בין הרצליה להליפקס: 3 שבועות של טיולים, חוויות (וגם לימודים) בקנדה ובישראל

שיט במפלי הניאגרה, ביקורי חברות, טיולים, שקיעות מעל האטלנטי, לימודי שיווק גלובלי, וגם הרבה חברים חדשים: אלה רק חלק מהחוויות והתכנים שצברו 6 סטודנטים מבית הספר ליזמות שהשתתפו הקיץ במשלחת קרן SRF לקנדה

מאת רועי פרידמן ורועי ספרן

וואו... איזה מסע עברנו!
הרשו לנו להציג בפניכם את משלחת בית הספר ליזמות לקנדה - תוכנית מדהימה שלוקחת סטודנטים בעלי רקע של מצוינות/יזמות מובהק ומפגישה אותם עם סטודנטים קנדים למסע של קרוב לחודש בשתי המדינות, כשמהות המשלחת היא לקדם קשרים עסקיים ויזמיים וכן להפגיש את הקנדים עם ארץ ישראל היפה והטובה - The Startup Nation. לא עוד Hasbara "הסברה" אלא אפשרות להכיר מקרוב את האקדמיה, היזמות והאופי הישראלי בתכנית שנמשכת כמעט 3 שבועות, בנובה־סקוטיה ובטורונטו שבקנדה, וברחבי ישראל.
וכמו הרבה חוויות בלתי נשכחות – גם הסיפור הזה מתחיל בדרך ארוכה. עם קונקשן, ואז עוד דרך ארוכה... אחרי 16 שעות (די קופצניות) באוויר, נחתנו בהליפקס (עיר שהפתיעה אותנו לטובה), שם שוכנת אוניברסיטת “Dalhousie” ובה מעל 20,000 סטודנטים, ש-12 מהם הפכו לשותפים ולחברים שלנו בתוכנית.

בתמונה מימין לשמאל: בן שקלים (יזמות מנע"ס בינ"ל), גבי בכור (יזמות-מנע"ס), זוהר צאיג (יזמות מדמ"ח בינ"ל), רועי פרידמן (יזמות מדמ"ח), אופיר רייכמן מסגל ביה"ס ליזמות, עמנואל גבאי (יזמות מנע"ס) ורועי ספרן (יזמות מדמ"ח).

אחרי יום התאקלמות קצר יצאנו לנסיעה צפונה, אל האי קייפ-ברטון. ירוק וכחול, יערות, אגמים ומפרצים ליוו אותנו מחלונות האוטובוס, עד לטראק קצר ביער שמגיע לשפת הצוק, שם ראינו (לטעמי וגם לדעת סטודנטים נוספים) את אחת השקיעות היפות ביותר בעולם ובמקביל גם התחלנו להכיר את הסטודנטים הקנדים שלשמחתי היו מכל העולם (קנדה, סין, וייטנאם, דרום קוריאה, אקוודור, צרפת ואיטליה).

לאחר שסיכמנו את הטיול סופ"ש ואחרי סיור במבשלת בירה (כולל טעימות 😊) וארוחות איכותיות, חזרנו להליפקס להתחלה של קורס "שיווק גלובלי" עם מרצה ברזילאי - קנדי מדהים, פרופ' סרג'יו קרבליו, מייסד וראש התוכנית. כחלק מהקורס שאת רובו ערכנו בקנדה ואת הסיום שלו באוניברסיטת תל אביב, למדנו על שיווק בזירה הבינלאומית ולמדנו לנתח כיצד ניתן להשתמש במאפיינים של תרבויות ומדינות שונות בשביל להוביל את המיזמים שלנו בעתיד. ההרצאות נערכו מבוקר ועד אחה"צ, אותן חתמנו בצפייה בסדרת סרטונים על ישראל והעם היהודי, כחלק מההכנה לקראת החלק השני של התכנית – בישראל.
אחה"צ והערב בילינו את בטיילת החוף, קניות, אגמים, מסעדות, אימונים במתחם הספורט העצום של האוניברסיטה, מסיבות מקומיות אל תוך הלילה וכמובן איך לא, עבודה על פרויקט הגמר של התוכנית.

אחת המטרות של התוכנית הייתה לחשוף אותנו לאקוסיסטמים שונים, וכחלק מכך הלכנו לביקורי חברות על מנת לטעום מעולם היזמות וההייטק הקנדי, כמו ב"Volta Labs" שמספקת בית תומך ליזמים אשר זקוקים לסיוע במגוון תחומים על מנת לקדם את רעיונם כמו חלל עבודה, סיוע משפטי, הדרכה ואף סיוע כלכלי לקידום המיזם. יצא לנו להיפגש עם עובדי החברה ולשוחח עם שני יזמים (שאחד מהם לא הפסיק לשבח את ישראל ואת הכישרון המזהיר בארץ למרות שלא ידע שאנחנו מישראל) אשר נעזרים במשאבים שהחברה מספקת.
באחד הערבים, התכבדנו להגיע לארוחה במסעדה היוקרתית "The Bicycle Thief" בהזמנתו ונוכחותו של ג'ים ספאץ, איש עסקים, יזם ופילנטרופ קנדי-יהודי אשר מאוד אוהב את ישראל ומחובר אליה. ג'ים, כבוגר אוניברסיטת “Dalhousie” תורם לתוכנית ובילה איתנו את הארוחה שכללה שלושה חלקים ויין (ישראלי) שזרם ללא הפסקה. התרגשנו לשוחח עמו ושמענו את סיפור חייו ודעותיו.

