מאסטר קלאס עם קרן מרציאנו / מאת: אופק כהן


קרן מרציאנו היא עיתונאית מובילה ומשפיעה בישראל, מגישת תוכנית חסכון, מעת לעת מגישה את המהדורה המרכזית, היא זכתה לרגעים תקשורתיים בלתי נשכחים בשנים האחרונות (ראיון בהפתעה עם בנימין נתניהו, דיאלוג מרגש עם מדליקת המשואה ריינה אביטבול). קרן זכתה בשנים האחרונות שוב ושוב להימנות ברשימות הנשים המשפיעות ביותר בישראל והעיתונאים המשפיעים ביותר בישראל.

 

בשיחה המרתקת עם קרן, שמענו ממנה סיפורים ודעות סביב ילדותה בלוד, השירות בגלצ, מהות התקשורת והעיתונאות בימינו, ההתמודדות עם הפייק ניוז והשינויים האקטיביים בתחום זה, הפוליטיקה, החברה והכלכלה בעידן הקורונה, ואפילו קיבלנו הצצה אל מאחורי הקלעים של יום הראיון המרתק עם נתניהו. קרן שיתפה אותנו מהם המניעים והשאיפות שלה, איך היא מכניסה את הערכים והעקרונות שלה לעבודתה, איפה הדילמות המוסריות פוגשות אותה כעיתונאית.

 

אתחיל ואומר שזכיתי לראיין את קרן מרציאנו במאסטר קלאס זה, בתור "מכור" לחדשות ועיתונאות, מבחינתי קרן היא דמות להערצה שאני מאוד אוהב ומעריך, עיתונאית יוצאת דופן. ברגע שנפתחה האופציה לבקש לראיין מישהו מבין האורחים היה לי ברור שכל ה"נקודות" שלי הולכות אליה. זה מאוד ריגש אותי שאחרי חודש וחצי בתואר אני מקבל את האופציה לראיין אותה ולכתוב את השאלות לראיון. הראיון היה משהו שאני אזכור ואקח איתי עוד הרבה, וכל ערב כשאני רואה את קרן במהדורת החדשות יש בי איזו גאווה קטנה והכרת תודה.

 

קרן סיפרה במהלך הראיון על השתלשלות האירועים שהובילו ל"ראיון בהפתעה" עם נתניהו, קרן הגיעה לשידור כמגישה מחליפה, ותוך כדי השידור גילתה שהיא הולכת לראיין את נתניהו, שבסופו של דבר אף הגיע לאולפן (אירוע נדיר בהקשרי נתניהו). קרן ראיינה אותו בצורה מופתית וזכתה לכבוד רב על עבודתה בראיון זה. היא סיפרה על כך שאחד הדברים שגרמו לכך, הוא שבמקרה היא החליטה במהלך השבוע הזה שהיא מתעמקת ממש בתיק הצוללות של נתניהו ו"מגדילה ראש" לדעת עליו את כל הפרטים. האירוע הזה תפס אותי וחיבר אותי לתכנים שאנחנו מתעסקים בהם כשאנו לומדים על יזמות, בכמה מובנים: הדבר הראשון – המציאות שלנו כיזמים לא צפויה ואנחנו צריכים תמיד לדעת לעמוד בהפתעות ובמכשולים לא צפויים. גם כשאנחנו לא בסביבה הנוחה שלנו, אסור לוותר על הזדמנויות. הדבר השני – אחת הסיבות להצלחה של קרן בראיון הזה, מעבר לאומץ והקור רוח, היא ההגדלת ראש והבקיאות שלה בנושא, קרן הרגישה לא בנח עם הידע שלה בתחום מסוים, והחליטה "לשפר" את עצמה וללמוד. אנחנו חייבים תמיד, גם כאנשים וגם כארגונים, לשאוף ללמוד ולהשתפר כל הזמן, ואם נרגיש בנח להישאר במקום, אז יכול להגיע הבלת"ם, או ה"ראיון עם ביבי" שיבוא ויכשיל אותנו.

 

אחד הנושאים המעניינים שדובר עליו בראיון, הוא ההשקפה של קרן סביב הגישה האקטיבית שהרשתות התקשורתיות נוהגות סביב פייק ניוז בחודשים האחרונים (נאומי נתניהו, מערכת הבחירות בארה"ב). כשכתבתי את השאלה הזאת הייתי בטוח שקרן תתן תשובה חד ערכית וישירה לכך שהגישה האקטיבית הזאת חשובה ומבורכת, והפתיע אותי לשמוע שהיא חושבת שהיו גופים שביצעו את אימות המידע בצורה לא חכמה ושאנחנו צריכים להיות יותר זהירים. נושא מעסיק אותי מאוד, וקרן הצליחה לשנות אצלי גישה מחשבתית.

 

אם הייתי צריך לקחת משהו מקרן, היא היכולת להביע את דעתה ולהצליח להשפיע על דעות של אחרים, גם כשהיא עובדת בגוף "ניטרלי". עם שימוש בטיעונים הגיוניים ורציונאלים, קרן מצליחה להיות משפיענית במקום בו הבעת דעה יכולה לפגוע לה בקריירה. אשמח ללמוד איך להצליח להביע את דעתי בכל מקום שאהיה בו, בצורה כמה שיותר טובה, אך עדיין מותאמת לסיטואציה ולפורום.

 

 

תודה על ההזדמנות להיות חלק, אופק.