מאסטר קלאס עם ד"ר קובי ריכטר


מאת: נמרוד כרמל


אז מה באמת הסיכוי שיצא לנו ללמוד באוניברסיטה מאיש עסקים, תעשיין ויזם ישראלי אשר הקים מספר חברות, עיצב את פני הרפואה והרוויח מאות מיליוני ומיליארדי דולרים ?


אז ככה.. במהלך השבועיים האחרונים זכינו להיות נוכחים בשני המפגשים אשר הוביל ד"ר קובי ריכטר. ד"ר ריכטר שיתף אותנו במסע חייו האישיים ובחוויות אותן עבר מהיותו טייס צעיר בחיל האוויר הישראלי, דרך לימודיו האקדמיים בMIT ועד הקמת החברות אורבוטק ומדינול יחד עם אשתו, בהן המציא מוצרים פורצי דרך בתחום הרפואה אשר הצילו חיים וגרפו סכומי עתק. בין מוצרים אלו פיתחו השניים שסתום חד כיווני מלאכותי ללב וצינור קפיצי מתכתי הנועד לתמוך ולשמור על מבנה העורקים וכך לשמור על קצב זרימת דם תקין. במהלך המפגשים חשף אותנו קובי לדרך הארוכה אותה בדרך אותה עבר להמצאות אלו ואף עדיין עובר, על הצדדים ה"יפים" של עולם היזמות ועל הצדדים הפחות "יפים". קובי שיתף אותנו במסע ארוך השנים אשר נדרש לעבור משלב המצאת המוצר, פיתוחו, אישורו, ניסיונו, שיפורו ועל הקשיים והמשוכות הנערמות בדרך מול הרגולציות והחברות המתחרות עד הפצת המוצר והטמעתו. בנוסף, נחשפנו ל"עולם הפטנטים" ושמענו כיצד הוא עובד, כיצד ומה מגישים, מה השיקולים והרמות בהן מתעסקים באישור הפטנט, על היתרונות והחסרונות שבקבלתו ובחשיפת המוצר לחברה כולה וכן גם על העולם המשפטי אשר אליו מהווה הפטנט דלת כניסה (לעיתים טובה ורווחית ולעיתים הפוך).


כסטודנטים ליזמות, הפקנו ידע יקר ערך ולמדנו על הרגעים האקראיים בהם עולים רעיונות, על האיתנות, היצירתיות והגמישות הנדרשת לשינויים (גם בזמנים), על הצורך במוטיבציה פנימית ומקצועית להישרדות במסע של מיזם, על הקושי שבשבירת מוסכמות ורגולציות, על הסבלנות הנדרשת בשלב ה"ניסוי" המקדים / פיילוט ועל עולם הפטנטים אשר מהווה בעצמו מגרש משחקים לתביעות בדרך להצלחה או כשלון והפוטנציאל הכספי שלו.


אנו מודים לד"ר קובי ריכטר ולבית הספר ליזמות אשר יצר בפנינו הדמנות זו לפגוש וללמוד מניסיונו של "יזם על" ולאסוף כלים וצורות חשיבה לסל הכלים היזמיים שלנו.