האקתון שסטוביץ לחדשנות מאי 2022


מאת: רועי פרידמן, סטודנט שנה א' למדעי המחשב ויזמות


כחלק מהקורס "צמיחה עסקית - מהגראג' לנאסדק" לקחתי חלק באירוע שיא ייחודי ולא שגרתי באקדמיה הישראלית שהוקדש כל כולו לפיתוח ויצירתיות - האקתון שסטוביץ לחדשנות. במסגרת ההאקתון חולקנו ל45 קבוצות, כאשר כל קבוצה הורכבה מ4 חברי צוות - סטודנטים וסטודנטיות למדעי המחשב יזמות ומנהל עסקים יזמות.
נציגים מובילים מקבוצת שסטוביץ שמהווה את אחת החברות הגדולות בתחום המזון ומוצרי הצריכה בישראל ומחברות שוזאונליין, סבוקלם, היומאנז ומחברת הפרסום אברהם, הגיעו אלינו והציגו 5 אתגרים שונים שהם מעוניינים לייצר עבורם פתרון יצירתי ולא שגרתי:

  1. שסטוביץ - כיצד חברה גדולה יכולה לקבל פידבק מתמיד ונגיש לגבי מצב הרוח של עובדיה מבלי לחדור לפרטיותם ומבלי להיות מעיקים ומסורבלים?
  2. SeboCalm - כיצד חברת סבוקלם המקומית יכולה להמשיך לשמור על מובילותה בשוק המקומי מול מתחרה בינלאומית מול מתחרה גדולה ועתירת תקציבים?
  3. Humanz - כיצד ניתן בצורה ארגונית והן בצורה טכנולוגית, ליצור חיבור טוב יותר בין העובדים בצורה קלה וברורה על מנת שכולם יוכלו להתעדכן בכל המידע הזמין?
  4. פרסום אברהם - כיצד ניתן לקחת חטיף חלבון חדש ולהחדיר את המותג לשוק בדרך יצירתית וחדשנית אל מול המותגים המובילים האחרים?
  5. Shoes Online - כיצד שוז אונליין צריכה לפעול על מנת להבין את המניעים והשיקולים של הדור הצעיר בבחירת מותג?

    לאחר הצגת האתגרים בטקס הפתיחה והסבר מפורט על הלו"ז (תוך לימוד קצר אודות 2 אסטרטגיות להעלאת רעיונות ובחירתן - Opposite Thinking & Mindmap) מפי דיקן בית הספר ד"ר יוסי מערבי שגם הבטיח שבסוף תהיה הפתעה, נשלחנו כל קבוצה לאיזור העבודה האישי שלה שהיה ערוך מבעוד מועד בצורה חגיגית (לשמחתי, המיקום של קבוצתי היה אסטרטגי - סמוך למתחם הקייטרינג העשיר).

 

 

בשונה מהרבה האקתונים אחרים, עבורי הרגיש שהיה מדובר בהאקתון "בזק". תוך שעתיים וחצי מרגע ההזנקה כבר התחיל סבב השיפוט הראשון ולכן היינו צריכים כקבוצה להיות ממוקדים, לחלק עבודה בצורה ברורה ולהתנהל בצורה מדוייקת, כי לא היה זמן לבזבז. בזמן המוקצב חידדנו סופית את הרעיון הנבחר (שעליו עבדנו עוד לפני האירוע כחלק ממטלה מקדימה להאקתון). בעזרת מנטורים של החברות, שהסתובבו בין הקבוצות במהלך האירוע, בנינו BMC(Business Model Canvas, אסטרטגיה לבניית מודל עסקי וניהולי שלמדנו בסמסטר א'), הכנו מצגת משקיעים וכן התכוננו לקראת הפיצ' - 2 דק' להצגת המיזם מול פאנל השופטים שהורכב מדמויות בכירות בתעשייה.
לאחר שראינו את השופטים עוברים בין קבוצה לקבוצה, הגיע תורנו - השופטים הבכירים הגיעו והתחלנו להציג את הפרוייקט. הזמן עבר, נהנו מהחוויה ומיד כשסיימנו יצאנו החוצה להמשיך להתכונן לקראת הגמר, במידה ונעלה.
בשעה 18:30, כשעה לאחר סבב השיפוט המקדים, התכנסנו כל 45 הקבוצות, המרצים והשופטים לאודיטוריום הגדול בבניין יזמות להכרזה על הקבוצות שעולות לגמר ועומדות להציג את הפיצ' מול כ250 אנשים שכללו את הסטודנטים ופאנל השופטים המורחב. בכל אתגר התמודדו 9 קבוצות שמתוכן עלו 2 לגמר, כך שסך הכל התחרו 10 קבוצות זו בזו על הזכייה באחד מהמקומות הראשונים ובפרסים הנחשקים (טיסה לימודית לאירופה, שוברים בסך 500 שקלים וכרטיסים לסרט).
ואז זה קרה - "הקבוצה הבאה שעולה לגמר היא... קבוצה 16!". לאחר שפתחנו על המסך הגדול את המצגת, עליתי למרכז הבמה אל מול סגל השופטים המכובד ופרסתי את הרעיון שלנו על אתגר חברת סבוקלם שכלל פתרון (שהאמנתי ואני עדיין מאמין שיכול להיות ישים, לשפר את המכירות ולשמר את הובלתה של סבוקלם בשוק) על איך מביאים את עולם הקוסמטיקה לדיגיטל - לכף היד, בעזרת 3 פיצ'רים שכללו:

 

  1. צ'אט בלייב עם קוסמטיקאית מומחית מטעם החברה.
  2. פילטר הדמיה בלייב על תהליך השינוי בעור באמצעות שימוש במוצרי החברה באופן מותאם אישית ולכל מוצר בנפרד.
  3. הסבר מרופא החברה לכלל המוצרים בשביל לתת ביטחון לקונים.


    שלוש הדקות של הפיצ' עברו ולבסוף עלו מספר שאלות מצד השופטים - ד"ר יוסי מערבי שאל האם מבחינה משפטית הפילטר שלנו חשוף לתביעות, וכן מיכל שסטוביץ, סמנכ"לית החדשנות והדיגיטל של החברה שאלה כיצד ניתן לשווק את המוצר לכלל הלקוחות ובאמת להוציא אותו לאור לקהל נרחב ולא מצומצם. ענינו בחדות (אני מקווה לפחות) וחזרנו למקום לצפות בשאר קבוצות הגמר.

 

 

הקבוצה העשירית והאחרונה סיימה להציג, ולאחריה השופטים יצאו להפסקה לקבלת החלטות אודות המנצחים. חיכינו בפנים מעט מתוחים ובתקווה להיות המנצחים של ההאקתון. השופטים חזרו והתחיל שלב הכרזת המנצחים.
"ובמקום השלישי בהאקתון שסטוביץ לחדשנות הגיעו... קבוצה 16!". שמחים ונרגשים עלינו לבמה לתמונה חגיגית עם נציגי השופטים ובית הספר ליזמות וכך הגיע ההאקתון לסיום שהשאיר טעם של עוד.

 

 

אפרופו עוד... זוכרים שבהתחלה כתבתי על הפתעה שהבטיחו לנו בסיום ההאקתון? אז בית הספר אירגן לנו מסיבה עם דיג'יי, בירות וקייטרינג משובח בכניסה לבניין אדלסון ליזמות שם יכולנו לחגוג, לרקוד ולסיים את היום עם הדובדבן שבקצפת.

 

 

לסיום, זה המקום לאמר תודה לקבוצה שלי (לידן אבישר, סטפני אטיאס, ירין גץ) וכל הכבוד לשאר הקבוצות שהשתתפו בהאקתון ובפרט לאלו אשר העפילו לגמר ולמנצחים הנוספים - אני גאה שאני חלק מקבוצת אנשים כל כך איכותית.


בנוסף, זה גם המקום להודות למארגני האירוע ולבית הספר ליזמות שמשקיע מאמצים רבים בשביל להעניק לנו ערך מוסף ולתת לנו להתנסות בפרקטיקה חשובה לתעשייה ככלל ולעולם היזמות בפרט. אותגרתי במהלך האירוע, למדתי איך ניתן להפיק רעיון בזמן מינימלי ואיך קבוצת האקתון שמורכבת מאנשים זרים יכולה להצליח.