אחרי מבחן לסיכום החלק האקדמי בקנדה, ויום חופשי של בילויים וקניות עם החברים החדשים, המשכנו את המסע שלנו ליעד הבא - טורונטו.
עם הגעתנו, המשכנו ישירות למפלי הניאגרה המפורסמים, עלינו על ספינה שהשיטה אותנו אל עבר המפלים עצמם וחווינו את עוצמת הטבע בשיא כוחה. משם המשכנו למסעדה עם נוף מטריף אל עבר המפלים והגבול האמריקאי והמשכנו אל עבר מלון הילטון בטורונטו, כשכמובן בדרך עשינו עצירה לסיור ביקב וטעימות יין (מוטיב חוזר בתוכנית) וכן סבב קניות באאוטלט (שיותר גדול מכל אוניברסיטת רייכמן).

אם אצטרך לתאר את טורונטו במשפט זה יהיה - כמו ניו יורק, רק יותר מנומנמת, יותר שקטה ופחות גדולה. העוצמות של העיר הפתיעו אותנו לאורך הימים שהיינו שם והיה מיוחד לשאוב השראה מהבנייה ומהאווירה המיוחדת. לאורך הימים ערכנו ביקורים רבים ומגוונים, כאשר ההתחלה הייתה במטה של ארגון התוכנית, שם דיברנו בחופשיות על המצב המורכב בארץ. לאחר מכן המשכנו לביקור בקונסוליה הישראלית בטורונטו, שם נפגשנו (לאחר בידוק בטחוני שהכניס לשוק את כל הסטודנטים הקנדים) עם הקונסולית, וכן עם משקיע הון סיכון ישראלי שהרצה לנו על האקו-סיסטם בישראל.

המשך השהות שלנו בטורונטו כלל סיורים במשרדי חברות הייטק כמו Spin Master וTop Hat שם נפגשנו עם מנהלים בכירים, ערב בוגרים של התוכנית, ארוחת ערב במסעדה הגבוהה בעולם, הופעה של “The Kid Laroi” ועוד.
לאחר החלק הקנדי במשלחת, ארזנו מזוודות וטסנו ביחד עם הקנדים לארץ להמשך הישראלי של התוכנית.
גם בחלק הזה נהנינו לא פחות להיות תיירים בארץ ולחוות אותה דרך עיניהם של מי שמבקרים כאן בפעם הראשונה, ובקצב מהיר במיוחד: סיור בקיסריה, הגנים הבהאים בחיפה, המשך לכנרת ולטבריה (וכל זה רק ביום הראשון). ראש הנקרה, בית שאן, רמת הגולן (כן, עוד טעימות יין), שייט בכנרת וזמן גיבוש על החוף, וחזרה למרכז הארץ.

הגענו לסיור ביפו העתיקה והמשכנו למלון בתל אביב בקרבה לגורדון, שם הקנדים היו המומים מהיופי של חופי תל אביב ומהאווירה בעיר. לאורך השבוע ערכנו ביקורים בחברות שונות - "הישג" שמספקת סיוע, מעטפת ומלגות לחיילים בודדים, שם שוחחנו עם מנכ"ל החברה והכתבת הפוליטית טל שליו על המצב בארץ. המשכנו לביקור במטה "איחוד הצלה", השגרירות הקנדית בתל אביב וכן במרכז פרס לשלום ולחדשנות.
באמצע השבוע חזרנו להמשך החלק האקדמי בחלקו השני של הקורס "שיווק גלובלי" שהועבר ע"י ד"ר ענבל שטוקהיים, ביצענו מבחן נוסף על החומר הנלמד והצגנו את הפרויקטים הסופיים שעליהם עבדנו לאורך כל התוכנית (וגם לפניה). הפרויקט בקבוצות עסק בלהביא חברה קנדית/ישראלית למדינה השנייה. ניתחנו וניסינו לחשוב כיצד יש לבצע את החדירה לשוק ע"י ניתוח מדינת המוצא, התרבות וההיסטוריה שלה וכן תכנון אסטרטגיית שיווק לשוק הרלוונטי, כל קבוצה לפי החברה שהיא בחרה.
המשכנו לכפר הנוקדים, רכבנו על גמלים, העפלנו ברגל למצדה בזריחה והמשכנו לסיום מרגש ומיוחד בירושלים (העיר העתיקה, הכותל, מחנה יהודה), סיור מרגש ועוצמתי ביד ושם, ואירוח ביתי לארוחת שבת מסורתית אצל הרב ג'וש, שעלה לישראל מקנדה.

את הערב האחרון העברנו בסבב ברים בירושלים ובמסיבה אחת שסיכמה את הכל, כולל דמעות של הסטודנטים שהגיעו לשיא בפרידה מרגשת בשדה התעופה.
איך נסכם? טיילנו, פגשנו, חווינו, טעמנו, התחברנו ובעיקר למדנו להכיר אנשים, תרבויות, מורכבויות וגישות. אנחנו גם לא נפרדים – אלא הופכים לחלק מארגון הבוגרים של התוכנית, ובו עשרות רבות של משתתפים שממשיכים לשמור על קשר ולשתף פעולה גם בהמשך הלימודים האקדמיים והקריירה.

בפורום זה נודה ל -The Gerald Schwartz & Heather Reisman Foundation על הענקת מלגות ההשתתפות לכלל חבריי המשלחת, ועל קירוב הלבבות בין ישראל לקנדה.
בנוסף, תודה לד"ר יוסי מערבי והגברת שרון זהבי על ניהול התוכנית וההוצאה לפועל וכן תודה מיוחדת למר אופיר רייכמן שליווה אותנו והיה איתנו לאורך המשלחת.