מאסטר קלאס עם חמי פרס/ מאת: נועה דוד

 


כחלק מתוכנית המצטיינים, זכיתי לקחת חלק בראיון של מר חמי פרס. תהליך ההכנה למאסטר קלאס היה מאוד מלמד ומשמעותי עבורי. מעבר לחוויה החד פעמית והמיוחדת, למדתי כיצד מתכוננים לאירוע שכזה ועברתי תהליך בו נדרשתי לשבת בכיסא המראיין. ההכנה לראיון הייתה מאוד חשובה ובמסגרתה הקדשתי זמן רב לקריאה מעמיקה אודות חמי כדי לאתר נושאים מעניינים ולחבר שאלות רלוונטיות לתקופה ולמעמד המרגש.

 

מר חמי פרס הוא דמות מפתח בתעשיית ההיי-טק הישראלית, מבכירי תעשיית ההון סיכון בישראל. כיום חמי פרס משמש כיו"ר הוועד המנהל של מרכז פרס לשלום וחדשנות, חבר באגודת הידידים של רשת אורט ישראל, מקדם את החינוך המדעי-טכנולוגי בישראל וכמובן שותף מנהל ומייסד קרן ההון סיכון הגדולה בישראל, "פיטנגו".

 

חמי הוא בנם הצעיר של סוניה ושמעון, אח לצביה ויוני פרס. חמי גדל והתחנך בתל אביב ואת לימודיו התיכוניים עשה באורט טכניקום בגבעתיים. לאחר שירות צבאי עטור שבחים (סיים קורס טייס ושירת 7 שנים), המשיך ללימודי אקדמיים.

 

בתחילת הריאיון חמי סיפר קצת על נוף ילדותו. חמי, אשר גדל בתקופה שונה ומאתגרת לתוך משפחה ידועה ומעורבת בעיצובה של מדינת ישראל שיתף אותנו קצת בהתנהלות המשפחתית, על חבריו של אביו (סיפור האגרטל השבור עם מנחם בגין) ועל כך שאביו תמיד פעל מתוך אמונה, אהבת הארץ וציונות יתרה.

 

בנוסף, חמי, אשר ידוע כאדם שדוחף לחלום בגדול, להעז ולצאת מאזורי הנוחות, שיתף אותנו על מקורות ההשראה שלו, אחד מהם הוא הספר שנכתב ע"י אביו "אין מקום לחלומות קטנים", ספר שיצא לאחר מות אביו ובו הוא מתמקד בדור הצעיר אשר הופקד בידו העתיד של מדינת ישראל וכלכלתה. חמי הדגיש עד כמה חשוב לחלום ושזהו הבסיס להצלחה. מפגש המאסטר קלאס עם חמי, רק חידד לי מדוע באתי ללמוד יזמות, שכן יזמות זהו תחום שבו קשה מאוד להתפתח, להצליח ולבלוט אם אינך חולם ושואף בגדול. בהמשך השיחה, חמי דיבר על החשיבות של למידה ופיתוח אישי והדגיש שחשוב לא להתקבע על מקצועות ריאליים כגון מתמטיקה ופיזיקה, אלא דווקא מקצועות הומניים שבהם נדרש להפעיל את הדמיון (כמו תנ"ך וספרות) החשובים לא פחות. אימרה זו העניקה לי המון תובנות וסיבות להרהר, שכסטודנטית, פעמים רבות אני רגילה לרדוף אחרי מקצועות ריאליים ושמה אותם בראש מעייני, במקום לשלב מקצועות אשר דרכם ארחיב את אופקיי ואפתח את הדמיון (תכונה קריטית עבור יזמים).

 

בהמשך הראיון, חמי פרס סיפר על שוק ההון ועל ההתנהלות של הקרנות הון סיכון מול עולם ההייטק והיזמי בפרט. עוד סיפר על החברות שקרן ההון סיכון "פיטנגו" משקיעה בהן ובעיקר התמקד ביחסים הרגישים בין המשקיעים למנכ"ל. זהו ידע שקריטי ורלוונטי עבורי כיוון שאני נמצאת בנקודה בה אני סופגת ידע מקצועי מחומרים אקדמאים ואנשי מפתח בתעשייה על מנת לעצב את דמות היזמית שבי.

 

לקראת סוף השיחה, חמי שיתף ב"חיידק הפוליטי" שלו ובכך שהוא מרגיש שמבחינה פוליטית הוא "הומלס", שאין לו בית שהוא מרגיש שיכול להשתייך אליו ולהזדהות עם האידיאולוגיה שלו. הוא דיבר על הקונפליקט שבו הוא נתון, האם לעשות את הצעד ולהצטרף לפוליטיקה. היה מעניין מאוד לשמוע ממי שגדל עם אחד ממנהיגיה הגדולים של מדינת ישראל לדורותיה, כיצד הוא חווה את המציאות הקיימת וכיצד הוא חוזה את עתיד המדינה.

 

לסיכום, חמי עבורי הינו מודל לחיקי ודמות מעוררת הערצה, אין ספק שהמעמד והחוויה היו מאוד מרגשים ומספקים, אני מודה מקרב לב על ההזדמנות והחוויה החד פעמית שניתנה לי בזכות תוכנית המצטיינים של בית הספר ליזמות.