חדשנות בארגונים – סדנא SIT לחשיבה חדשנית


נועה דוד, שנה ב' מנהל עסקים ויזמות.

 

כחלק מתוכנית המצטיינים של ביה"ס אדלסון ליזמות, אנו לומדים על "חדשנות בארגונים". השבוע זכינו לקחת חלק בסדנאת SIT לחשיבה חדשנית פורצת דרך עם עידית ביטון ועם ד"ר נעמי סיגל. הסדנא התנהלה בצורה בה עידית מלמדת אותנו את כלי החשיבה לחשיבה המצאתית שיטתית ולאחר מכן יישום של הכלים כדי לפתור בעיות אמיתיות שנעמי סיגל מציגה.

 

עידית ביטון בעלת ניסיון רב בתחום החדשנות הארגונית, עם הבנה עמוקה של האתגרים העומדים בפני ארגונים שרוצים להתאים את תרבות החדשנות שלהם. בעברה ניהלה את -Boostבית ספר המכשיר למקצועות ומיומנויות עתידיות ואת -Logtel חברת הדרכה טכנולוגית בינלאומית למקצועות החומרה, תוכנה, תקשורת, אינטרנט, דאטה וסייבר. בנוסף, היא מלמדת יזמות וחדשנות ארגונית במרכז הבינתחומי הרצליה, כחלק מתוכנית MBA ומרצה במרכז האקדמי אונו בתואר השני למנהל עסקים. כיום, עידית היא יועצת לחדשנות ושותפה בכירה בחברת SIT חשיבה המצאתית שיטתית; ייעצה והנחתה תהליכי חדשנות במאות ארגונים וחברות ברחבי העולם ובארץ.

ד"ר נעמי סיגל הינה מומחית ברפואת ילדים ובניהול רפואי. בנוסף, כיום היא מרצה בקריית אונו בתפקיד ראש ההתמחות בניהול מערכות ביראות ופארמה תחומי ההוראה שתחתיה הם ניהול מערכות בריאות, איכות בבריאות ומנהיגות בבריאות. כמו כן היא מנהלת תחומי מחקר בתחום מדיניות רפואית, משפט רפואי ומנהיגות בעולם הבריאות. כמו כן, ד"ר נעמי סגל היא מנהלת בכירה במכבי שירותי בריאות ומשמשת כראש אגף טכנולוגיות רפואיות.

 

במהלך הסדנא למדנו שחדשנות יכולה להיחשב חדשנות רק אם 3 המרכבים הבאים מתקיימים:

1. Feasibility – בודק את היכולות התפעוליות הממונפות בפתרון החדש

2. Newness – עד כמה הפתרון החדש מחדש את הבעיה שאנו רוצים לפתור

3. Value – מהו הערך המוסף בפתרון החדש שאנו מציעים

 

בניגוד למה שחשבתי , נעמי הדגישה שחדשנות היא לא בהכרח להמציא דברים חדשים ומציעה לאמץ את הגישה של Don’t do innovation, innovate in what you do כלומר לקחת נושאים קיימים מהאג'נדה, לחשוב עליהם אחרת ולהגיע לפתרונות שונים.

 

לאחר מכן, דיברנו על שיטת SIT שהיא מבוססת על שיטת Think inside the box. לשיטה זו יש מבנה רב שכבתי אשר בצירוף כלי חשיבה ייחודיים מספק את כל מה שצריך על מנת לקיים חדשנות. הרעיון המרכזי בליבת שיטת, הוא שרעיונות חדשניים חולקים תבניות חשיבה משותפות. התמקדות במה משותף לרעיונות חדשים ולא במה ששונה וייחודי לכל רעיון, הובילה לפיתוח של חמשת כלי החשיבה הראשונים שבליבת השיטה. אנחנו התמקדנו ב 2 כלי חשיבה עיקריים ואותם הפעלנו כדי להביא פתרונות חדשניים לבעיות במכבי שד"ר נעמי הציגה בפנינו.

 

אחת מהבעיות העיקריות שמכבי מתמודדים היא המעבר לדיגיטל. היום רופאים נרתעים מהשירות של "זימון תור רופא מרוחק". אין להם דרך לאסוף מידע פיזי על מצבו על שמטופל ובכך האבחנה הרפואית שלהם עלולה להשתנות. בנוסף, הרופאים נתקלים בקשיים טכנולוגים כגון: מטופלים שלא עולים בזמן לשיחות, מצלמות שלא עובדת וכו'. כחלק מהסדנא, התחלקנו לקבוצות קטנות כדי להציע פתרונות חדשניים לעודד רופאים לעבור לשירות רופאה מרחוק.

 

תחילה רשמנו את כל הגורמים שמשפיעים על קבלת ההחלטה של הרופאים ולאחר מכן השתמשנו בכלי של SIT שנקרא "החסרה". בחרנו ב"אבחון פיזי" כגורם משמעותי לבעיית המעבר לדיגיטל והוצאנו אותו מהמשוואה. לאחר מכן, חשבנו על אלטרנטיבות שיכולות להוות פתרון לאבחון פיזי.

 

הסדנא הייתה מאוד מעניינת ומאתגרת עבורי. גם אני רואה במעבר לדיגיטל כקושי וכלקוחה של מכבי לא הייתי רוצה לקבוע תור דיגיטלי כי אני מאמינה בערך שיש בפגישה פיזית ולכן חוויתי קושי בלחשוב באופן יצרתי בבעיה הזו. הייתי צריכה לעבור בעצמי סוג של "חדשנות מחשבתית" ולהיפתח לרעיון של רפואה מרחוק. למדתי שהגדרה לחדשנות היא ממש לא מה שחשבתי. חדשנות היא הכרחית לחברות וככול שהעולם משתנה, חדשנות היא מצרך מהותי בכדי שחברות ימשיכו להתקיים ואף להוביל.