הוא מחליט האם להשקיע בחברה או לא. וזאת בהתאם לשני קווים מנחים:

 

  1. איזה בעיה זה פותר?
  2. האם קיימת ההזדמנות לרכוש חברה ולגרום לה להתפתח ולגדול בתחום ולהוות חברה מובילה בתחום במשק ולא בהכרח למכור את החברה אחרי השבחה בזמן קצר.

 

במידה ולא ניתן לענות על שאלות אלו או שקיים היסוס, אז לדברי אורן ההחלטה היא חד משמעית שלא להשקיע זה גרם לי להבין את החשיבות האדירה שיש למנכ"לים בתהליך גיוס משקיעים ובצורה שבהם הם מציגים את החברה למשקיע.

 

לסיכום, השיחה עם אורן הייתה מאוד מעשירה וחשובה. הוא ייעץ, שיתף ונתן דוגמאות אישיות שלו כיצד אנו יכולים להפוך לאנשי עסקים טובים יותר אם נלמד ונפנים , השיחה גרמה לי להמון תובנות, אבל העיקרית מבניהם היא מציאת הדרך הנכונה לבצע דברים תוך אמונה עצמית שתיתן לי את הכוחות הדחיפה להצלחה.