מאסטר קלאס עם יסמין לוקץ'/ מאת: מיכאלה קרני


30 במאי, 2021

 

יסמין לוקץ' היא משקיעת הון סיכון ויזמת חברתית, המייסדת והמנכ”לית של ארגון ICON שמהווה גשר בין קהילת ההייטק בישראל וזו שבסיליקון ואלי. הארגון כולל בכירים בתאגידי הייטק, שותפים בקרנות ההון סיכון המובילות בעולם ומנכ”לים של סטארטאפים ישראלים. יסמין שוחחה איתנו מביתה שבסיליקון ואלי ואולי אפשר להודות במידה מסוימת לקורונה שהפכה את שיחות הזום לעניין כה שגרתי. היא סיפרה לנו קצת על ילדותה, על המעבר לארה"ב ועל כך שלמדה בבית ספר אורתודוקסי וכן נחשפה לזרמים השונים של היהדות. בנוסף היא ציינה כי אפשר ללמוד המון על עסקים בארה"ב אבל בסוף הלב הוא בארץ.

 

כאשר נשאלה לגבי ההקמה של ICON היא שיתפה כי לא היה לה מושג שזה יגיע למה שזה היום. זה התחיל מזה שביקשו ממנה לארגן כנס לסטרטאפים שלאחריו היא ושותפיה זיהו הזדמנות לעשות יותר, לעזור לסטרטאפים להצליח בארה"ב באופן הרבה יותר רחב ולשים את ישראל באור הזרקורים של עולם העסקים. היא סיפרה על כך שהם דוגלים בגמישות. אם משהו לא עובד כמו שצריך אז משנים, העיקר לנסות ולתקן. היה מעניין במיוחד לשמוע על קהילת הבוגרים של תוכנית הדגל של ICON, שנקראת SV101 על שם קורסי המבוא שנלקחים באוניברסיטאות. מדובר בקהילה של שותפים בחברות בורטיקלים שונים לחלוטין, שעוזרים אחד לשני ומשתפים אחד את השני בבעיות שלהם, ממש כמו חברים שסיימו מסלול טירונות משותף.

 

באחד הראיונות שלה ציינה יסמין כי יכולת 'נטוורקינג' היא אחד הדברים החשובים שיזם צריך לסגל לעצמו. כששאלתי אותה לגבי הנושא היא סיפרה כי זה אמנם חשוב אך זה לא הדבר החשוב ביותר. המפתח להצלחה הוא להיות אותנטיים, 'להיות אתם' ולא להגיד משהו שאתם לא עומדים מאחוריו. מאוד התחברתי ושמחתי לשמוע את התשובה הזו. אני חושבת שהיום, בעולם העסקים ובכלל, יש לפעמים הרגשה שצריך להיות בן אדם מסוים בשביל להצליח: שלומד דברים מסוימים, חושב ומדבר בצורה כלשהי, מישהו שהוא לא בהכרח מי שהוא באמת. כנראה שלא מעט אנשים נוטים לעשות את זה, מעמידים פנים שהם משהו שהם לא. לדעתי זה מעייף ולוקח יותר מידי אנרגיה שעדיף שתושקע במקומות אחרים וחשובים יותר.

 

בנוסף, ולא פחות חשוב, יסמין הדגישה בפנינו שצריך לזכור שקשרים בעולם העסקי הם לא משחק של פעם אחת אלא משחק שחוזר על עצמו. חשוב לעשות רושם טוב, לא ללכלך על מתחרים ולכבד את זמנם של אחרים ולא משנה במי מדובר. בעולם של היום יותר מאי פעם, כאשר הקישוריות בין האנשים רק מתגברת והופכת לבולטת יותר, אי אפשר לדעת מי מכיר את מי וממי יבקשו להמליץ עליכם.

לבסוף, זכינו לשמוע גם כמה עצות פרקטיות לגבי עולם היזמות. כמו למשל, להגיע לאירועים שמתאימים לתחום העיסוק של החברה, לשמור על מיקוד כלשהו ועם זאת, לא לסרב להזדמנויות. כמו כן הנטייה הטבעית של רובנו וללא ספק שלי היא ללכת למקומות המוכרים. אם אנחנו נמצאים באירוע, הדבר הכי קל לעשות הוא להמשיך ולדבר עם מי שאנחנו כבר מכירים, אבל זה לא מה שיפתח בפנינו הזדמנויות חדשות. לכן, עלינו להעז, לצאת מתחום הנוחות ולהתחיל ולדבר עם אנשים סביבנו. ממש כמו שיסמין 'התגלגלה' ל ICON , אי אפשר לדעת מאיפה תגיע ההזדמנות הבאה. או כפי שאמר דוקטור מפורסם, "אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים".