מאסטר קלאס עם ג'ים שיינמן

 

מאת: יובל מרדכי


ג'ים שיינמן הוא משקיע הון סיכון, המקים והמנכ"ל של קרן ההון סיכון Maven Ventures. הקרן בניהולו היא קרן Micro-seed כלומר משקיעה בחברות בשלב הגולמי ביותר שלהן, לעיתים כשיש להן רק רעיון. רוב ההשקעות של הקרן הן בחברות אוטומציה ואפליקציות B2C. הוא מגדיר את עצמו כבעל Career ADD - במהלך שנותיו התעסק במגוון תחומים: עריכת דין, שיווק, כוח אדם, פיתוח עסקי ואף למד נוירופסיכולוגיה.

 

שיינמן מעיד שהמגוון הרב לאורך הקריירה שלו הוא גורם מרכזי ליכולותיו "לנבא" באיזה סטארטאפים כדאי להשקיע , למה יהיה ביקוש בעתיד בטווח של 3-5 שנים. ראייה אחת ליכולותיו המדהימות היא העובדה שהוא השקיע ב5 (!) חברות שלאחר מכן גדלו והפכו לUNICORN!

 

את הקרן הראשונה שלו הקים ב2008 והוא צופה שבשנים הקרובות החזר ההשקעה של המשקיעים שלו יעמוד על כ-פי 10! שיינמן היה עובד מספר 5 בפרינדסטר שהפסידה במאבק להצלחה מול פייסבוק. הוא מתאר את החוויה הזו כמלמדת ביותר בחייו וחלק איתנו טעויות עיקריות שלהם כמו התרכזות אובססיבית בפיצ'ר ספציפי באפליקציה שגמעה מן המשאבים של התקדמות החברה ובעצם הובילה את פייסבוק להשיג אותם במירוץ.

 

בנוסף, כמובן, הוא המשקיע הראשון בתוכנת ZOOM המצליחה ואף נתן לה את שמה.

על אף הצלחתו הכבירה, שיינמן העביר את ההרצאה בגובה העיניים, עם הרבה הומור וקלילות וגרם לי רק לרצות לשמוע אותו יותר ויותר. הוא חלק איתנו כמה עצות מדהימות, שתיים מהן זכורות לי ביותר. הראשונה, בתור יזם ובמיוחד יזם מתחיל, חשוב מאוד להיות Coachable והשנייה, שאותה הוא גם מגדיר כעצה הכי פחות אורתודוקסית שנתן, היא The creepier the better - נתן לדוגמה את UBER וAIRBNB שלפני הצלחתן רוב האנשים לא היו מאמינים שאנשים יקחו אנשים זרים ברכב הפרטי שלהם או יארחו אנשים זרים בביתם תמורת כסף.


ההרצאה שלו הייתה מרתקת בעיניי ונדהמתי מאישיותו לא פחות מהישגיו הרבים והמרשימים. אני חושב שבתור סטודנט ליזמות, הראייה מכיוון משקיע ההון סיכון היא בעלת משמעות גדולה. בתור יזם, להבין מה משקיע מחפש בך ובחברה שלך זה כלי מדהים שמשפר את סיכויי ההצלחה שלך. שיינמן אומר שמאז ומתמיד היה סקרן וזה הוביל אותו להיות "מנבא" טוב יותר. גם אני תמיד הייתי סקרן ואני יכול להתחבר לאמירה שלו שהיא זריקת מוטיבציה נוספת עבורי בתחום היזמות.


בנוסף, הוא נתן לנו כיוון פרקטי, מה הקרן שלו מחפשת היום (תוספי זום), בהיותו החוזה הטוב שהוא, אני משער שהעולם ילך לכיוון הזה ולכן אכווין את המחשבה שלי גם לכיוון הזה ואנסה למצוא פתרונות יצירתיים וחדשניים שיוכלו להשפיע על עולם התוכן הזה. ד"ר מערבי אפילו הוביל אותו להשתתפות בהאקתון בנושא שבו אמר שישקיע ברעיון הטוב ביותר, זכות ענקית והזדמנות אדירה!


שני דברים אחרונים שהדהימו אותי בהרצאה הם, הדגש שהוא ואריק יואן נותנים על אמון בין עובדי החברה וההנהלה - דבר שלדעתי כל מנהל צריך ליישם וברור לי שאושר ואמון של עובדים מגדיל את התפוקה של העסק. והמוטו של הקרן שלו Looking for a vision worth fighting for - מבחינתי זה המשפט הכי חשוב בהרצאה, אם יש לך חזון או רעיון ששווה שתילחם עבורו, אז לכל אורך הדרך , גם ברגעים הקשים והמלחיצים, יש לך סיבה לקום בבוקר וללכת לעבודה (עם חיוך!).