מה יותר טוב מאשר ללמוד על חדשנות מפי מנכ"ל חברת גוגל ישראל, אחת החברות החדשניות בעולם, אם לא החברה הכי חדשנית?

 

בקורס "יזמות וחדשנות בארגונים, של תלמידי מסלול כלכלה ויזמות דאטה טק


מאת: אלחנן פורמן

 

להזדמנות הזו זכינו הסטודנטים בשנה ב' בקורס "יזמות וחדשנות בארגונים" של פרופ' דפנה שורץ (23.11.2020) כחלק מתוכנית הלימודים במסלול כלכלה ויזמות דאטה טק.

 

ברק רגב, מנכ"ל גוגל ישראל - Country Director (GM) - Google Israel קיים שיחה חופשית במפגש עם הסטודנטים בקורס.

 

ברק פתח את ההרצאה בכך ששיתף בסיפור חייו החל מלימודיו בארה"ב, החשיפה האישית שלו לרכבת ההרים המטורפת של צמיחת עולם הPC, שלבי הקריירה המרשימים שלו (העבודה הראשונה בחברת סטרטאפ, מייקרוסופט ועוד) ועד הגעתו לפני כעשור לחברת גוגל כ -

Regional Manager Emerging Markets Google Enterprise

 

ברק תיאר את הרקע להקמת חברת גוגל, והסביר שחברת גוגל הוקמה בראש וראשונה כחברת חיפוש במטרה להביא מידע ותובנות, משם התפתחה לעוד כיוונים וחדשנויות, או כפי שברק הגדיר זאת: "הספרייה של אלכסנדריה המודרנית". לאורך המפגש, ברק דאג להזכיר שגוגל היא בסך הכל חברה צעירה שהולכת ומתבגרת - 22 שנים על המפה ועם זאת, היא ממשיכה להיות בחזית החדשנות.

 

לשאלה איך שומרים על חדשנות בחברה שמתבגרת ברק תיאר מספר תהליכים שמבוצעים בחברה:

 

  • הרוח של גוגל היא כזאת שמאפשרת ומחייבת את העובדים ליצוק תוכן בתוך גבולות הגזרה הנתונים, תוך אמונה כי שאתה לא אומר לאנשים מה לעשות אלא נותן להם מרחב עבודה, יש הרבה יותר תפוקה ותועלת.
  • כל מהנדס רשאי פעם בשבוע לעבוד על פרויקט אישי שלו שמאמין וחושב שיכול להוות פריצת דרך טכנולוגית והבאת ערך חדשני לחברה.
  • Area 120 הינו אינקובטור פנימי של גוגל שמאפשר לעובדים להציג רעיונות ופיתוחים, כאשר הטובים ביותר זוכים למעטפת שלמה שמסייעת לפתח את המוצר.
  • בגוגל לא מנסים לשפר 5% בשנה כמו חברות תעשיתיות אחרות אלא רוצים להסתכל על דברים אחרת, לתכנן מחדש (moon shoot) ולהביא פריצת דרך מהותית טכנולוגית.


במהלך המפגש ברק התייחס לאחד הגורמים שמרתיעים אנשים מלחדש והוא החשש מ"כישלון" ותיאר שבגוגל לא מפחדים מכישלונות, ההיפך. יש הבנה לחלוטין שכישלון הוא חלק מתהליך החדשנות. עם זאת, הציפיה היא שמכישלון יתפתחו ידע, תובנות וטכנולוגיות חדשנות. ברק נתן דוגמאות שבחלק מהמקרים מכישלונות נוצרות טכנולוגיות ומוצרים חדשניים (מתוך הכישלון של google+ יצא מוצר נהדר אחר שכולנו מכירים google photos). כשלון "טוב" הוא כשלון שלמדו ממנו ו/או הפיקו ממנו משהו להמשך.

 

כלי נוסף לקידום חדשנות הוא google x - מעבדת החדשנות של גוגל שהוקמה במטרה לפתור בעיות טכנולוגיות שנראות כאילו נלקחו ממדע בדיוני, גוגל מאמינה שיכולה לעשות זאת בעזרת הטכנולוגיות שהיא מפתחת והיכולות הפיננסיות שלה ובכך לעזור לאנושות כולה.

 

במהלך ההרצאה נשאלו שאלות רבות מפי הסטודנטים וברק ענה עליהם בסבלנות אחת אחרי השנייה.

עידו קפלן סטודנט בתוכנית סיפר כי: "ההרצאה הייתה מעניינת, מלמדת ומאד בגובה העיניים של הסטודנטים. הדבר המשמעותי ביותר שלקחתי מההרצאה הוא נושא ה"חופש הארגוני", נתינת חופש הפעולה לעובדים תוך הגדרת גבולות גזרה מה שיוצר מרחב העשייה פרודוקטיבי ותפוקתי".

 

בנימה אישית אוסיף כי הדוגמא שברק הציג שאם מנהל בחברת גוגל מגיע לבכירים ואומר להם כי הוא עמד בכל היעדים שלו, הם לא יראו בכך סימן של הצלחה ויגידו לו כי זה לא מה שהם מחפשים. הציפיה של החברה היא שהמנהל יציב לעצמו יעדים שאפתניים ביותר, שעמידה ב-70-80% מהם תחשב כבר כהצלחה. מה שממחיש את השאיפה למצויינות ואת העניין של "להיות נרגש עם תחושת אי נוחות" מה שהופך את גוגל לכל כך מצליחה וחדשנית. בנוסף, ניכר היה לראות באופן מיוחד שברק אוהב מאד את מקום העבודה שלו ואת צורת העבודה. ברק חזר מספר פעמים על כך שהוא מתגעגע לתקופת הטרום קורונה שבה היה מסתובב במשרדי החברה ופוגש את האנשים פיזית".

 

לסיום ברק התייחס לסוג העובדים שגוגל מחפשת (כיום מועסקים בגוגל 120 אלף עובדים, בישראל 1400 עובדים מתוכם 1100 הם מהנדסים והחברה מתכננת לגדול), עובדים שנמצאים בשיא שלהם מבחינה אישיותית ותעסוקתית ויש להם חלופות תעסוקה רבות, מחפשים אתגרים נוספים ועוד.

 

פרופ' שוורץ הודתה לברק על הנכונות להגיע ועל ההרצאה המרתקת, המלמדת והמעוררת השראה. ברק סיכם את ההרצאה במסרים שנותנים מוטיבציה ללמוד ולפעול וסיכם אותם במשפט:

"אל תגבילו את עצמכם, זה אך ורק אתם. אל תגבילו את עצמכם, כי אתם קובעים את עתידכם. זה לא מי יתן לכם את האופציה אלא מי יכול לעצור אתכם ואף אחד לא יכול לעצור אתכם"

 

תודה רבה ברק!