5.6.20


מאסטר קלאס עם ד"ר יורם מערבי/ נועם גינסברג

 

שמחנו לארח במפגש המאסטר קלאס שלנו את ד"ר יורם מערבי מומחה לגריאטריה במרכז הרפואי הדסה ומלווה את התוכנית המרגשת "80 וארבע". ד"ר יוסי מערבי, סגן דיקן בית הספר, שיזם את סדרת המפגשים והנחה את המפגש.

 

יורם מגדיר את עצמו דור עשירי בירושלים למרות שנולד וגדל בחיפה, החיים הובילו אותו לירושלים כמו את שאר משפחתו, כבר בבית הספר היסודי הוא ידע שהוא רוצה להיות רופא, הוא גר שנה שלמה בליבריה שבאפריקה בגיל תיכון, וכשהגיע הזמן להתחיל ללמוד בחר בלימודי רפואה בבאר שבע.

 

במהלך המפגש שוחחנו על החוויה של להיות זקן, מה מרגישים שמגיעים לגיל מבוגר יותר, עקומת האושר כפונקציה של גיל, המאפיינים הבולטים של אנשים שחיים עד גיל מבוגר, פעילות מערכת החיסונית בגיל מבוגר, על ההקשר של קורונה ואנשים מבוגרים ושהוא צופה שהיא הולכת להישאר כאן עוד הרבה זמן ושחשוב לרכז את המאמצים ולהגיע לאלה שבסיכון.

 

כשנשאל על טיפול מומלץ לעיכוב דמנציה, הסביר יורם בפירוט על ארבעה דברים שמאוד חשובים כשמתחילים להתבגר ובהכרח מועילים כאשר מתמודדים עם דמנציה:

  1. פעילות גופנית- שמשחררת חומרים בגוף שעוזרים למוח במצבי זקנה. פעילות מתונה נמצאה יותר אפקטיבית.
  2. תזונה- הקפדה על תזונה ראויה, ים תיכונית ממקור הצומח, דגנים, דגים ועופות והימנעות מבשרים מעובדים. יורם הוסיף 3 מרכיבים חשובים ומועילים שאנשים נוטים לחשוב שהם לא בריאים,
    קפה בכל סוגיו שיש לו יכולת בריאותית, שוקולד מריר 70% קקאו ומעלה, בעל יכולות בריאותיות וישנם מחקרים על הקשר בינו לבין קוגניציה, יין אדום שיש בו ריכוז של חומר שמשפיע לטובה על הנוירונים במוח ועל כל התאים בגוף.
  3. קהילה- קשרים חברתיים מאוד חשובים למוח, לפגוש חברים ומשפחה ולהיות בחברת אנשים.
  4. הפעלת המוח- בניגוד לדעה הרווחת על סודוקו ותשבצים שכמובן עוזרים אבל לא באופן מספק, יש חשיבות גדולה ללמידת דברים חדשים ולעלות ברמת הקושי והאינטנסיביות באופן קבוע.

 

יורם סיפר לנו על סדרת הדוקו-ראליטי שליווה "80 וארבע" על איך נעשתה בצורה אותנטית ואמיתית ללא בימוי והתערבות. הוא חלק איתנו את הרצון לעשות עונה נוספת לסדרה וסיפר לנו על המגעים בעיירות ומועצות אזוריות שונות לייצר מודל של גן רב דורי שבו תהיה פעילות קבועה של ילדים בגיל הרך ואנשים זקנים.

 

שאלנו את יורם על דעתו על תחום הזקנה כתחום יזמי והוא אמר,

"בזקנה יש מגוון אדיר של השפעה על חיי אדם. מי שרוצה להקים מיזמים אין ספק שיש המון הזדמנויות בעולם הזקנה כי הוא עולם מתפתח. ובעולם מתפתח יש הזדמנויות. אין גבולות. אם מסתכלים על עולם הטכנולוגיה אז אוכלוסיית הזקנים הם האחרונים שיאמצו את הטכנולוגיות אבל כשכולם כבר אימצו, הם השוק שבו יש הכי הרבה פוטנציאל להתקדם. כי הם רק עכשיו מאמצים מה שאחרים כבר התקדמו למאה אחוז. היכולות ביזמות בעולם הזקנה רק הולכות ומתרחבות."

 

ד"ר יורם מערבי סיכם את המפגש בשני טיפים:

"ראיתי בחיים לא מעט קולגות, אל תבחרו משהו שאתם לא אוהבים לעשות בשום אופן גם אם השקעתם בזה ואתם מפחדים לשנות, אל תתקעו במשהו שלא מרגש אתכם, תמשיכו לחפש אל תוותרו, תחליפו קריירות תחליפו מקצוע עד שתמצאו את מה שאתם אוהבים לעשות. כי זה פשוט בזבוז של החיים וזה גם לא יעשה אתכם בריאים יותר."

"למדתי מהזקנים. כל יום תנסו לחשוב כאילו שאתם עומדים בסוף החיים שלכם ואתם מסתכלים אחורה, איך הייתם רוצים שהחיים שלכם יראו איזה מורשת אתם משאירים האם הדבר הזה שאתם עושים הוא חשוב, האם בגיל 100 שתסתכלו אחורה אתם תהיו מרוצים ממה שעשיתם זה משנה לגמרי את הפרספקטיבה ומניע אותנו לכיוונים נכונים."

 

 

תודה רבה יורם על שיחה מרתקת וששיתפת אותנו בידע הרב שלך השכלנו ונהנו.