קרנות פריווט אקוויטי - אחד מכלי ההשקעה הצומחים בעולם ובישראל - אבל מה אנחנו יודעים עליהן, ועל תהליכי קבלת ההחלטות בהן?


להזדמנות ייחודית - להיחשף "לקופסא השחורה" של ניהול קרן מובילה במיד מרקט, זכו סטודנטים בקורס "סוגיות במימון חדשנות" של פרופ' דפנה שורץ בהרצאה המרתקת של מר ניר דגן, שותף- מייסד (עם צבי הוכמן) את קרן סקיי וסגן יו"ר עמותת 8200.

 

אחד מכלי ההשקעה הצומחים בעולם בעשרים שנה האחרונים הן קרנות הפריווט אקוויטי וחלק ניכר מן העסקאות נעשות באמצעותן. גם בישראל עדים לתופעה זו. עם זאת, למרות העלייה בהיקף ההשקעות הנעשות על ידם ועלייה בהשפעתן על הפעילות הכלכלית במשק - עדיין יש מידע מועט יחסית על תהליך קבלת ההחלטות בהן. להזדמנות כזאת, זכו הסטודנטים בקורס "סוגיות במימון חדשנות" בקורס של פרופ' דפנה שורץ בהרצאה ובשיח שהתנהל עם מר ניר דגן, שותף ומייסד קרן סקיי שהיא קרן פריווט אקוויטי מובילה של mid-market, לאתר לחצו כאן >>

כמו כן, ניר הוא סגן יו"ר עמותת בוגרי 8200, לאתר לחצו כאן >>

 

קרן סקיי הוקמה בשנת 2005 על ידי ניר דגן וצבי יוכמן, היום הם בקרן השלישית שגייסו: הקרן הראשונה גייסה 120 מיליון דולר. השנייה של 150 מיליון דולר ובתחילת 2017 גייסה גייסו לקרן השלישית סכום של 200 מיליון דולר - סה"כ כמעט חצי מיליארד דולר.

 

הקרן מתמחה ברכישת שליטה בחברות ישראליות בוגרות, תוך מעורבות משמעותית בתהליך יצירת הערך בחברות לאורך שנים עד למכירתן. כשתחומי ההשקעות של הקרן מגוונים, לרבות תעשייה, מסחר שירותים ועוד.

 

בין המימושים הבולטים שקרן סקיי רשמה נמנים ברק נטוויז'ן, אי.די.בי תיירות, נטלי סקיולייף, שנמכרה לתאגיד הסיני הבינלאומי סנפאואר וספקטרוניקס, שנמכרה לאמרסון האמריקאית (ויקיפדיה). לאחרונה השקיעה הקרן, בין היתר באי דיגטל.

 

מה צריך לעשות כדי להקים קרן פריווט אקוויט? איך פועלת קרן פריווט אקוויטי? אילו הן מקצת מן השאלות שהועלו לניר דגן, שענה בפתיחות רבה במפגש עם סטודנטים בקורס "סוגיות במימון חדשנות" של פרופ' דפנה שורץ

 

להלן מספר התרשמויות של סטודנטים מן המפגש (17.11.20):

 

"זכינו לפגוש במסגרת הקורס את מר ניר דגן, שותף מייסד בקרן סקיי.

מהרגע הראשון, ניר סיפק לנו הצצה מרתקת אל מאחורי הקלעים של עולם ההון סיכון ללא פילטרים.

הייתה חוויה מרתקת לשמוע כיצד ניר הקים בגיל צעיר במו ידיו קרן השקעות, ועל האתגרים והקשיים שהיו לו בדרך - ברמה הפיננסית והעסקית.

 

שמחתי לשמוע כיצד המונחים המקצועיים שאנחנו לומדים בבית הספר ליזמות באים לידי ביטוי בעולם האמיתי.

 

בנוסף, לקחתי מההרצאה גם עצות פרקטיות, בין אם זה לגבי הקמת חברה, גיוס הון והיבטי מס שלא ידעתי שהם כל כך קריטיים כבר בשלב מוקדם.

 

אך הדבר שהיה הכי משמעותי בעיני, היה לשמוע ניר מספר בגובה העיניים את הסיפור האישי שלו כבחור צעיר שרק התחיל את דרכו והדרך בה הוא בנה את עצמו בעולם ההון סיכון, והטיפים להמשך שנתן לכל אחד ואחת מאיתנו - זה מעורר השראה." - דור עזרא, סטודנט למנהל עסקים ויזמות שנה ג'

 

"ניר שיתף אותנו בצורה מעניינת ויוצאת דופן על העשייה שלו, מרמת הרציונל ומה הם עושים, עד רמת היומיום ואיך נראית העבודה במשרד (ספויילר- אמורה להיראות כמה שיותר ״משעממת״.. כי אז זה אומר שכולם מתרוצצים בארץ בין פגישות).

 

מהי קרן privet equity בכלל? בגדול, מדובר על המנוע הפיננסי של הכלכלה המודרנית.

איך זה מתבטא? קרנות פרייבט אקוויטי משקיעות בחברות בשלל תחומי תעשייה, קמעונאות, מסחר, רפואה, טכנולוגיה... ואמונות על הצמחתן.

 

לקרנות יש כאן אינטרס כלכלי מובהק כמובן, הן משקיעות כסף בחברה בשלב בו הן חושבות שאפשר להשביח אותה, משביחות אותה, מגדילות את הרווחיות שלה ומוכרות לאחר תום תקופת הקרן, לקרנות שיניוניות.

 

לאחר מכן שיתף אותנו קצת מהנסיון האישי שלו, דיבר על החשיבות של אינטליגנציה רגשית בעסקים והשאיר איתנו עם כמה טיפים ליזמים מתחילים:

 

  1. רוחב, ככל שתביא איתך השכלה רחבה יותר ונגיעה מתחומים אחרים כך הסיכוי שתצליח גדול יותר. ההפריה שמגיעה מעולמות אחרים, משמעותית.
  2. הפרטים הקטנים, אל תפחדו לצלול לפרטים, לפעמים התשובה לתמונה הגדולה נמצאת בפרטים הקטנים.
  3. לשאול, לגמרי ״אין הביישן למד״ אין מה להוסיף. אם אתם שואלים, כנראה שעוד אנשים רצו לשאול.
  4. שינוי, תהיו מעורבים ותשנו מה שמפריע לכם, אל תתנו לדברים לעבור לידכם.

    אני שמח שאנחנו נחשפים לתעשייה ולעולם האמיתי בצורה המלמדת והטובה ביותר שיש, מאנשים בעלי נסיון רחב ותובנות משמעותיות.

 

לפעמים מילה של בעל נסיון, יכולה להזיז את המחט ליזם מתחיל בצורה משמעותית, ואולי לשנות את הכיוון שלה ב180 מעלות"

 

תומר נסימיאן,

סטודנט שנה ב׳ ליזמות ומנהל עסקים בבינתחומי הרצליה